Kova yskä ja mulle ei myyty yskänlääkettä !!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Emmaliina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Emmaliina"

Vieras
Olin siis ostamassa mustanparran yskänlääkettä ja kyllä tiedän,että siinä on kodeiiniä, mutta ei, en juo huvikseni yskänlääkettä !
Mulle todettiin,että emme myy sinulle sitä. Näytät siltä,että lääkettä kuluu paljon. Olen siis punatukkainen gootti. Miten joku voi määritellä tuosta, että juon huvikseni YSKÄNLÄÄKETTÄ ??? Miksi helvetissä joisin huvikseni yskänlääkettä ??

Menin sanattomaksi ja lähdin pois. Nyt päätin,että soitan apteekkarille tai mikä se pomo onkaan, että miten ihmistä voidaan kohdella näin ?

Menin niin sanattomaksi tuosta,ettei tullut edes mieleen kokeilla toista apteekkia. Siis tuohan on niin kauhean makuista, että oikeastiko sitä jotenkin väärinkäytetään ?!? Itselleni on kyllä aina riittänyt 15 ml. kerralla. Nyt mulla vaan on kiukku noussut pintaan ja selvitän tämän, tämän ihmisen esimiehen kanssa. Ihmiset nyt on eri näköisiä ja mielestäni en tosiaan spurgulta tms. näytä !!! Pitääkö olla joku marimekkotäti, jotta saa ostaa yskänlääkettä ?!!!

[QUOTE="Emmaliina";29314489]Menin niin sanattomaksi tuosta,ettei tullut edes mieleen kokeilla toista apteekkia. Siis tuohan on niin kauhean makuista, että oikeastiko sitä jotenkin väärinkäytetään ?!? Itselleni on kyllä aina riittänyt 15 ml. kerralla. Nyt mulla vaan on kiukku noussut pintaan ja selvitän tämän, tämän ihmisen esimiehen kanssa. Ihmiset nyt on eri näköisiä ja mielestäni en tosiaan spurgulta tms. näytä !!! Pitääkö olla joku marimekkotäti, jotta saa ostaa yskänlääkettä ?!!![/QUOTE]

Niitä valitettavasti käytetään väärin hyvin paljon ja mitään todistettua hyötyä niistä ei juurikaan ole joten hyvin tarkkaan valvotaan käsikauppamyyntiä yskänlääkkeiden osalta.

Apteekki ei ole tehnyt mitään väärää, korkeintaa hieman tylysti sanoivat miksi eivät myy joten selvittäminen on sinänsä turhaa. Liike saa valita asiakkaansa. Mutta toki voit keskustelemaan mennä. Minä antaisin olla ja menisin toiseen apteekkiin.

Kyllä ihmisen täytyy saada olla sen näköinen, kuin haluaa. Oli se gootti, guess pissis tai marimekko täti. Ihan keskustelin juuri proviisorin kanssa, joka pyyteli anteeksi ja sanoi keskustelevansa apteekkiapulaisen kanssa. Sanoi, että he toimivat väärin ! :) Kehotti, että tule vaan ostamaan lääke. No kiitos, mutta ei kiitos. Yskitään yskä ja sinne apteekkiin EN IKINÄ eksy !

Eiks joku tutkimus todennut että yskänlääkkeet ei oikeesti vaikuta yhtään. Saman vaikutuksen saat juomalla vaikka lämmintä mustaherukkamehua, terveellisemmin.

Vierailija, joka ilmeisesti goottityyli haittaa ? Mennään sillä periaatteella. Ruokakaupassa läskeille ei saisi myydä lihottavia ruokia?? Ihan esimerkkinä, jos minun habitus on jotenkin epämääräisen näköinen apteekissa ?

Summa summarum: onneksi sulta säästyi nekin rahat. Yskänlääkkeistä tosiaan ei ole mitään hyötyä, saman ajaa mikä tahansa nielty aine, esimerkiksi lämmin tai huoneenlämpöinen vesi, tee tai mehu.

Minkäs alan lääkäri sinä olet ;) Tiedät varmaan, että kodeiini lamaa keskushermoston yskänkeskuksen. Hillitsijöistä nimenomaan on apua hakkaavaan kuivaan yskään ja limaairrottavistakin on hyötyä kroonikoille.

Asiantuntijat: Monet yskänlääkkeet ovat täysin turhia
2.12.2011 18:20 20
STT–TT
TUKHOLMA. Monet yskänlääkkeet ovat yhtä tehokkaita kuin vesijohtovesi, sanovat Ruotsin ja Norjan terveysviranomaiset tarkasteltuaan useita tutkimuksia. Lääkkeen sijasta yskää voisi helpottaa vähintään yhtä hyvin vaikka hunajavedellä tai teellä.

"Yskänlääkkeillä ei ole mitään lääketieteellistä vaikutusta", sanoo Steinar Madsen Norjan lääkintälaitoksesta.

Hänen ruotsalainen kollegansa Jane Ahlqvist Rastad on samaa mieltä. Radstadin mukaan yskimistä rauhoittavat ja limaa irrottavat lääkkeet ovat aivan yhtä tehottomia, olivatpa ne sitten resepti- tai itsehoitolääkkeitä.

"Mitään näyttöä tehosta ei yksinkertaisesti ole."

Hän huomauttaa, että suurin osa yskänlääkkeistä on hyväksytty jo vuosikymmeniä sitten eikä niitä enää välttämättä hyväksyttäisi lääkkeiksi.

Ruotsalaiset ostivat viime vuonna yskänlääkkeitä lähes 430 miljoonan kruunun eli noin 47 miljoonan euron arvosta.

Asiantuntijat: Monet yskänlääkkeet ovat täysin turhia - Lääkkeet - Ulkomaat - Helsingin Sanomat

http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo97408.pdf
Artikkeli aiheesta TYKSin ja TAYSin professorien allekirjoittamana.

Miten näissä aina on näitä gootteja ja tatuoituja kaljupäitä ja vaikka mitä asenteellista aina. Oletteko te niin epävarmoja siitä olemuksestanne, että aina kuvittelette kieltäytymisen johtuvan ulkonäöstänne?

[QUOTE="huom";29314536]Eiks joku tutkimus todennut että yskänlääkkeet ei oikeesti vaikuta yhtään. Saman vaikutuksen saat juomalla vaikka lämmintä mustaherukkamehua, terveellisemmin.[/QUOTE]
Lamaannuttaako mustaherukkamehu, tai jokin muu mehu yskänkeskuksen aivoista?
Tuo on vain kukkahattutätien paskapuhetta, ettei niistä mitään hyötyä olisi.
Mutta itsepähän valitset kehen uskot.

Yskänkeskusta hillitsee myös se nesteen nieleminen, tutkitusti suurin piirtein saman verran kuin yskänlääkkeen kodeiini.

Nykylistoilla ei todella tehokasta yskänsalpaajaa ole. Aiemmin oli, käytin itsekin tablettimuotoista lääkettä esim. konsertteihin mennessäni. Mutta siis, nykyään ko. valmiste on poistettu (ja sitä saikin vain reseptillä.)

No jos minä käyn kerran vuodessa apteekissa. Minulle ei myydä lääkettä ja sanotaan,että näytän siltä,että lääkettä kuluu. Niin, mielestäni kuvittelen ihan oikein,että myymättömyys johtuu ulkonäöstäni. Jos menisin Burberryn kaulahuivi ja guessin laukku olalla apteekkiin, ei varmasti olisi ostovaikeuksia. EHKÄ siis gootti ei saanut siksi lääkettä, mutta joo sain anteeksipyynnön ja se siitä.

Hyvä neuvo tuo mene toiseen apteekkiin! Kävikö kellään mielessä että osa meistä voi asua sen verran pienellä paikkakunnalla että on vain yksi apteekki...

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri harmaana;29314680:
Yskänkeskusta hillitsee myös se nesteen nieleminen, tutkitusti suurin piirtein saman verran kuin yskänlääkkeen kodeiini.

Nykylistoilla ei todella tehokasta yskänsalpaajaa ole. Aiemmin oli, käytin itsekin tablettimuotoista lääkettä esim. konsertteihin mennessäni. Mutta siis, nykyään ko. valmiste on poistettu (ja sitä saikin vain reseptillä.)
No kyllä itsellä resilar on vaan aina toiminut, ei vesi.
Mutta sinähän lääkärinä varmasti tunnet muidenkin kehot paremmin kuin nämä itse.

[QUOTE="Tjaa";29314736]No kyllä itsellä resilar on vaan aina toiminut, ei vesi.
Mutta sinähän lääkärinä varmasti tunnet muidenkin kehot paremmin kuin nämä itse.[/QUOTE]

:D

Jos sinua harmittaa, että et ole lääkäri niin siitä vaan lukemaan lääkiksen pääsykokeisiin...

Ihan pitää kysyä, että mitä hvetin väliä on sillä mikä toimii tai ei toimi yskään???
Tossa apteekki on kieltäytynyt myymästä itsehoitolääkettä.

Kurkataas apteekkien omia eettisiä ohjeita:

II Apteekkihenkilökunta toimii asiakkaan parhaaksi asettaen asiakkaan oikeudet omien etujensa edelle.
Apteekkihenkilökunta toimii sen tiedon ja taidon mukaisesti, jota farmaseuttinen koulutus, ammatissa saatu kokemus ja asiakkaan tilanne edellyttävät. Lääkkeiden myynti ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve ja terveyttä edistävät tavoitteet. Apteekkihenkilökunnan velvoite on huolehtia lääkkeiden saatavuudesta sellaisessakin erityistapauksessa, kun se vaatii ylimääräistä työtä eikä ole taloudellisesti kannattavaa.
...

V Kaikki asiakkaat ovat samanarvoisia ja oikeutettuja samanlaiseen palveluun.
Apteekkihenkilökunnan tulee kohdella asiakkaitaan heidän ihmisarvoaan kunnioittaen ja pyrkien mahdollisuuksien mukaan syvällisempään ja kokonaisvaltaisempaan ihmisen ymmärtämiseen ja kuuntelemiseen. Apteekissa kaikkia asiakkaita kohdellaan tasa-arvoisesti riippumatta asiakkaan kulttuuritaustasta, iästä, sukupuolesta, rodusta tai yhteiskunnallisesta asemasta.

IX Apteekkihenkilökunta edistää ammatissaan lääkkeiden oikeaa ja turvallista käyttöä ja pyrkii estämään lääkkeiden tahallista väärinkäyttöä.
Apteekkihenkilökunnan antama lääkeinformaatio on luotettavaa, tarkkaa, ymmärrettävää ja riippumatonta. Henkilökunta vastaa siitä, että asiakas ymmärtää lääkityksensä tarkoituksen, käytön, haitat, hyödyt ja riskit mahdollisimman hyvin turvallisen ja tehokkaan hoidon toteutumiseksi. Asiakkaan halu saada tietoa lääkkeensä käyttötarkoituksesta, haitoista, yhteisvaikutuksista ja riskeistä otetaan huomioon. Asiakasta rohkaistaan kysymään lääkitykseen liittyvistä asioista.
Apteekkihenkilökunta ei myy itsehoitolääkkeitä asiakkaalle, jonka tiedetään hankkivan niitä päihtymistarkoitukseen tai muuhun tahalliseen väärinkäyttöön. Henkilökunta pyrkii toiminnassaan myös reseptilääkkeiden väärinkäytön ehkäisemiseen.

Mä voin valita liikkeet joissa mä asioin ja siten äänestää jaloillani. Mutta pienen paikkakunnan ainoata apteekkia on melko hankala jättää käyttämättä.

Jos mä olisin aapee, niin olisin jo tehnyt rikosilmoituksen syrjinnästä.

[QUOTE="haha";29314744]:D

Jos sinua harmittaa, että et ole lääkäri niin siitä vaan lukemaan lääkiksen pääsykokeisiin...[/QUOTE]
No ei kuule harmita.
Mutta se kyllä harmittaa että näemmä sen tittelin saa kuka vaan urpo joka ei ymmärrä edes aineiden toimintamekanismeista mitään.

Todennäköistä onkin että et edes ole lääkäri.