Koululaisen synttärit, vierasmäärän mietintää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Esikoisella on 7v synttärit, ja nyt on kamala vääntö siitä, kuinka monta vierasta kutsutaan.

Joitenkin tuntuu vaikealta vetää sitä rajaa kuinka monta vierasta saa kutsua. Etukäteen ajattelin, että vieraita saa kutsua, saman verran mitä täyttää vuosia.
Tyttö vaan tahtoisi kutsua melkein koko luokan, oppilaita on yhteensä 25. Ei ihan mun resurssit riitä :D

Mites sitten kumpi on järkevämpää, kutsua sukulaiset ja kaverit yhtäaikaa, vai pitää kahdet juhlat, toiset kavereille, toiset sukulaisille?

Olen ihan pihalla, kun silloin kun oli vielä kotona, oli kaikki vieraat naapurista tai sukulaisia, eikä tarvinnut miettiä ketä kutsuu ja milloin.

Me ollaan pidetty kavereille aina eri aikaan kuin kavereille. Ollaan kyllä juhlittu kaverisynttäreitä koko eskariryhmän ja luokan kanssa (viimeksi synttäreillä oli 21 luokkakaveria). Rajan vetäminen voi olla kyllä vaikeaa.. Jos lapsi kutsuu pelkät tytöt/pojat luokaltaan, niin pääsee ehkä vähän helpommalla?

tuokin oli mielessä, että kutsuisi vain tytöt. Mutta kun tahtoo poikiakin. Jos tietäisi varmaksi, että on hyvä sää, ne voisikin pitää ulkona, eikä olisi tilaongelmia.

Mites sitten, tarviiko ton ikäisille olla jotain ohjelmaa? Tähän astisissa juhlissa lapset on saaneet leikkiä omia leikkejään omaan tahtiin.

Mun mielestä isolle porukalle kannattaa keksiä ohjelmaa, ettei mene ihan vilinäksi. Jos siis koko luokka nyt kutsutaan :) Aika paljon kyllä porukkaa on tulossa juhliin... Tosiaan helpompaa olisi, jos voisi olla ulkona, mutta kun ei sitä tiedä. Itse eh ehkä antaisi koko luokkaa kutsua. Toisaalta ei meille edes mahtuisi :) Tsemppiä juhliin!

Älä vaan tee sitä virhettä että vain osalle luokkalaisista menee kutsut. Mieti niitä oppilaita kenelle kutsu jää sitten antamatta :( Jos vain kutsuu osan luokalta niin sitten EI anneta koulussa niitä kutsuja!!

En antaisi koko luokkaa kutsua, johonkin minun mielestä täytyy raja vetää. Ohjelmaa kyllä kannattaa olla, muuten synttärit on yhtä hulinaa ja kaaosta.
Meillä on ollut max. 10 vierasta 5 - 10 vuotisjuhlissa. Sen jälkeen eli 11 v. synttäreistä eteenpäin on sovittu, että kutsutaan vain oikeat kaverit eikä puolituttuja.
Meillä kaverit ja sukulaiset on kutsuttu eri aikaan ihan siitä syystä, että kummatkaan osapuolet eivät "häiritse" toisiaan. Mahdottomuus seurustella sukulaisten kanssa rauhassa ja samaan aikaan paimentaa kiljuvaa ja äänekästä lapsilaumaa... Ja voi synttärisankarikin keskittyä yksiin vieraisiin kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Älä vaan tee sitä virhettä että vain osalle luokkalaisista menee kutsut. Mieti niitä oppilaita kenelle kutsu jää sitten antamatta :( Jos vain kutsuu osan luokalta niin sitten EI anneta koulussa niitä kutsuja!!

No voivoi.Ei ole mikään pakko kutsua koko luokkaa ja kutsut voi ihan hyvin antaa koulussa.Kyllä lapsen pitää oppia sietämään pettymyksiä ja tämä myös opettaa sitä.Kaikki ei halua kutsua kaikkia ja miksi pitäisi?

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

Kyllä ne kutsumattomat jostain kuulee, ketkä synttärikutsun ovat saaneet. Reilumpaa on jakaa ne koulussa kuin "piilotella" synttäreitä. Syyksi kutsumattomille voi vaikka sanoa, sain kutsua synttäreilleni vain x kappaletta kavereita... Lapset ymmärtävät kyllä, mutta se ei tunnu sitten niin pahalle kun kutsumattomia on esim. puolet luokasta. Itse en tietenkään hyväksy sitä, että jos kutsutaan esim. luokan tytöt, että heistä jätettäisiin vain pari kutsumatta.

No ei missään tapauksessa koko luokkaa!!! Se jo aivan hullun meninkiä. En ole sellaiseen ikinä törmännyt, 15vuotisen vanhemmuuteni aikana, ja ei sellaiseen kenekään pidä alkaakaan. Puolet, pelkät tytöt? Aika maksimi 10 vierasta, muuten menee jo liian levottomaksi.

No ei missään tapauksessa koko luokkaa!!! Se jo aivan hullun meninkiä. En ole sellaiseen ikinä törmännyt, 15vuotisen vanhemmuuteni aikana, ja ei sellaiseen kenekään pidä alkaakaan. Puolet, pelkät tytöt? Aika maksimi 10 vierasta, muuten menee jo liian levottomaksi.

En siis ole kutsumassa koko luokkaa. Enkä myöskään sellaiseesn suostu, että luokasta kutsutaan vaikka se 20, ja loput neljä jäävät ilman kutsua.

Vaikea vaan päättää, mikä se sopiva vierasmäärä on, ehkä se voisi olla sen 10.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Apua. mitähän ton ikäisille järjestäisi.

Tai sitten mä vaan suosiolla pidän sen seitsämän vieraan rajan.

Aarteen etsintää,kuvien tai kirjoitettujen vihdeiden avulla?
Vähä niinku koulussa "suunnistus " :D

Meillä ovat tykänneet,niin pienet kuin heidän vanhempansakin.

Yhteistyössä