Kovat vatsakivut vähän ennen kuukautisia

Ylihuomenna pitäisi kuukautisten alkaa, teroluteilla, ovat kiertoa säännöllistämässä. Nyt on ollut jo eilisestä kovia vatsakipuja, aaltoilevasti eilen enemmän toisella puolella ja tänään enemmän toisella puolella. Sellasta melko kovaakin kipua ja poreilua, vihlaisuja jne. Mikähän siellä mättää?

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Jep. Mä osaan jo varautua paketillisella särkylääkkeitä, suosittelen.
Mulla ei kyllä särkylääkekään auta. Olen muutenkin kipeänä, flunssassa kylläkin, mutta en voi olla ajattelematta että jos liittyvätkin toisiinsa, että olis jotain oikeesti vialla tuolla vattassa. Ihan oikeasti ei ole 9 vuoteen tälläistä kipua vielä mahtunut.

Kaikki sympatiat sinne.
Käypäs vierailemassa sivstolla: http://www.endometrioosiyhdistys.fi/index.php?section=1

Mitä endometrioosi on?

Endometrioosi on kohdun limakalvon pesäkesirottumatauti, jota sairastaa arviolta joka viides hedelmällisessä iässä oleva nainen. Endometrioosissa kohdun limakalvon (endometrium) kaltaista kudosta kasvaa kohdun ulkopuolelle esimerkiksi munasarjoihin, munanjohtimiin sekä kohdun, suolen ja virtsarakon pinnoille.

Endometrioosipesäkkeet käyttäytyvät samantapaisesti kuin kohdun limakalvo. Ne reagoivat kuukautiskierron mukaiseen estrogeenitason nousuun ja laskuun. Estrogeenitason kohotessa pesäkkeet paksuuntuvat, mutta väärässä paikassa kasvava kudos ei pääse poistumaan elimistöstä vuotona. Vatsaontelossa vuotava veri ärsyttää ja tulehduttaa viereisiä kudoksia, jonka seurauksena voi muodostua arpikudosta ja elimiä toisiinsa liimaavia kiinnikkeitä.

Endometrioosi aiheuttaa kroonista kipua, heikentää sitä sairastavan elämänlaatua ja aiheuttaa lapsettomuutta. Endometrioosi on uusiutuva, krooninen sairaus. Lopullista parantavaa hoitoa ei sairauteen ole vielä löytynyt, mutta oireita voidaan hoitaa muun muassa tulehduskipulääkkeillä, hormonilääkkeillä tai leikkauksella.

Oireet

· runsaat ja/tai kivuliaat kuukautiset (dysmenorrhea)
· kipu ja/tai tiputteluvuoto ennen kuukautisia
· välivuodot
· krooninen kipu alavatsan, sukupuolielinten ja/tai lantion alueella
· yhdyntäkipu (dyspareunia) tai kipu välittömästi yhdynnän jälkeen
· tärinäkipu
· selkäkipu
· iskiaskipu
· tihentynyt virtsaamistarve ja/tai kipua virtsatessa (dysuria)
· suolen toiminnan häiriöitä ja/tai kipua ulostaessa
· pahoinvointi
· hiivatulehdukset
· krooninen väsymys
· lapsettomuus

Diagnosointi

Endometrioosi voidaan todeta vain laparoskopisesti eli vatsan tähystysleikkauksella. Munasarjan endometrioosikystat voidaan havaita ultraäänitutkimuksessa.

"Annu"
Kai te pilailette? Toi endometrioosi kuulostaa tosi pahalta, en taho :(
Mulla on nyt toinen kerta kun about. viikkoa ennen odotettuja kuukautisia ihan karmeat kivut ja vihlonnat, vain toisella puolella. Eka kerralla kävin terveyskeskuksessa, mutta siellä pyydettiin tulemaan uudestaan jos kivut jatkuu yhtä pahoina vuorokauden ympäri, eipä jatkunu. Kuukautiskipua mulla ei ennen näin aikasin kyllä ole ollut ja tää kivun aste on jotain nii käsittämätöntä, mikään ei siis auta. Ainii ja lisätäänpä tähän vielä se et jos tuo sattuu samaan aikaan ku mulle tyypilliset närästys-kohtaukset nii ei kyllä oo itku kaukana.

11.v
Mulla on tosi kovaa vatsakipua oikealla puolella vatsaa alavatsassa. Sitä on nyt kestäny noin 2 päivää. Valkovuotoa ei ole ollut kun vajaa 2vko sitten vain kerran. Vertakaan eioo tullu. Mistä mahakipu voisi johtua?

Yhteistyössä