Koulusihteerin työ? Sattuisko joku olemaan ko. hommassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huuhkajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se sisältää vaikka mitä. Mitä kaikkea paperi- ja toimistohommaa koulussa nyt onkaan. Rehtorin apulainen käytännössä, riippuu sitten reksistä mitä se tekee itse ja mitä laittaa sihteerin tekemään. Monet koulusihteerit tietää koulustaan aivan kaiken ja tekee ja selvittää myös lähes kaiken.

Kaikki yhteydenpito kuntaan, palkkahallinnon tehtäviä (sekä KVTES että OVTES), opettajien tietotekninen tuki, paljon erilaisten ohjelmien hallintaa... ihan kaikkea mitä vaan eteen tulee. Haavojen puhdistuksesta ja lohduttamisesta alkaen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Kiitos, kuulostaa mielenkiintoiselta ja vaihtelevalta. Tuota minä vähän ounastelinkin.

Sitä se nimenomaan on. Ja ainakin täällä meidän seudulla hakijoita per paikka about 200.

Työ on myös hyvin "kausiluonteista": syksyllä, joulunaikaan ja keväällä tehdään tosi paljon duunia ja pitkiä päiviä ja sitten sydäntalvella on hiemanleppoisampaa.

Joudun vuoden vaihteessa työttömäksi ja nyt on kova haku sitten päällä. Löysin tällaisen vanhan ketjun tästä koulusihteerin toimesta. Palkkaavatko mielellään jo ennen samaa työtä tehneitä, vai voiko toimisto- ja talousalan ihminen "kelvata" tähän työhön? Onko palkkaus vieläkin niin huono että alle 2000e/kk on bruttotulot?
Toimistoalan töitä olen tehnyt ainakin 10 vuotta ja uutena talousalaa n. 3 vuotta.
Onko tää ihan koiran työtä?! Millainen työhenki yleensä kouluisssa on??

Se sisältää vaikka mitä. Mitä kaikkea paperi- ja toimistohommaa koulussa nyt onkaan. Rehtorin apulainen käytännössä, riippuu sitten reksistä mitä se tekee itse ja mitä laittaa sihteerin tekemään. Monet koulusihteerit tietää koulustaan aivan kaiken ja tekee ja selvittää myös lähes kaiken.

Olen itse opettajana ja allekirjoitan tämän täysin meidän koulun kohdalla. Kanslistimme on se, joka tietää kaikesta kaiken ja ellei tiedä, selvittää asian oppitunnin aikana. Jos rehtori on poissa, sen huomaa ehkä pari opettajaa, mutta kun kanslistimme on poissa sen huomaa koko koulu.

Huonosti palkattua ja raskasta. Toistuvia rutiineja, jotka joku koko ajan keskeyttää kysyäkseen jotakin triviaalia. Jatkuvasti enemmän töitä kun pystyy tekemään. Olen ainoa, joka tietää ja osaa, ja muut ovat oppineet avuttomaksi. Ei juuri etenemismahdollisuuksia. Sopii kyllä hyvin pikkutarkalle ihmiselle, jolta onnistuu hyvin monen asian tekeminen samaan aikaan eikä ota stressiä liikaa keskenkeräisistä asioista.

Yhteistyössä