Koululainen kova myöhästelemään koulusta - lasu-asia??

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mitä mieltä? meillä lapsi 12 v. on aika usein muutaman minuutin myöhässä koulusta. Muuten koulu menee hyvin, lapsi on iloinen ja huoleton jne. Kuraattori oli hakenut luokasta juttuhetkeen ja puhutellut asiasta ja sanonut että heillä on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun jos vielä tulee myöhästymisiä. !!??

Eikö tällaiseen pitäisi reagoida antamalla jälki-istuntoa ennemmin? Ei kai lapsen hyvinvointi voi olla niin pahasti pielessä jos on vain laiska katsomaan kelloa?
 
vierailija
no ei tuo mikään ls asia ole. itekkin suosittelin sotitamaan kouluun ja pyytää vaikka antamaan sitä jälki-istuntoa jos se auttaisi. lapsesi kannattaa laittaa joku herätys/munakello yms soimaan että osais aijemmni katella sitä kelloa :)
 
vierailija()()
Anteeksi, tarkoitus ei todellakaan ole syyllistää, mutta mitä te vanhemmat olette yrittänyt tehdä asialle? Jos koulussa on annettu huomautuksia tarpeeksi ja vanhemmat ei saa lasta kuriin, niin silloin voidaan pyytää lasu apuun. Lasuhan ei ole mikään negatiivinen asia, sen tarkotus on auttaa perhettä ja ennen kaikkea lasta, jos vanhempien ja koulun keinot on loppuneet.
 
  • Tykkää
Reactions: Hyppymassu
vierailija
Meillä ainakin wilmaan tulee tieto jokaisesta myöhästymisestä. Jos niitä olisi paljon eikä vanhemmat reagoi mitenkään, niin hyvä jos koulu puuttuu asiaan. Kyllä 12 vuotiaan on jo osattava sen verran kelloa käyttää ja omaa toimintaansa hahmottaa, että milloin noustava ja lähdettävä jotta ehtii. Luultavasti koulu haluaa vain ennaltaehkäisevästi puuttua asiaan, koulu kun ei voi paljon muuta kuin niitä wilmamerkintöjään laitella, joten siirtävät lasulle, jotka voi tarkistaa onko aihetta huoleen vai ei.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Mitä mieltä? meillä lapsi 12 v. on aika usein muutaman minuutin myöhässä koulusta. Muuten koulu menee hyvin, lapsi on iloinen ja huoleton jne. Kuraattori oli hakenut luokasta juttuhetkeen ja puhutellut asiasta ja sanonut että heillä on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun jos vielä tulee myöhästymisiä. !!??

Eikö tällaiseen pitäisi reagoida antamalla jälki-istuntoa ennemmin? Ei kai lapsen hyvinvointi voi olla niin pahasti pielessä jos on vain laiska katsomaan kelloa?
 
vierailija
Lasu on nykyään patenttiratkaisu kaikkiin lapsiin liittyviin ongelmiin.

Tai ei se oikeasti ole mikään ratkaisu useinkaan, mutta sen jälkeen kun kurinpito meni pois muodista niin ainakin teeskennellään ikään kuin se olisi.
 
vierailija
Kuraattori oli hakenut luokasta juttuhetkeen ja puhutellut asiasta ja sanonut että heillä on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun jos vielä tulee myöhästymisiä. !!??
Tuo ilmiantovelvollisuus on kyllä harvinaisen päätön keksintö. Pakottaa lainkuuliaiset hylkäämään terveen järjen ja samalla ylikuormittaa lastensuojelun pikkuasioilla.

Oma tuttuni on päiväkodissa töissä ja kuulemma hyvin mitättömätkin "huolenaiheet" pitäisi virallisesti aina ilmoittaa lastensuojeluun. Vaikkakaan käytännössä eivät kuitenkaan niin tee, vaan ilmoittavat vasta silloin jos lapsen elinoloissa on oikeasti jotain pahasti vialla (mitä ei tapahdu juuri koskaan)...
 
vierailija
Sanot lapselle, että jos ei myöhästymiset lopu, viet hänet aamuisin luokkaan asti, niin että luokkakaverit ja opettajat varmasti näkevät, että äidin pitää tuoda lapsi luokkaan asti. Ja jos lapsi on tämän jälkeen myöhässä, toteutat uhkauksesi heti seuraavana päivänä. Takaan, ettei yhden tällaisen tuomiskerran jälkeen myöhästy enää kertaakaan..
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Anteeksi, tarkoitus ei todellakaan ole syyllistää, mutta mitä te vanhemmat olette yrittänyt tehdä asialle? Jos koulussa on annettu huomautuksia tarpeeksi ja vanhemmat ei saa lasta kuriin, niin silloin voidaan pyytää lasu apuun. Lasuhan ei ole mikään negatiivinen asia, sen tarkotus on auttaa perhettä ja ennen kaikkea lasta, jos vanhempien ja koulun keinot on loppuneet.
Sulla onkin paljon lasun kanssa varmaan kokemusta?? Joo ei yhtään negatiivinen ja tarkotus vaan auttaa...just joo. Tarkotus on ahdistaa ja painostaa ja vakoilla. Tarkotus on se että on valvonnan alla koko ajan ja joka ainoo päivä ja että pitää selittää ja muistaa kaikki ajat ja mitä tehty sillon ja sillon. Kuka oikeesti muistaa??? ei yhtään kukaan. Koulu jos ilmottaa lasuun niin se on vaan vittuilua ja se on joku sellaset joka vihaa sua. Tarkotus on pistää sun asiat sekasin ja ne saa siitä nautintoa. Mä todellakin toivon että minkään tollasen takia ei koulu tee lasua koska myöhästmysiä tulee useesti ja poissaoloja. Niihin sun pitää kertoa joku tarina ja lapses olla mukana eli puhua ensin sen kanssa mitä sanotte.
 
vierailija
Mä todellakin toivon että minkään tollasen takia ei koulu tee lasua koska myöhästmysiä tulee useesti ja poissaoloja. Niihin sun pitää kertoa joku tarina ja lapses olla mukana eli puhua ensin sen kanssa mitä sanotte.
Mitä ihmettä mä just luin? Että lapsen kanssa pitää etukäteen sopia mitä koululle valehdellaan poissaoloista ja myöhästymisistä, sitäkö tarkoitit? Mitä ihmeen touhua tuo on? Sössit oman tehtäväsi äitinä ja sen sijaan että alkaisit vähän tsempata pakotat lapsen valehtelemaan? Käsitätkö kuinka ahdistavaa ja raskasta lapselle on suojella sua? Niitä myöhästymisiä ei tule jos vanhemmat huolehtii että niitä ei tule, ja poissaoloihin on aina joku syy.
Hyvä että joku välittää sun lapsesta jos sinä et välitä lapsen koulunkäynnistä yhtään. Etkä halua, että lapsella on mahdollisuus valita mitä tekee elämällään? Tuolla menolla sinä itse syrjäytät lapsesi, et anna hänelle ikinä mahdollisuutta oppia tulemaan toimeen yhteiskunnassa.

Kukaan sua vihaa. Mutta sun lapsella on sulle aikuisena yhtä ja toista sanomista, ihan aiheesta. Koeta nyt vähän edes yrittää.
 
vierailija()()
Sulla onkin paljon lasun kanssa varmaan kokemusta?? Joo ei yhtään negatiivinen ja tarkotus vaan auttaa...just joo. Tarkotus on ahdistaa ja painostaa ja vakoilla. Tarkotus on se että on valvonnan alla koko ajan ja joka ainoo päivä ja että pitää selittää ja muistaa kaikki ajat ja mitä tehty sillon ja sillon. Kuka oikeesti muistaa??? ei yhtään kukaan. Koulu jos ilmottaa lasuun niin se on vaan vittuilua ja se on joku sellaset joka vihaa sua. Tarkotus on pistää sun asiat sekasin ja ne saa siitä nautintoa. Mä todellakin toivon että minkään tollasen takia ei koulu tee lasua koska myöhästmysiä tulee useesti ja poissaoloja. Niihin sun pitää kertoa joku tarina ja lapses olla mukana eli puhua ensin sen kanssa mitä sanotte.
Okke...
Ei ole omakohtaista kokemusta lasusta, mutta tunnen perheen, keillä on: he itse tahtoivat lasusta apua - ja saivat sitä myös.
Riippuu varmaan aika pirusti omasta käyttäytymisestä, kuten kiukuttelusta ja huonosta asenteesta, että millaista kohtelua saa. Ja jos ei perheessä kaikki ole kunnossa, niin varmaan tuntuu vainoomiselta ja kiusalta jos koko ajan joutuu piilottelemaan jotain, esittämään ja valehtelemaan.
 
vierailija
No ei pitäis olla lasu-asia pelkkä myöhästely, vaan koulun kurinpitokeinot pitäisi riittää.

Ja kyllä, lasu ei todellakaan aina vain "auta" ja ole myönteinen. Joissain tapauksissa kaikkea muuta, kuin yrittäisivät vain pahentaa asioita. Raportteihin asioita saatetaan vääristellä ja kärjistää rankastikin, asioita irroitetaan asiayhteyksistään jne., vanhempi leimataan mielenterveysongelmaiseksi ilman näyttöä jne.
 
vierailija
Jos koulun toimenpiteet ei riitä, niin tottakai siirtävät lasulle. Koulu on nyt pitänyt puhuttelun, vanhemmille varmaan on ilmoiteltu myöhästymisistä, jälki-istunnot nyt ehkä aika hyödyttömiäkin? Jos 12 vuotias ei aamuisin herää kouluun, niin heräähän siinä kysymys, kuinka pitkään kotona valvotaan, onko kotona vaikka tilanne ettei lapset saa nukuttua kunnolla, entäpä säännöt? Roikkuuko lapsi puhelimessa yömyöhään pelaillen tai muuta. Vanhemmat ei voi usein tuon ikäisen lähtöjä vahtia omilta töiltään, mutta voi huolehtia ainakin sen verran, että ottaa puhelimen yöksi pois ja vie aamulla huoneeseen herätyksen kera, sen verran kauas sängystä että on pakko nousta. Jotkut voi töistään vielä soittaakin ja varmistaa että lapset on hereillä ja lähtöä tekemässä. Myöhästyykö lapsi minuutteja vai tunteja, sekin yksi kysymys. Selvästi keinot on olleet tehottomia jos lapsen myöhästelylle ei mitään ole voitu, joten onhan se tarve selvittää mikä homman nimi on.
 
No riippuu, mitä koulu ja koti ovat asialle tähän asti tehneet. Jos on jälki-istuntoa (saako niitäkään enää antaa) ja koti on osoittanut jotain ainakin yrittävänsä, eikä lapsi silti paranna tapojaan, niin jotainhan asialle on tehtävä.
 
vierailija
No riippuu, mitä koulu ja koti ovat asialle tähän asti tehneet. Jos on jälki-istuntoa (saako niitäkään enää antaa) ja koti on osoittanut jotain ainakin yrittävänsä, eikä lapsi silti paranna tapojaan, niin jotainhan asialle on tehtävä.
Luulisi herkemmin tehtävän, jos koti ei tee asialle mitään. Jotenkin tulee tunne, ettei koti mitenkään yritä korjata tuota myöhästelyä, ap kuulostaa siltä, että koulun pitäisi hoitaa homma.

Kännykkään voi laitella vaikka väliaikahälytyksiä, että nyt aamupesulle ja seuraavaksi, että nyt vaatteet päälle ja sitten vielä, että nyt on lähdettävä kouluun, jos ei itse ole lähettämässä sitä lasta. Seuraavaksi varmaan ap kertoo, ettei tuon ikäinen mitään omaa puhelinta tarvitse.
 
vierailija
Eihän nykyään tarvitse muuta kuin kerran myöhästyä hammaslääkäriajalta, niin jo tehdään ls-ilmo. Lapsiperheiden elämä on rankkaa jatkuvan vainon ja kyttäyksen alla, eikä ihme, että niin harva haluaa nyky-Suomessa enää lisääntyä.

Ainakaan jos ei halua lasten saannin jälkeen muuttaa vapauteen esim. Viroon. Tosin siinäkin on se riski, että sinusta on tehty ennakoiva ls-ilmo ja vauvasi viedään sinulta jo synnytyslaitoksella (eli synnytyskin pitäisi hoitaa ulkomailla...).
 
vierailija
Kännykkään voi laitella vaikka väliaikahälytyksiä, että nyt aamupesulle ja seuraavaksi, että nyt vaatteet päälle ja sitten vielä, että nyt on lähdettävä kouluun, jos ei itse ole lähettämässä sitä lasta. Seuraavaksi varmaan ap kertoo, ettei tuon ikäinen mitään omaa puhelinta tarvitse.
Vielä 90-luvullahan lapset olivat koko ajan myöhässä, kun ei ollut kännyköitä.
 
vierailija
Eihän nykyään tarvitse muuta kuin kerran myöhästyä hammaslääkäriajalta, niin jo tehdään ls-ilmo. Lapsiperheiden elämä on rankkaa jatkuvan vainon ja kyttäyksen alla, eikä ihme, että niin harva haluaa nyky-Suomessa enää lisääntyä.

Ainakaan jos ei halua lasten saannin jälkeen muuttaa vapauteen esim. Viroon. Tosin siinäkin on se riski, että sinusta on tehty ennakoiva ls-ilmo ja vauvasi viedään sinulta jo synnytyslaitoksella (eli synnytyskin pitäisi hoitaa ulkomailla...).
No just. Kaikelta tuolta itsesääliltä ja keksityltä vainolta voi välttyä jos tajuaa hetkeksi lakata ronkkimasta omaa napaansa ja ajattelee lapsensa oikeuksia. Vanhemmat, jotka kokevat että kaikki asiat maailmassa kohdistuvat juuri siihen vanhemman persoonaan, ovat usein niin kypsymättömiä että eivät oikeasti osaa nähdä että lapsella on oikeus siihen, että hän saa myöhemmin elämässään valita mitä elämällään tekee. Vanhempi, joka antaa lapsen epäonnistua perusasioissa, kuten päivärytmin muodostamisessa ja noudattamisessa, koulunkäynnissä, vuorovaikutustaidoissa, terveyden hoitamisessa ja sääntöjen noudattamisessa, vie lapselta tämän oikeuden valita. Harvempi syrjäytynyt nuori haluaa olla syrjäytynyt. On väärin silloin syyllistää sitä nuorta, jos kotioloissa ei olla ikinä mietitty mitä se vanhempien käytös ja vastuttomuus tekee sille nuorelle ihmiselle. Saa siinä vanhempi syyttää yhteiskuntaa ja tehdä itsestään uhrin, mutta oikeastihan se on se lapsi ja nuori joka elämällään maksaa siitä että vanhempi oli laiska itsekeskeinen ääliö joka ei oikeasti välitä lapsensa elämästä.
 
vierailija
No just. Kaikelta tuolta itsesääliltä ja keksityltä vainolta voi välttyä jos tajuaa hetkeksi lakata ronkkimasta omaa napaansa ja ajattelee lapsensa oikeuksia. Vanhemmat, jotka kokevat että kaikki asiat maailmassa kohdistuvat juuri siihen vanhemman persoonaan, ovat usein niin kypsymättömiä että eivät oikeasti osaa nähdä että lapsella on oikeus siihen, että hän saa myöhemmin elämässään valita mitä elämällään tekee. Vanhempi, joka antaa lapsen epäonnistua perusasioissa, kuten päivärytmin muodostamisessa ja noudattamisessa, koulunkäynnissä, vuorovaikutustaidoissa, terveyden hoitamisessa ja sääntöjen noudattamisessa, vie lapselta tämän oikeuden valita. Harvempi syrjäytynyt nuori haluaa olla syrjäytynyt. On väärin silloin syyllistää sitä nuorta, jos kotioloissa ei olla ikinä mietitty mitä se vanhempien käytös ja vastuttomuus tekee sille nuorelle ihmiselle. Saa siinä vanhempi syyttää yhteiskuntaa ja tehdä itsestään uhrin, mutta oikeastihan se on se lapsi ja nuori joka elämällään maksaa siitä että vanhempi oli laiska itsekeskeinen ääliö joka ei oikeasti välitä lapsensa elämästä.
Meinaat, että lapsi syrjäytyy, jos myöhästyy hammaslääkäriajalta tai pari minuuttia koulusta?

Ne todelliset syrjäytymisen aikaansaajat ovat ihan muualla. Edes huonot koulunumerot eivät johda syrjäytymiseen, koska nykyisin järjestelmä on rakennettu niin, että myös huonoilla numeroilla voi helposti hankkia itselleen ammatin.

Myös vanhempien "käytöksestä ja vastuuttomuudesta" on ihan turha puhua, koska lastensuojelu on rakennettu niin, että vanhempia rangaistaan sääntörikkomuksista, eikä suinkaan siitä, että he kohtelisivat lastaan huonosti. Vanhempi ei ole huono vanhempi, vaikka hän kasvattaisi lastaan muuten kuin virallisen säännöstön ahtaan muotin mukaan (joka muotti vaan kapenee vuosi vuodelta saavuttaen liki absurdin tason).

Sitä paitsi ei se ongelmia poista, vaikka sossuntäti pakottaisikin lapsen vanhemmat huostaanoton uhalla ramppaamaan kuulusteluissa. Kunhan vaan sossuntädin aikaa kuluu ja vanhempien hermoja koetellaan.
 
vierailija
Suomalainen koulu on juuri tällainen. Nipotetaan myöhästymisistä ja annetaan jälki-istuntoa, jos lapsi tekee tehtäviä eteenpäin. Tapetaan järjestelmällisesti oma-aloitteisuus ja pakotetaan kaikki lapset olemaan kasvottomia muurahaisia, jotka tekevät vain ja ainoastaan sen, mitä on käsketty, ja lopun aikaa istuvat tumput suorana odottamassa seuraavaa komentoa. Ei tällainen opetus vastaa nykyajan työelämän vaatimuksia.

Odotan sellaista koulua, jossa opettaja asettaa tavoitteet ja oppilaat tekevät omaan tahtiinsa, liukuvalla työajalla. Minulle ei ole työelämässä yksikään koskaan nipottanut kellonajoista, vaan minulla on aina ollut liukuva työaika. Kukaan ei koskaan ole työelämässä nipottanut siitä, onko minulla kynä kassissa vai, koska kaikki työvälineet säilytetään työpaikalla. En tajua, miksi lapsille asetetaan sellaisia vaatimuksia, mitä ei aikuisiltakaan vaadita. Ei tarvitse aikuisen kantaa töihin luistimia, suksia, eväitä sen mukaan, mitä esimiehen päähänpisto sillä kertaa sattuisi olemaan. Niin kauan kun asetetut työt tulee tehtyä deadlineen mennessä, ei ketään kiinnosta mihin kellonaikaan ne tekee.
 
vierailija
Suomalainen koulu on juuri tällainen. Nipotetaan myöhästymisistä ja annetaan jälki-istuntoa, jos lapsi tekee tehtäviä eteenpäin. Tapetaan järjestelmällisesti oma-aloitteisuus ja pakotetaan kaikki lapset olemaan kasvottomia muurahaisia, jotka tekevät vain ja ainoastaan sen, mitä on käsketty, ja lopun aikaa istuvat tumput suorana odottamassa seuraavaa komentoa. Ei tällainen opetus vastaa nykyajan työelämän vaatimuksia.

Odotan sellaista koulua, jossa opettaja asettaa tavoitteet ja oppilaat tekevät omaan tahtiinsa, liukuvalla työajalla. Minulle ei ole työelämässä yksikään koskaan nipottanut kellonajoista, vaan minulla on aina ollut liukuva työaika. Kukaan ei koskaan ole työelämässä nipottanut siitä, onko minulla kynä kassissa vai, koska kaikki työvälineet säilytetään työpaikalla. En tajua, miksi lapsille asetetaan sellaisia vaatimuksia, mitä ei aikuisiltakaan vaadita. Ei tarvitse aikuisen kantaa töihin luistimia, suksia, eväitä sen mukaan, mitä esimiehen päähänpisto sillä kertaa sattuisi olemaan. Niin kauan kun asetetut työt tulee tehtyä deadlineen mennessä, ei ketään kiinnosta mihin kellonaikaan ne tekee.
Harvalla on kuitenkaan oikeasti työelämässä mahdollisuus liukuviin työaikoihin ja muutenkaan toimimaan, kuten itsestä parhaalta tuntuu. Työvälineet (auto, vaatteet, laitteet jne) kyllä monessa työpaikassa vaaditaan huolehtimaan asianmukaisesti. En tiedä missä sinä työskentelet, mutta näin oikeassa elämässä ja kyllä se lastenkin on syytä oppia, että tietyt säännöt on tietyissä paikoissa ja hommat toimii vain kun jokainen niitä noudattaa. Olkoon ne mieleisiä sääntöjä tai ei. Omaan tahtiin jos oppilaat saisivat hommansa hoitaa, niin taitaisi peruskoulusta tulla toisille aika pitkä taival...
 
vierailija
Mitä ihmettä mä just luin? Että lapsen kanssa pitää etukäteen sopia mitä koululle valehdellaan poissaoloista ja myöhästymisistä, sitäkö tarkoitit? Mitä ihmeen touhua tuo on? Sössit oman tehtäväsi äitinä ja sen sijaan että alkaisit vähän tsempata pakotat lapsen valehtelemaan? Käsitätkö kuinka ahdistavaa ja raskasta lapselle on suojella sua? Niitä myöhästymisiä ei tule jos vanhemmat huolehtii että niitä ei tule, ja poissaoloihin on aina joku syy.
Hyvä että joku välittää sun lapsesta jos sinä et välitä lapsen koulunkäynnistä yhtään. Etkä halua, että lapsella on mahdollisuus valita mitä tekee elämällään? Tuolla menolla sinä itse syrjäytät lapsesi, et anna hänelle ikinä mahdollisuutta oppia tulemaan toimeen yhteiskunnassa.

Kukaan sua vihaa. Mutta sun lapsella on sulle aikuisena yhtä ja toista sanomista, ihan aiheesta. Koeta nyt vähän edes yrittää.
Tajusit ihan väärin...ne on olleet niitten omia pyyntöjä ja joskus oon itekin ehdottanut että vois olla pois koulusta kun en oo halunnut yksin mennä viakka shoppaamaan. Mulle se on vähän sairaus ja toinen on auringon ottaminen. Tiedän että se on ollu lapsellista.. Mä oon aina ollu äitinä kaveri enkä sellanen kun mun oma äiti ja se oli että mä en halua olla sellanen kun se ja niin negatiivinen. Mä yritän parhaan mukaan auttaa ja neuvoa mun lapsia aina. Mulla on aina voinut puhua ja mun lasten kavereistakin on sellasia jotka on puhunut mulle kun ne ei voi puhua omien vanhempien kanssa.
 

Yhteistyössä