Koululykkäys ennenaikaisesti syntyneelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmyrkäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ymmyrkäinen

Vieras
Mietin mitä tekisin: lapseni syntyi monta kuukautta etuajassa, kun laskettu aika oli reilusti seuraavan vuoden puolella. Lääkärit ym. asiantuntijat sanoneet alusta lähtien, että kaksivuotiaaseen mennessä saa muut kiinni, itse ole miettinyt, että mitenkähän se on mahdollista, kenties kiihtyykö lapseni kasvu jossain vaihteessa vai hidastuuko toisten kasvu tietyssä vaiheessa... Ei siis mene maallikon järkeen!
Teenköhän pahan virheen, jos laitan lapseni kouluun vasta sinä vuonna, kun täyttää kahdeksan vuotta? Tuntuu niin älyttömältä tutkituttaa lasta suurella keskussairaalan työryhmällä, jos kuitenkin olisi riittävän kypsä aloittamaan jo seitsämän vuotiaana; vaikka älykkyys, kätten taidot ym. riittäisikin, entäs muuten koko pieni ihminen, mikä olisi hänen kannaltaan parasta...?

Siis tietenkin se on lapsen kannalta parasta, että menee kouluun samaan aikaan kun muutkin kaverinsa. Joko nyt sinä mietit tuollaisia, vaikka lapsesi ei (tekstistä päätellen) ole edes kahta vuotta???

eiköhän se ole vanhempien oma valinta ja oman lapsensa tietää.
ite olen keskosena syntynyt ja vanhemmat laittoivat mut 8v kouluun
lisään tähän että mä en käynyt ees testeissä vanhempani vaan olivat päättäneet että meen myöhempään..

oma tyttöni aloitti koulun nyt 6v8kk ikäsenä ja pieneltä sekin tuntuu vaikkei oo ees keskonen.

Mä olin 6 v, kun aloitin koulun. Syksyllä syntynyt eli ihan normaaliin aikaan menin kouluun. Kanantaluttajien sukua, joten lyhyt olen ollut koko ikäni. Mun olisi pitänyt varmaan mennä vasta 10-vuotiaana kouluun, jos pituus olisi ollut se saneleva tekijä.

Mun poika on 6v testattu kasvatus-ja perheneuvolassa koulukypsyydestä. Ota yhteys paikkakuntasi perheneuvolaan ja sitä kautta sitten tutkimuksiin. En kyllä usko että tuo ennenaikaisuus enää kouluiässä mitenkään näkyy.

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Liian aikasin kouluun laitetut lapset on yks perhanan murheenkryyni henkilökunnalle. Kouluun vasta lapsen ollessa siihen kypsä ja hanskatessa jo itsenäisestiki toimimisen.

No minkähän ikäisinä sinne sitten mentäisiin :D

Minun lapseni on kyllä jo reilusti leikki-ikäinen, olen vain seurannut lehdistä, miten syksyllä (täysiaikaisina) syntyneitten poikien on sanottu usein olevan vielä "epäkypsiä" kouluun, miten sitten ennen aikojaan pitkään sairaalassa hoidetut lapset voisivat olla niin kypsiä minkään järjen mukaan...? Miksi siis tutkiakaan, eikö olisi parempi antaa vain kasvaa (pituudesta ei todellakaan ole kysymys, huom. eräälle vastaajalle) vielä?

Alkuperäinen kirjoittaja ymmyrkäinen:
Minun lapseni on kyllä jo reilusti leikki-ikäinen, olen vain seurannut lehdistä, miten syksyllä (täysiaikaisina) syntyneitten poikien on sanottu usein olevan vielä "epäkypsiä" kouluun, miten sitten ennen aikojaan pitkään sairaalassa hoidetut lapset voisivat olla niin kypsiä minkään järjen mukaan...? Miksi siis tutkiakaan, eikö olisi parempi antaa vain kasvaa (pituudesta ei todellakaan ole kysymys, huom. eräälle vastaajalle) vielä?

Kyllähän se tutkitaan kaikilta ihan vakiona, kun teetetään se koulukypsyystesti.

Siis mitä tekemistä sillä on sen kehittymisen kanssa, että onko ekat kuukaudet maannut sairaalan sängyssä vai kotona sängyssä...

Tuota noin...On se aika eri asia maata ennenaikaisesti syntyneenä "sairaalan sängyssä" (siis keskoskaapissa, jos tiedät mikä se on) kuin kotona sängyssä...!

no ainakin meidän nyt 5 vuotialle keskostypylle tehtiin keväällä psykologin testit ja niiden perusteella aloittaa!! normaali koulun ja siellä sitten katsotaan jos on jotain taitoja johon vaatii avustajaa/erityisryhmää!!

Tuota noin...On se aika eri asia maata ennenaikaisesti syntyneenä "sairaalan sängyssä" (siis keskoskaapissa, jos tiedät mikä se on) kuin kotona sängyssä...!

saatikka että lapsenolisi "kuulunut" kölliä vielä masussa. kyllä mä ainakin marraskuussa syntyneestä pojastani huomasin että oli vielä pieni muihin nähden. eli jos koulun alkaessa ei vielä ole seitsemää täyttänyt, niin vanhempien harkinnan ja tutkinnan mukaan vielä vuodeksi kotiin. jos ajatellaan alku/lopuvuodesta syntyneitä niin onha sinä roima kehitysero. eli kun tuo toinen on jo kävellyt nii toinen vasta hiukan sätkinyt kintuillaan. tosin huimin harppauksin mennään eteenpäin kun vuosia tulee, mutta ihan nyt näin karkea esimerkki. ja lapsen koko ei aina takaa pään älyä. oma pikkuiseni oli loppuvuodesta syntynyt, mutta aina sai "kärsiä" että oli iso. ku sä olet jo noin isokin lipsahti monen suusta. eli iso koko ei aina ta45rkoita että lapsi olisi kokonsa puolesta isompi tai edellä muita. saatikka pienuus olisi este, mutta ihminen(aikuinen) katsoo silmillään ja tekee arviot monasti tuon koon perusteella, jopa ihan ammattihenkilökunta. eli monta kertaa olen ikäväkseni törmännyt ajattelutapaan että isompikokoisen pitäisi olla järkevämpi ja muut huomioonottavampi. mutta kun se äly ja järkevyys ei ole sen suurempi vaikka lapsi olisi isompi tai päinvastoin. huoh ymmärsiköhän nyt kukaan?

Yhteistyössä