V
vierailija
Vieras
Järkevintä on hakeutua opettajan sijaiseksi. Riittää kun saat jalkasi oven väliin kahteen tai kolmeen vähän isompaan kouluun. Sen jälkeen keikkaa on jokaiselle työpäivälle, sillä ihan aina on joku opettaja poissa. Riippuen sijaistettavasta opettajasta palkka on alkaen 20€/h ylöspäin. Ja tuntipalkka tarkoittaa 45min oppituntia, ei 60min.
Saat muhkeamman tilipussin heti kättelyssä, kuin mitä kka saa koskaan. Usein tulee myös mukavan lyhyitä työpäiviä, että pääsee jo klo 14 kotiin jne. Mikäli luokassa on kka, olet automaattisesti sen pomo. Ope määrää, vaikkakin olisi sijainen.
Sijaisen työ on myö sikäli aika lungia, että monta kertaa opettaja on jättänyt valmiit ohjeet tunneille. Eli ei ole pakko hirveästi soveltaa, ellei sitten itse tahdo. Toki niitäkin opettajia on, joilta ei käytännössä jää mitään ohjeita, ainoastaan lukujärjestys että mikä tunti on milloinkin. Mutta noihinkin tilanteisiin oppii nopeasti.
Minäkin haluaisin hakeutua opettajan sijaiseksi! Riittääkö koulutukseksi levyseppä-hitsaajan ammattitutkinto vm. 1983 vai pitäisikö olla joku muu koulutus? Karttakeppi minulla kyllä pysyy kourassa sen tilanteen varalta, jos ipanat rupeavat hankaliksi. Olen ihan kypsä tähän peruspäivärahalla elämiseen, eihän sillä rahalle edes ole varaa ostaa kunnolla kaljaa kaupasta...