Koulunkäynnin ohjaaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Järkevintä on hakeutua opettajan sijaiseksi. Riittää kun saat jalkasi oven väliin kahteen tai kolmeen vähän isompaan kouluun. Sen jälkeen keikkaa on jokaiselle työpäivälle, sillä ihan aina on joku opettaja poissa. Riippuen sijaistettavasta opettajasta palkka on alkaen 20€/h ylöspäin. Ja tuntipalkka tarkoittaa 45min oppituntia, ei 60min.

Saat muhkeamman tilipussin heti kättelyssä, kuin mitä kka saa koskaan. Usein tulee myös mukavan lyhyitä työpäiviä, että pääsee jo klo 14 kotiin jne. Mikäli luokassa on kka, olet automaattisesti sen pomo. Ope määrää, vaikkakin olisi sijainen.

Sijaisen työ on myö sikäli aika lungia, että monta kertaa opettaja on jättänyt valmiit ohjeet tunneille. Eli ei ole pakko hirveästi soveltaa, ellei sitten itse tahdo. Toki niitäkin opettajia on, joilta ei käytännössä jää mitään ohjeita, ainoastaan lukujärjestys että mikä tunti on milloinkin. Mutta noihinkin tilanteisiin oppii nopeasti.

Minäkin haluaisin hakeutua opettajan sijaiseksi! Riittääkö koulutukseksi levyseppä-hitsaajan ammattitutkinto vm. 1983 vai pitäisikö olla joku muu koulutus? Karttakeppi minulla kyllä pysyy kourassa sen tilanteen varalta, jos ipanat rupeavat hankaliksi. Olen ihan kypsä tähän peruspäivärahalla elämiseen, eihän sillä rahalle edes ole varaa ostaa kunnolla kaljaa kaupasta...

Minäkin haluaisin hakeutua opettajan sijaiseksi! Riittääkö koulutukseksi levyseppä-hitsaajan ammattitutkinto vm. 1983 vai pitäisikö olla joku muu koulutus? Karttakeppi minulla kyllä pysyy kourassa sen tilanteen varalta, jos ipanat rupeavat hankaliksi. Olen ihan kypsä tähän peruspäivärahalla elämiseen, eihän sillä rahalle edes ole varaa ostaa kunnolla kaljaa kaupasta...

En ole kuullut koulutusvaatimuksista. Itse olen ylioppilas. Mutta trolleja eivät varmaan ota - villi veikkaus.

Kriteeri on se, että nykyisellä koulutuksella on hyvin vaikea työllistyä. Jos se kriteeri ei täyty niin opintotuki odottaa.

Ammatti käytännössä estää opiskelun työttömyysetuudella jollei se sitten ole esimerkiksi vanhentunut nykypäivän työelämän kannalta.

Jos olet poikkeuksellisen hyvä harjoittelija, niin saatat kyllä olla etulyöntiasemassa silloin, kun paikkaan seuraavan kerran palkataan työntekijä.

Niin ketkä kaikki tietävät, että onko hyvä työntekijä? Toki siinä koulussa osataan sanoa se, missä on ollut harjoittelijana mutta ei kyllä muissa paikoissa (mistä ihmeestä ne sen päättelisivät näkemättä koko tyyppiä)...

Käytännössä ne tehtävät ovat hyvin helppoja ja yksinkertaisia. Eivät ne paljon muuta voisi ollakaan, kun tarkoituksena on, että kyseisen tutkinnon voivat kaikki läpäistä riippumatta kykytasosta.

Yleensä toki ne joilla on paremmat kyvyt hakevat kka:n sijasta esimerkiksi opettajakoulutukseen.

Oletko yleensäkin noin negatiivinen vai mikä sulla on koulunkäynninohjaajan koulutusta vastaan? Siis tuohan on ihan millä tahansa alalla pätevä asia, että harjoittelussa erityisen nohevat opiskelijat jäävät mieleen ja saavat myöhemmin helpommin töitä. Näin itsellänikin opiskelujen jälkeen on riittänyt pelkkä puhelu työllistymiseen, eikä ole tarvinnut yhdessäkään haastattelussa käydä valmistumisen jälkeen.

Toisekseen sitten kun joskus jaetaan vakituisia paikkoja, niin etusijalla on aina koulutuksen saanut henkilö. Käytännössä työtehtävään pätevin on valittava.

Palkka ikälisineen (jotka ei ole suuria summia) on eräällä tutulla tällä hetkellä 2200 e/kk. Eli ei tarkoita sitä, että joutuu edes täysin ilmaiseksi käymään töissä.

Mutta joo, ihan varmasti jokainen elämänkoululainen on sitä mieltä, että koulutus on täysin turha juttu.

Oletko yleensäkin noin negatiivinen vai mikä sulla on koulunkäynninohjaajan koulutusta vastaan? Siis tuohan on ihan millä tahansa alalla pätevä asia, että harjoittelussa erityisen nohevat opiskelijat jäävät mieleen ja saavat myöhemmin helpommin töitä. Näin itsellänikin opiskelujen jälkeen on riittänyt pelkkä puhelu työllistymiseen, eikä ole tarvinnut yhdessäkään haastattelussa käydä valmistumisen jälkeen.

Toisekseen sitten kun joskus jaetaan vakituisia paikkoja, niin etusijalla on aina koulutuksen saanut henkilö. Käytännössä työtehtävään pätevin on valittava.

Palkka ikälisineen (jotka ei ole suuria summia) on eräällä tutulla tällä hetkellä 2200 e/kk. Eli ei tarkoita sitä, että joutuu edes täysin ilmaiseksi käymään töissä.

Mutta joo, ihan varmasti jokainen elämänkoululainen on sitä mieltä, että koulutus on täysin turha juttu.

Sama juttu, heti kun valmsituin niin harjoittelupaikkaan pääsin töihin ja nykyään olen vakituinen, koska minulla on pätevyys alalle.

Onko täällä niin väitetty? Eikö ne opeta siellä koulussa luetun ymmärtämistä :D Aika monessa viestissä minun lukutaitoni mukaan lukee, että koulutus on aina plussaa. Mutta kyseessä ei ole kait virallisesti toisen asteen ammattitutkinto. Eikös se ole vuoden mittainen ns. kurssi, jota järjestää kaupalliset toimijat, kuten Amiedu?

Enkä nyt vähättele! Mutta siis onhan näitä. Joku käy koulun personal traineriksi, joku maskeeraajaksi ja joku koulunkäyntiavustajaksi. Ne ovat töitä joissa voi toimia ilman kouluakin ja joihin tekemällä oppii. Sen takia sitä koulutusta ei kannata mitenkään erikseen korostaa. Sen korostaminen kuulostaa siltä, että ihan kuin sen koulun käyminen olisi isokin juttu ja sen käyneet hirmusti pätevämpiä. Koska niin ei ole.

Ihan varppina sieltä koulusta saa hyvät perustiedot ja parit niksit niksipakkiin. Mutta ei se autuaaksi tee. Moni pärjää aivan erinomaisesti ilman sitä koulutusta. Esimerkiksi jo vuosia toimineelle koulunkäyntiavustajalle koulu tuskin opettaa mitään mullistavaa. Se päinvastoin voisi jopa turhauttaa, sillä itsestäänselvyydet on jo opittu vuosien kuluessa.

Koulutusta ei koskaan pidä väheksyä, mutta se kannattaa osata laittaa mittasuhteisiinsa, vaikka kuinka sitä olisi kiva korostaa (koska itse on sen käynyt).

Onko täällä niin väitetty? Eikö ne opeta siellä koulussa luetun ymmärtämistä :D Aika monessa viestissä minun lukutaitoni mukaan lukee, että koulutus on aina plussaa. Mutta kyseessä ei ole kait virallisesti toisen asteen ammattitutkinto. Eikös se ole vuoden mittainen ns. kurssi, jota järjestää kaupalliset toimijat, kuten Amiedu?

Koulunkäyntiavustajan tutkinto on ammattitutkinto, mutta ei ammatillinen perustutkinto.

Haluan opiskella uuden ammatin, ja toi kouluhomma tuntuis hyvältä. Onko jo pitkä koulutus takana, ja sen alan töiden epäsäännöllisyys on nähty ja koettu, kiitos vain. Niin, että onko täällä joku, joka osais ja haluis kertoa plussia ja miinuksia ohjaajan hommista? Onko töitä, mikä se palkka on oikeesti? Miten lomat menee? Onko eri koulutuspaikoissa eroja, tässä meidän lähistöllä on useampiakin Koulunkäynnin ohjaajan koulutusta antavaa tahoa.
Kiitos!
Koulunkäynninohjaajan koulutus kestää n. 1,5 vuotta vähimmillään. Miinusta huono palkka. Riippuu kunnista, mutta pätevän aloituspalkka on n. 1972€ jos teet täytttä viikkoa eli n. 38 h viikossa. Yleensä viikkotyöaika on 20-30 tuntia viikossa. Eli jos vaikka 30 tuntia viikossa niin käteen n. 1100€. Eli ei paljon mitään. Useat kunnat säästävät ja ovat vähentäneet työntekijöitä ja työtunteja. Koulun loma-ajat lomalla ja kesäisin työttömänä, jos et ole vakituinen. Plussaa joka päivä erilainen, kesällä ei ole töitä, jos et ole vakituinen. Jos haluat nauttia kesästä saat päivärahaa, jos kuulut liittoon.

Kiitos vielä! Koulutus Tosiaan kestää vuoden, omassa tapauksessani allekin. olen siis jo hakenut ja päässyt kouluun. Tähtään työhön, jossa voin hyödyntää myös alla olevaa korkeakoulututkintoani. -ap

Siis mitä nää tällaiset tyypit oikeen siellä koulussa tekee? Kaveri kerro, että heidän lapsen koulussa mikä ihan normiluokassa on tällanen ohjaaja, melkein kai koko ajan! Miks? Joku monistaja? Ja tarvii koulutuksen siihen?

Mä olen siellä yleisopetuksen luokassa oleva ohjaaja. Monistamista saatan tehdä silloin, kun oppilaalta on jäänyt vaikkapa matikan kirja kotiin, ja käyn ottamassa hänelle kirjan aukeamasta kopion kyseistä tuntia varten. Tosin opekin tämän voi tehdä. Luokassa ohjaan ja autan oppilaita tunnilla yhdessä opettajan kanssa. Useammalla oppilaalla on oppimisvaikeuksia, adhd:ta, käytöshäiriöitä jne. Tämä on täysin normaalia nykypäivän koulussa(inkluusio).Opettaja ja minä olemme tiimi ja suunnittelemme toimintaa yhdessä. Opettajalla on kuitenkin se pedagoginen vastuu, ei minulla. Usein ohjattavani voi olla esim. tunnin ajan pienempi ryhmä eri tilassa. Ennen tätä onon opetushet opettajan pitämänä. Teen myös välkkävalvontoja, ehkäisen ja puutun kiusaamiseen, tuen lapsia sosiaalisissa taidoissa, edistän työrauhaa tunneilla jne. Usein ohjaajat tekevät myös open sijaisuuksia, jis talon ulkopuolelta ei ole sijaista saatavilla tai opettajan palaverien ym. aikana. Mielestäni työhön tarvitaan ehdottomasti koulutusta, jopa enemmän kuin nykyisessä tutkinnossa, sillä työ on vuosi vuodelta tullut vaativammaksi.

Yhteistyössä