kova vai pehmeä koppa?

• Viestiketjun aloittaja Oopi-duu
  • Ensimmäinen viesti
Oopi-duu
Olemme ajatelleet hankkia kevätvauvallemme yhdistelmävaunut. Kumpi olisi kesää ajatellen parempi vaihtoehto kova vai pehmeä kantokoppa? Onko kantokassi kovaa kantokoppaa kuumempi tms.? Kertokaa kokemuksia molemmin puolin! Olisi kiva hankkia sellaiset vaunut, joilla olisi mahdollisimman mukava mennä kesän yli.

yöperhonen
meillä kova koppa toukokuussa syntyneellä tytyllä ja koen että se oli turhake! kun pakkaset ja toppavaatekausi alkoi ni eipä puolivuotias enää sinne koppaan mahtunut muuten kun tunkemalla. kun sulla täytyy niitä vällyjä/pusseja olla siinä ympärillä ni ahtaaks kävi.

ja sit tuli vastaan säylytys ongelma. vie aikas paljon säilytys tilaa.
nyt ottaisin kevät/kesä vauvalle pehmeän kopan josta saa lämpöpussin ku lapsi on ratas vaiheessa

Tää on niin makuasia eikä oikeestaan tiedä kuin kokeilemalla. Minä otin kokoontaittuvan (säilytys helpompaa) kovan kopan käyttövaunuihin. Vauva syntyi elokuussa jolloin oli vielä helteitä. vauvalla ei tullut kopassa edes hiki vaikka olin makuupussilla pehmustanutkin vielä, oli niin ilmava. Nyt on ikää siis 5 kk ja täytyy sanoa että on siinä ja siinä että mahtuuko koppaan koko talvea enää. Kaupunkirattaissa on sitten pehmeä koppa ja se on paljon ahtaampi mielestäni ja hirvittävän kuuma! Poika on aina hiestä märkänä siinä, voi tietysti johtua siitäkin että monesti on kulkua kaupoissa sisällä niillä. Kuitenkin vaikka olisi vain sisävaatteet yllä on hiki. Mieti mihin käyttöön, ulos vai sisälle ja vauva kasvaa kyllä molemmista ulos mutta minä oon tykänny kovasta kopasta enemmän.

jotain ajatuksia
En osaa sanoa kumpi parempi. Meillä oli Brio Nova kovalla kopalla. Päädyin kovaan koppaan, koska ajattelin, että sitä voi käyttää matkasänkynä. Plus että vauvaa voi nukuttaa kopassa parvekkeella ilman rattaita. Kumpaakin sitten harrastetttiinkin. Kesällä vauvalla oli ilmavaa nukkua kovassa kopassa. Toisaalta kopan käyttöikä jäi lyhyeksi, koska alle puolivuotiasta aloin jo nukuttaa ratasosassa. En välttämättä pelkästään siksi, että koppa olisi ollut pieni, mutta halusin laittaa lapselle valjaat, jottei pyöri tai pönkää vaunussa ylös (alkoi kontata 5kk ikäisenä). Onkohan siinä pehmeässä kopassa reiät valjaille? Se on kyllä etu, jos on, silloin pehmeää koppaa voi käyttää pidempään. Ellei sitten ole ahtaan oloinen.
Todellakin tuo koppa-asia on paljolti makuasia. Ja täytyy vain yrittää hahmotella niitä omia tarpeita. Ja kun liikkeessä katselee eri vaihtoehtoja, voi fiilispohjalta pohtia mihin sen vaavinsa osaisi kuvitella köllöttelemäään...

Mä ottaisin kovan. Meidän tyttö syntyi 05/06 ja meillä vaunuissa oli pehmeä koppa. Jäi pieneksi todella nopeaa ja oli kuuma! Kaverin vaunuihin kovaan koppaan mahtuu meidän tyttö tänäkin päivänä (jos vaan viihtyisi) Ja vielä, tästä pehmeästä kassista saa kyllä lämpöpussin mutta ei mahdu sinnekkään :x Joten kovan kannalla olen MA

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 19:49 jotain ajatuksia kirjoitti:
En osaa sanoa kumpi parempi. Meillä oli Brio Nova kovalla kopalla. Päädyin kovaan koppaan, koska ajattelin, että sitä voi käyttää matkasänkynä. Plus että vauvaa voi nukuttaa kopassa parvekkeella ilman rattaita. Kumpaakin sitten harrastetttiinkin. Kesällä vauvalla oli ilmavaa nukkua kovassa kopassa. Toisaalta kopan käyttöikä jäi lyhyeksi, koska alle puolivuotiasta aloin jo nukuttaa ratasosassa. En välttämättä pelkästään siksi, että koppa olisi ollut pieni, mutta halusin laittaa lapselle valjaat, jottei pyöri tai pönkää vaunussa ylös (alkoi kontata 5kk ikäisenä). Onkohan siinä pehmeässä kopassa reiät valjaille? Se on kyllä etu, jos on, silloin pehmeää koppaa voi käyttää pidempään. Ellei sitten ole ahtaan oloinen.
Todellakin tuo koppa-asia on paljolti makuasia. Ja täytyy vain yrittää hahmotella niitä omia tarpeita. Ja kun liikkeessä katselee eri vaihtoehtoja, voi fiilispohjalta pohtia mihin sen vaavinsa osaisi kuvitella köllöttelemäään...
Minä kallistuin pehmeään koppaan. Esikoinen syntyi toukokuussa, eikä ainakaan meidän pehmeässä kopassa hikoillut. Myös pehmeä koppa (siinähän on kova tuki alla ja kantoremmit) sopii erittäin hyvin parvekkeella nukuttamiseen. Meillä myös valjaat sai kopan läpi, joten kun kopasta tehtiin lämpöpussi, oli poika helppo "köyttää rattaisiin kiinni" ja vielä lämpöpussiajankin rattaat olivat ihan vaunujen näköiset ja tilaa nukkujalla runsaasti.

Pehmeä koppa on myös helppo irroittaa rattaista ja kevyt kantaa sisälle kun vauva vielä nukkuu. Kaverini, joka asuu kerrostalossa harrastaa tätä jatkuvasti, eli jättää rattaat kellariin ja irroittaa pehmeän kopan ja kantaa vauvan parvekkeelle jatkamaan unia. Kovan kopan liikuttelu on huomattavasti hankalampaa eikä edes yhdellä kädellä onnistu. Monilla kavereillani on kovia koppia ja minä henkilökohtaisesti koen ne hankalan näköisiksi ja todella lyhytaikaisiksi investoinneiksi. Meidän poika istui täysin jo 4 kuukauden iässä, jolloin hän sai istuskella lämpöpussissa ja kun rupesi nukuttamaan, laskin selkänojan alas ja taas poika nukkui ikäänkuin vaunuissa. Meidän rattaiden mukaan tuli myös jalkapeitto, mutta sitä en koskaan käyttänyt, lämpöpussi oli huomattavasti kätevämpi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 13:46 iemel kirjoitti:
Mä ottaisin kovan. Meidän tyttö syntyi 05/06 ja meillä vaunuissa oli pehmeä koppa. Jäi pieneksi todella nopeaa ja oli kuuma! Kaverin vaunuihin kovaan koppaan mahtuu meidän tyttö tänäkin päivänä (jos vaan viihtyisi) Ja vielä, tästä pehmeästä kassista saa kyllä lämpöpussin mutta ei mahdu sinnekkään :x Joten kovan kannalla olen MA
Teillä on sitten ollu huonot vaunut. Meillä lämpöpussiin poika mahtuisi vieläkin ja ikää on 2,5 vuotta. Ongelma nuissa kovissa kopissa on juuri se, että niissä vauva viihtyy huonosti sen jälkeen kun alkaa istumaan, eli minun tuttavillani kova koppa siirtyi ratasosan alta pois jo 4-5 kuukauden jälkeen...

Oletteko muuten huomanneet, että aika moni valmistaja, varsinkin saksalainen on siirtynyt vanhanaikaisesta pehmeästä kopasta, jossa on vain pohjalevy kovikkeena, sellaiseen kantokoppaan, jossa on kaikki sivut levyillä jäykistetty. Ne toimii hyhvin kesälläkin, eikä ole samalla tavalla hiostavia, kuin monet pehmeät kantokassit. Niistä saa kuitenkin sen lämpöpussin ja kaikki kovikkeet voidaan ottaa pois. Niitä voi kanssa käyttää matkasänkynä vauvalla.

Meille kerrottiin vain yhdessä liikkeessä nää erot, kun vaunuja haettiin. Muualla puhuttiin vain pehmeistä ja kovista kantokasseista selittämättä sen enempää. Kovaa koppaa en ottaisi kovin helposti käyttöön.
kun sen aika on niin kovin lyhyt.

Me hankittiin just rattaat pehmeällä kantokopalla huhtikuun lopussa syntyvälle vauvallemme. kantokopasta saa myöhemmin lämpöpussin, jonka läpi saa valjaat. myös jalkapeite tuli mukaan.

ihanaa että edes joku täällä mainitsi, ettei pehmeä kantokoppa ollut kesällä liian kuuma, aloin jo huolestua, että tuliko tehtyä virhehankinta. no, ainakin noista löytyy hyvänkokoinen tuuletusaukko kuomusta, jospa se jotain auttaisi, jos hellekesä tulee.

tärkein peruste pehmeälle kantokopalle oli mulla se että asutaan hissittömässä kerrostalossa ja aijon säilyttää rattaita alhaalla varastossa. miten saisin vauvan nukkuvana sisälle ilman kantokassia?
lisäksi meillä olisi ongelma kovan kopan säilytyksen kanssa sitten kun sille ei enää olisi käyttöä.

mutta käytössä sen lopulta varmaan vasta huomaa ikä itselle sopii ja mistä tykkää. oli aika vaikea tehdä päätös, kun ekoja vaunuja vasta hankimme, mutta riski täytyy vaan ottaa! ;-)
siinä mielessä ehkä järkevää hankkia laadukkat vaunut, niin niillä on sitten jälleenmyyntiarvoa, jos haluaakin itse myöhemmin erilaiset.

niin ja eikä kesällä sitä pehmeän kopan "kantta" tarvitse edes pistää paikalleen, jos on kuuma.

Meillä pehmeä koppa ja hyvänä olen pitänyt. Se on paljon pitkäikäisempi (saa lämpöpussin) eikä vie tilaa varaston hyllyllä. eikä se pehmeä koppa oikeastaan ole yhtään pienempi kuin kovakaan koppa.

Maizena
Ehdottomasti pehmeä. Kova koppa on lyhyt käyttöiältään. Kun lapsi alkaa istumaan ja haluaa katsella ympärilleen, ei kovaa koppaa saa istuma-asentoon, vaan vauvan täytyy vaan maata. Pehmeässä kopassa vauva voi istua ja katsella ympärilleen. Lisäksi pehmeä koppa on kevyt kantaa ja siitä saa tosiaan lämpöpussin mistä monet on maininneetkin.

Makuasia tosin tämäkin. :)

Yhteistyössä