Kovaotteista hellyyttä

Mitä tehdä kun poikamme 1 v 8 kk osoittaa kovin kovakouraisesti hellyyttä? Poika ei ole koskaan ollut kova istumaan sylissä tms, ei ole kerta kaikkiaan ehtinyt kun on aina ollut niin touhua täynnä. Nyt kun aloittelee puhumaan on uhmakin alkanut nostaa päätään, kaikkeen on vastaus ei tai itku ja hammasten kiristys ellei "puhe" tepsi. Mutta ongelmana tosiaan se, että kun saa hellyyden puuskan, halimisen sijaan ottaa kynsillä kiinni kaulasta niin että nahka paukkuu, tai kopsuttelee otsaa vasten otsaa, niin että saa pelätä paitsi nenänsä myös silmälasiensa puolesta. Pelkään että poika lopettaa nekin hellyyden osoitukset kun huomaa että vastaanotto ei ole odotettu. Vai tekeekö sen tahallaan?? Odotan toista lastamme ja tiedä vaikka normaalia herkempi, mutta itku meinaa päästä siitä repimisestä. On jo alkanut myös miettimään, onko itse jotenkin aiheuttanut käyttäytymisen. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Tämä on kuin meiltä. Poika 1v 8kk ja välillä halii ja samantien raapii. Eikä usko mitään. Alkaa olemaan keinot jo vähissä, kun en tiedä millä kummalla saa pojan uskomaan ettei niin saa tehdä. Välillä nipistää mua ja olen hetken etten huomaisikaan, sitten lopettaa nipistelyn. Mutta tietysti olisi kiva, ettei ollenkaan.
Tää homma on pahentunut tällä viikolla, kun viikonloppuna oltiin miehen kanssa kaksistaan häissä ja poika täällä hoidossa mun vanhempien kanssa. Sen jälkeen on kyllä uhmailtu ja kokeiltu rajoja. :'(

Tsepit! :hug:

moiksu
meillä oli myös tuota raapimista ja päällä kopsuttelua. Eikä se ainakaan meidän kohdalla ollut hellyyttä (kai jotain kokeilua..?) Hellyyttä osoittaa halimalla ja pusulla =) Pienenä opetettiin tuo haliminen.

Minä esitin itkevää kun raapi.. ei tarvinnut montaa kertaa tehdä kun lopetti.
Julmaa ehkä, mutta minusta niin sopimatonta käytöstä aiheuttaa "tahallaan" toiselle kipua :( Ja itselle jäi poskeen arpi raapaisusta :( Kieltämistä ja torumista kokeilin aluksi, mutta ihan yhtä tyhjän kanssa oli :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2007 klo 14:41 moiksu kirjoitti:
Minä esitin itkevää kun raapi.. ei tarvinnut montaa kertaa tehdä kun lopetti.
Julmaa ehkä, mutta minusta niin sopimatonta käytöstä aiheuttaa "tahallaan" toiselle kipua :( Ja itselle jäi poskeen arpi raapaisusta :( Kieltämistä ja torumista kokeilin aluksi, mutta ihan yhtä tyhjän kanssa oli :(
Sama juttu, minäkin esitän itkevää jos satutetaan.

neea
meillä täysin sam juttu myös ja olen jo olluut tosi huolestunut, että mistä oppinut moista käytöstä....raapii yllättäin kesken halimisen ym. antoi pusun nenän päähän ja seuraavaksi puraisi...Meillä on käytössä yksi kohta olohuoneessa mihin tyttö pannaan istumaan jos tekee tyhmyyksiä tai muita kielloista huolimatta....tämä ei ole kuitenkaan tuohon raapimiseen/nipistelyyn vielä ainakaan tepsinuyt- tuntuu usein myös siltä, että pelästyy kun nuhdellaan....siis kielletään sanoin. Vaikeaa tämäkin aika:)
tyttö siis 1,7v.

Caroline
Meillä tyttö on jo 2 v. ja tekee samoja temppuja... Ei kyllä kopsuttele päällä mutta raapii. Tietää sen olevan kiellettyä, mutta on selvästi sellaista uhmaavaa kokeilua. Jo ilmeestä näkee, että ajattelee: "Mitäs tykkäät kun teen näin?" Kiellot kaikuvat "kuuroille korville". Lopettaa helpoiten, kun suuntaan hänen kiinnostuksensa johonkin muuhun tai lähden pois paikalta. On normaalia ja kuuluu lapsen kehitykseen etsiä rajoja - mikä on sallittua ja mikä kiellettyä.

Meilläkin kopautteli päällään mua otsaan ja etenkin väsyneenä tarrasi kynsillä naamasta tai mistä sitten saikin kiinni. Kokonaan en ole saanut hommaa loppumaan mutta vähemmäksi kyllä. Kun tekee kiellettyä niin kiellän tiukasti ja nostan ripeästi pois sylistä. Syliin pääsee takaisin ihan samantien mutta poiskin joutuu heti jos homma jatkuu. :headwall: Välillä tätä toistoa tehtiin useitakin kertoja mutta eikös se kertaus ole opintojen äiti tässäkin. =)

Yhteistyössä