Koululaisten kesälomat ja paineet vanhempia kohtaan... ulkomaanmatkaa, huvittelua pitäs saada...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun kaikki muutkin kuulemma käy ulkomailla, huvipuistoissa, laivalla jne.
Että ei enää rannalla käyminen, metsäretket, kirjastokäynnit ja mansikoiden kasvatus riitä :( Kerran kesässä ollaan käyty jossain yhdessä huvipuistossa mut nyt pitäis päästä myös sinne-tänne ja tonne. Serenaan, Särkänniemeen, Kreikkaan(!), Ruotsiin jne.

Ei tässä auta ku palauttaa lapsi maanpinnalle takaisin. Ei pienituloisessa perhessä, jossa useampi lapsi, oo varaa...

Meillä on lapsille luvassa kesällä parit sukujuhlat. Ulkomaille meistä ei halua kesällä kukaan eikä lapset viihdy millään risteilylläkään. Vanhin lapsi on aina inhonnut huvipuistoja eikä nuo nuoremmatkaan niistä niin välitä.

[QUOTE="vieras";26391757]Kun kaikki muutkin kuulemma käy ulkomailla, huvipuistoissa, laivalla jne.
Että ei enää rannalla käyminen, metsäretket, kirjastokäynnit ja mansikoiden kasvatus riitä :( Kerran kesässä ollaan käyty jossain yhdessä huvipuistossa mut nyt pitäis päästä myös sinne-tänne ja tonne. Serenaan, Särkänniemeen, Kreikkaan(!), Ruotsiin jne.

Ei tässä auta ku palauttaa lapsi maanpinnalle takaisin. Ei pienituloisessa perhessä, jossa useampi lapsi, oo varaa...[/QUOTE]

Minä kasvoin vähävaraisessa perheessä kahden veljen kera. Molemmat vanhemmat kävivät töissä. Heillä velkaa laman jälkeen niin paljon, että tiukilla oltiin. Ei koskaan käyty ulkomailla, KERRAN käytiin laivalla ruotsissa. Epäilen senkin olleen joku ilmainen risteily.. Ei ollut edes mökkiä. Vanhemmat ei vissiin ikinä ollu samaan aikaan lomalla.

En osannut lapsena kaivata sellaista, mistä en edes tiennyt. En ikinä kinunut ulkomaille, merkkivaatteita, mopoa tms.. Meillä oli rakkauden täyttämä koti, ruokaa pöydässä, ystäviä, metsäretkiä tehtiin, uimassa käytiin läheisessä järvessä, kyläiltiin, keksittiin itse kaikkea jännää. Lapsuus oli oikein iloista aikaa, kun eihän me lapset sillon noista rahahuolista mitään edes ymmärretty. :)

Me käytiin pienenä kesäsin esim. huvipuistossa, yövyttiin jossain leirintäalueilla tms. Yhtään ulkomaanmatkaa en ole vanhempieni kanssa tehnyt, enkä koe jääneeni mistään paitsi.:) En mä kyllä tiedä, oonko koskaan ymmärtänyt ulkomaille pienempänä halutakaan. En usko, että omaa lasta vien ulkomaille ainakaan mitenkään vuosittain "pakollisena" lomareissuna, vielä ei olla käyty, mutta lapsi on vasta parivuotias. Ehkä kerran olis itsekin kiva käydä jossain "etelässä" kun en ole pohjoismaita kauempana koskaan käynyt.:) Mä en kyllä tykkää liian kuumasta edes suomessa, saati jossain Thaimaassa..

Kyllä ne lapset kestää sen, ettette vaan nyt mene.

Olen sitä mieltä, että juuri nuo mainitsemasi asiat ovat parasta mitä lapsellesi voit antaa kesälomalla.

Me ollaan reissattu ja tehty vaikka mitä ja varmasti lapset olisivat mieluummin olleet metsäretkellä ja mansikoita kasvattaneet, kun viettäneet pinnallista lomaa kiertäen paikasta toiseen.

[QUOTE="Onnellinen";26391850].

En osannut lapsena kaivata sellaista, mistä en edes tiennyt. En ikinä kinunut ulkomaille, merkkivaatteita, mopoa tms.. Meillä oli rakkauden täyttämä koti, ruokaa pöydässä, ystäviä, metsäretkiä tehtiin, uimassa käytiin läheisessä järvessä, kyläiltiin, keksittiin itse kaikkea jännää. Lapsuus oli oikein iloista aikaa, kun eihän me lapset sillon noista rahahuolista mitään edes ymmärretty. :)[/QUOTE]

Mulla samanlainen tausta, enkä muista itse matkailua kaivanneeni. Mutta muistelen myös että ennen ei esim. ope kysellyt, että missä olette loman aikana käyneet ? Kuka on käynyt ulkomailla? Missä ? jne. jne. Eli nykyisin koulussa tunnutaan pitävän itsestään selvyytenä että kaikki käyvät ainakin kerran vuodessa jossain. Lomamatkoista pidetään alakoulussakin esitelmiä kuvien kera jne. Sen jälkeen lapsi osaa kaivata. Milloin pitäisi päästä Pariisin, Roomaan ja Yhdysvaltoihin, kun kaverit ovat siellä olleet ja kuvia näyttäneet... Selitä siinä sitten toistuvasti lapselle, että me emme voi matkustaa ulkomaille mutta mummi on luvannut viedä sinut kesällä saareen mökille.

Itse myös vähävaraisesta perheestä ja koskaan ei kesällä käyty reissussa. Kerran vanhemmat voitti risteilylahjakortin, mutta se jäi käyttämättä, kun olisi mennyt niin paljon rahaa pelkkiin matkoihin helsinkiin ja takaisin.

[QUOTE="joo";26391919] Lomamatkoista pidetään alakoulussakin esitelmiä kuvien kera jne. Sen jälkeen lapsi osaa kaivata. Milloin pitäisi päästä Pariisin, Roomaan ja Yhdysvaltoihin, kun kaverit ovat siellä olleet ja kuvia näyttäneet... .[/QUOTE]

Niin, niitä maantiedon sisältöjä yritetään tuoda lähemmäksi omakohtaisilla kokemuksilla. Mutta harmi, jos ope ei osaa keksiä mitään muita juttuja joista voisivat kertoa ne, jotka eivät ole ulkomailla olleet. Jos se aiheuttaa lapsellesi pahaa mieltä, ehkä voit siitä opelle ystävällisesti joku kerta mainita. Ei varmaan ole tullut ajatelleeksi, että toimintansa seuraus on tämä.

Se tosin lienee tosiasia joka perheessä, että kaikkiin paikkoihin missä luokan muut 20 oppilasta ovat yhteensä käyneet, ei voida mennä. Ja tämä on ihan hyvä lastenkin oppia.

Ei me ainakaan aiota ulkomaille lähteä :O
Käydään muutama kotimaan reissu, parit huvipuistot, juhannuskonferenssi, ehkä korkeasaari jne. Ihan tavis kamaa ja lapset on ihan riemuissaan.

Yhteistyössä