köyhä joulu tiedossa:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2 lapsen yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja 2 lapsen yh:
meillä on rahallisesti aika tiukkaa nyt remonttikulujen takia,kaikki rahat menee mitkä tulee siihen ja laskuihin,saatiin soskusta 70e lahjakortti kauppaan ja kirkolta samansuurunen kyllä niillä saa jouluruuat mut ite en saa keltään lahjoja vähä tuntuu pahalta jotenki..lapset saa molemmat 2 kalliimpaa lahjaa, poika saa cars rekan ja lauri auto kilparadan ja tyttö saa baby born nuken ja jonkun toisen mut harmittaa ku ei oo varaa ostaa itelle mitään ja olis ollut kiva lapsilleki ostaa enemmän..ollaan kolmestaan joulu. tulee varmaan sukulaisilta ja mummuilta ja papoilta pakettei mut tunnen itteno niin surkeeksi.

anteeksi, mutta minusta teillä on ihan hienosti asiat. on oma talo, lapset pääsee harrastamaan, uusia vaatteita päällä. ja noinkin isot lahjat saa jouluna. ja 140? ruokaan on paljon =)

nauti joulusta minkä vietätte :) :hug:

Ai että on paha mieli jos ei ITE saa mitään?? Kyllä musta ap:lla oli jo asiat hyvin, 2 hyvää lahjaa per lapsi ja ruoat kunnossa. Miksi aikuisten pitäisikään saada mitään, joulu on lasten juhla!!!

hyvinhän sulla on asiat... ite pitäs repästä 1300e hautajaiskuluihin ja tuloja ei oo kun 1800e ja tietenki muutkin laskut pitää maksaa ja jonkunlainen joulukin saada aikaan . noita lahjakortteja oon kyselly meille mut ei oo kuulunu mitään

Alkuperäinen kirjoittaja harmailen:
hyvinhän sulla on asiat... ite pitäs repästä 1300e hautajaiskuluihin ja tuloja ei oo kun 1800e ja tietenki muutkin laskut pitää maksaa ja jonkunlainen joulukin saada aikaan . noita lahjakortteja oon kyselly meille mut ei oo kuulunu mitään

Jos on varaton/velallinen vainaja, silloin saa hautausavustusta. Itse ei hautajaisia joudu maksamaan. Tai no silloin jos on kyse omasta lapsesta, niin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
harmittaa, kun ei itse tajunnut eikä edes osaa hakea mitää avustuksia. Mun mielestä tuo 140 ? ruokaa ja molemmille lapsille satasella lahjoja on jo tosi paljon! Meillä hyvä jos laskujen jälkeen saadaan kinkku ostettua ja lapsille jotain pientä. Mut joillekin ei mikään riitä...

ööö... voikos niitä avustuksia ees hakea? meillä on ainakin niin pieni kunta et ne avustuksien antajat mll, seurakunta ja sossu päättävät itse ketkä saavat avustukset....

Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
harmittaa, kun ei itse tajunnut eikä edes osaa hakea mitää avustuksia. Mun mielestä tuo 140 ? ruokaa ja molemmille lapsille satasella lahjoja on jo tosi paljon! Meillä hyvä jos laskujen jälkeen saadaan kinkku ostettua ja lapsille jotain pientä. Mut joillekin ei mikään riitä...

ööö... voikos niitä avustuksia ees hakea? meillä on ainakin niin pieni kunta et ne avustuksien antajat mll, seurakunta ja sossu päättävät itse ketkä saavat avustukset....

voi hakea..itse avustin eräässä työttömien paikassa 5ihmistä hakemaan kyseistä avustusta ja kaikki saivat ne(mll:n kautta laittoivat vapaamuotoisen kirjelmän menemään)

Kuule 2 lapsen yh, mulla ihan sama juttu ollut jo monta joulu ja mulla 5lasta, ostan vain lapsille jotain pientä ja just joulu ruat saan ostettua, lapset saa toki sukulaisilta sitten vielä muutaman paketin, mutta mä en koe et olisi jotenkin surkeeta!! Tää nyt menee näin ja sillä mennään eteenpäin, koita kuule piristyä ja nauti niistä mitä sulla on.

En ymmärtänyt todellakaan tätä viestiä,siis missä kohtaa on köyhää?Ruokakauppaan saa laittaa 140e ja lapsille on tosi hienot lahjat!!Meillä ei ikinä osteta aikuisten kesken lahjoja,joulukkka korkeintaan ja meidän lapset saa yhden vähän hienomman lahjan ja sitten jotain mummoilta ja papalta.Meillä ei mielestäni ole köyhä joulu ollenkaan.

kahlaamatta läpi koko ketjua jäi miettimään paria asiaa avauksestasi ap. Lapset saa sinulta kalliita lahjoja ja ruokaan sinulla on 140 euroa. Mihin aikaan nuo ruokalahjakortit tulee? voitko ostaa jo alkukuusta muutakin ruokaa vai saako oikeasti kolmen hengen (joista kaksi lapsia) jouluruokiin menemään 140 euroa?? Lanttulaatikot yms ei monta euroa maksa, kinkkua saa myös valmiina siivuina eikä tarvitse kilokaupalla ostaa, kalatuotteita saa myös pieninä erinä, riisipuuroa ja luumukiisseliä joulupäivän aamupalalle jne.
Mietin tuota että jos itsellesi on tärkeää saada jotakin niin lasten lahjoista olisi voinut varmaan vähän nipistää pois tai heittäytyä lasten lahjoissa mummojen ym kanssa kimppaan ja ostaa ne kalliit lahjat porukalla.
itse en ymmärrä aikuisten tapaa haluta ja vaatia lahjoja jouluna. Meillä ei toistakymmentä vuotta yhdessä vietettyjen joulujen aikaan ole lahjoja aikuisten kesken ostettu, ei omalle aviopuolisolle eikä omille sisaruksille. Meille riittää jouluna ne lasten lahjat ja se joulutunnelma joka syntyy kuitenkin muusta kuin siitä materiasta ja lahjapaperin määrästä siinä lattialla. joulu on rauhaa ja yhdessäoloa, hyvää musiikkia, joku perinteinen jouluohjelma telkkarista, perinteisiä jouluruokia (joista varmaan kaikki ei edes pakollisia vaan vähemmälläkin toimeen tulisi).

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
ööö kaikilla ei ehkä ole laittaa sivuun, meillä ainakin kaikki mikä tulee niin meneekin ja silti olen tosi nuuka, kaksi huonopalkkaista aikuista ja laskuja hirveesti ja kun kaikki vaan maksaa niin hirveesti :hug:

No aivan varmasti se 10e on varaa laittaa!

No tota ei oo mulla... Niin se vaan on. Vaikka mitään ylimääräistä ei oo, eli en tilaile lehtiä tms, niin kyllä noi menee laskuihin, muksujen vaatteisiin ja ruokaan mitä tuleekin... Opintolainatkin tarvii maksaa ja ne korot vie jo ison osan (ei,en saa niihin enää lykkäystä enkä Kelalta korkotukea kun oon kaikki erät hakenut mitä ne myöntää).

Saatte kuitenkin kohtalaisesti tuota avustusta. Osta silä myös jotain tarpeellista tai herkkua, jota voit laittaa lahjaksi lapsilta itsellesi tai lapsille lisäksi. En tiedä onko molemmat lahjakortit vaan elintarvikkeisiin vai voiko käyttää vaikka kosmetiikkaan. Tarkoitan siis, että jos voit, käytä osa rahasta vaikka joulukahviin, makeisiin tai suihkusaippuaan jne. Laita ne lahjapakettiin niin tulee muutama paketti lisää, jos se saa itsesi tuntemaan olosi paremmaksi.
Olen jälkikäteen koittanut muistella miten minä sain 3 pienen lapsen yh äitinä ja opiskelijana joulun, mutta ei meillä tuntunut olevan pulaa mistään. Jotenkin sen vaan säästi ja ostin lapsilla lahjaksi paljon sellaista jota olisin ostanut muutenkin. tarjouksesta sukkia, vaatteita, lasten shampoota ja tietty jotain pientä lelua. Ja joku peli kaikille yhteiseksi, sitä sitten jouluna pelattiin, siis lauta peli. Eikä me saatu ( en kyllä ymmärtänyt hakeakaan ) mitään tukia. Hyvä joulumieli keräys on onneksi monille pelastus ja hyvä jos saat sen kortin.