Koulukiusaaminen, mitä teen?

Ajattelin nyt ainakin soittaa opettajalle. Poika nyt ekalla luokalla.

Poika on parina aamuna valittanut masukipua, jonka olen ajatellut olevan normaalia jännitystä.

Näin pojan vasta nyt kunnolla, kun oli isänsä kanssa suoraan koulusta (olemme eronneet) ja äsken oli pari tuntia mummun kanssa kun olimme nykyisen mieheni kanssa koulun vanhempain illassa.

Mummu oli kauhistellut pojan mustelmia (en huomannut vielä eilen niitä), johon poika oli ohimennen sanonut että häntä kiusataan. Tein saman, kun poika oli äsken suihkussa, ihmettelin mustelmien määrää. Oli paljon säärissä ja yksi tosi iso liki kyynärpäätä. Poika totesi vaisuna että häntä hakataan.

Juteltuamme selvisi, että häntä on lyöty risulla, heitelty kivillä ja kävyillä. Kaksi kaveria joiden kanssa oli leikkinyt kuulemma jotain leikkiä. Toinen oli lyönyt vielä päähän ja selkään ja käteen, poika oli jossain vaiheessa kaatunut ja nämä olivat vielä pyllyllään pomppineet päällä.

Hän oli yrittänyt puolustautua uhkaamalla koivuniemenherralla, joku kaverikin oli tullut apuun jolloin pojat olivat pelästyneet.

Ihmettelinkin nyt kahtena aamuna kun sanoi oottavansa mun kanssa autossa kun kellot soivat sisälle. Sanoin tänään, että mene vaan jo ettei tarvitse sitten kellon soidessa juosta niin pitkää matkaa. Voi kun olisin tiennyt kiusaamisesta! Sinne se poika jäi puun taakse kuikuilemaan, mikä olikin minusta outoa... :'(

Poika pyysi ettei tarvitsisi mennä huomenna kouluun, mitä teen? Ja pyysi voisinko tulla sinne välituntisin pikkuveljen kanssa, mua itkettää :'( :'(
 
neuvo
ei kannata jättää selvittämättä. Tivaa, ketkä pojat näin tekee, ja yhteys vanhempiin. asia saatava HETI päätökseen ja pojat vastuuseen. Onko poikasi pienikokoinen vai normaalipituinen? Pieni koko saattaa olla syynä kiusaamiseen
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Ajattelin nyt ainakin soittaa opettajalle.....

Poika pyysi ettei tarvitsisi mennä huomenna kouluun, mitä teen?
Luultavasti soittaisin heti aamulla kouluun ja pitäisin lapsen kotona siihen asti kunnes olen ollut koulussa puhumassa asiasta opettajan ja rehtorin kanssa. Hakisin läksyt koululta siihen saakka.

palaverissa sopisin jonkun päivän, jolloin pidetään uusi juttutuokio asiasta.

 
:eek: Heti kouluun yhteys, tosta on syytä kyllä rehtorinkin jo tietää, pahoinpitely on sen verran vakava asia. Jos mahdollista, niin mene itse henkilökohtaisesti aamulla kouluun selvittämään asiaa. Opettajillahan on tunnit meneillään, mutta ehkä rehtori olisi vapaana, ja ainakin voit sopia opettajankin kanssa ajan, jolloin keskustelette asiasta. Tuohan on kamalaa, minä en tuollaista sanoisi edes kiusaamiseksi, minusta kiusaaminen on lällättelyä tai jotain pipon piilotusta.

Ihan sietämätöntä, että ekaluokkalainen (tai minkään luokkalainen) joutuu tuollaista kokemaan.

Mutta lopuksi: varaudu myös siihen, että osa syystä laitetaan poikasi niskoille. Ehkä joku muukin lapsi on saanut mustelmia?
 
Ajattelinkin soittaa nyt ja heti. Poika oli tästä sanonut jo opelle kaksi kertaa, sanoi menevänsä huomenna rehtorille. Poika on ikäisiään huomattavasti isompi, jo 148cm ja kengänkokokin jo 40-41! Arka poika!

Ajattelinkin mennä itse huomenna koululle, pitää vaan tuo 1v4kk ottaa mukaan. Pyysi poika tulemaan sanomaan niille pojille, mutta onkohan se sitten huono juttu????

Poika ei muista niiden poikien nimiä, pitää varmaan ottaa selville ja soitella heille kotiinkin????
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Ajattelinkin soittaa nyt ja heti. Poika oli tästä sanonut jo opelle kaksi kertaa, sanoi menevänsä huomenna rehtorille. Poika on ikäisiään huomattavasti isompi, jo 148cm ja kengänkokokin jo 40-41! Arka poika!

Ajattelinkin mennä itse huomenna koululle, pitää vaan tuo 1v4kk ottaa mukaan. Pyysi poika tulemaan sanomaan niille pojille, mutta onkohan se sitten huono juttu????

Poika ei muista niiden poikien nimiä, pitää varmaan ottaa selville ja soitella heille kotiinkin????
No eiköhän ne nimet selviä siellä koulussa. Hyvä jos pääset tosiaan heti huomenna, asiat mutkistuu kun ne pitkittyy.
 
heti yhteyttä opettajaan |O
meidän poikaa kiusattiin viimevuonna (oli ekalla ) ja kiusattiin sitten lisääkin ennenkuin sain kunnon hepulin...

poikaa kuristettiin ja muutenkin riepoteltiin ja ja ja....


toivottavasti teidän kohdalla saadaan kiusaaminen heti loppumaan :hug: :hug:
 
:eek: :( Yhteys koulun opeen heti. Minä varmaan menisin koulun pihalle ja ottaisin kiusaajia niskavilloista kiinni ja taluttaisin vähän vinkiää rehtorin eteen. Vaatisin vanhempia paikalle ja uhkaisin poliiseilla jos ei vanhemmat saa kersoja kuriin. Toihan on jo pahoinpitelyä!!!! |O
Mä olen itse sellanen naaras leijona emo, että jos mun pikkusiin satutaan niin se sitten ihan takuulla loppuu!!!!
 
hippi
Puhu ensin opettajan kanssa, parasta olisi varmaan kokoontua yhteen siten että paikalla kiusattu, vanhenpineen ja kiusaajat vanhempineen sekä joku ulkopuolinen auktoriteetti esim. opettaja ja puhua asia selväksi. (toivottavasti kiusaajien vanhemmat ovat aikuisia)

Jos ei ratkea tätä kautta itse tekesin varmaankin rikosilmoituksen aiheesta...

Muistakaa kehua poikaa ja yritää pönkittää pojan itseluottamusta keinolla millä hyvänsä. Ja jos kuolun puolelta ei kukaan pysty pojan välitunti rauhaa turvaamaan mene sitten itse pistämään nöösit ojennukseen kunnes tilanne on selvitetty.

Asia olisi hyvä hoitaa mahdollisimman pian jottei pojallesi ehdi kasvaa pelkoja/alemmuudentuntoa ryhmä-tilanteisiin liittyen koska helposti kiusaamiset alkavat elämässä seurata...

ps. Nyt tarvitaan naaras tiikeriä poikasiaan puolustamaan joten ala terottamaan kynsiä ja hampaita... :)
 
Ekana tuli mieleen, että tässä on taas yksi sellainen kiusaamistapaus, mistä opettajalle asti ei ole tullut tietoa. Lapset eivät ole mitään tyhmiä hölmössä käytöksessään, vaan osaavat kyllä tavattoman taitavasti peitellä kaikenlaisia tomppeluuksia.

Sanoit kuitenkin, että poika olisi jo kahdesti sanonut asiasta opettajalle. Siinä tapauksessa jotakin olisi pitänyt tapahtua - ja itse asiassa on saattanut tapahtuakin esim. opettajan yhteydenottoja kiusaajien koteihin.

Sanoisin, että äidin ei välttämättä kannata lähteä soittelemaan kiusaajien koteihin. Yleensä on tehokkainta ottaa yhteyttä koulun puolelta, koska vanhemmat edelleenkin säikähtelevät koulun puolelta tulevaa interventiota. Tällöin asia ei välttämättä henkilöidy perheeseenne vaan opettaja voi esittää asian esimerkiksi niin, että tapauksia on saatu muuta kautta selville. Kasvotusten-palaverit, mihin osallistuvat kiusaajat ja kiusatut vanhempineen on yleensä kokemukseni mukaan olleet tehokkaita. Niissä voidaan myös sopia seurannoista ym. jotka sitovat oppilaita paremmin kuin yksittäiset puhelinsoitot.

Mutta asiaan on tietenkin puututtava aivan heti, ja sitä pitää koululta vaatia, jos tarpeeksi jämeryyttä ei löydy oma-aloitteisesti. Asia on tietenkin myös oppilashuollon (rehtori, terveydenhoitaja), koska noinkin vakavasta fyysisestä väkivallasta on kyse, eikä yksin esim. luokanopettaja välttämättä pysty sitä ratkaisemaan.

Toivottavasti asia saadaan tolalleen ja hyvä koulumieli takaisin!

Naksu
 
Meidän toi toiseksi vanhin poika on ikäisiään pienempi ja vähän sellanen oman tien kulkija. Ens vuonna kun aloittaa koulun niin jänskättää.

Onneksi vanhin on silloin jo kolmannella ja se on kyllä sellanen ettei varmaan anna pikku veljeään kiusata. Toi vanhin poika on ikäisiään taas pidempi.
 
Yhteys opettajaa ja sitä kautta koulukuraattoriin ja rehtoriin Järjästätte sitten keskustelutilaisuuden johon osallistuva opettjat (kaikien) kurattori, rehtori ja kaikki lapset ja vanhemmat.

Olet vaan päättäväien ja vaadit näin tapahtuvan. Kaikille lapsille tulee olo että kukaan ei hyväksy toimia yms.

Ääritapaukissa voi kutus keskusteluun myös poliisin.Heidän paikalla olollaan on aika suuri vaikutus lapsille.

Pärjäämistä :hug:
 
vieras
Hirveetä luettavaa. Toivottavasti koulu tarttuu asiaan tosissaan ja ottaa yhteyttä kiusaajien vanhempiin. Voimia teidän perheelle. Yksi pahimmista peloista on, että joku lapsista joutuu koulukiusatuksi. Miten voi lapset olla niin julmia toisilleen:(
 
Poika jo puhuikin poliisista. Opettaja oli kuulemma vaan sanonut pojille että noin rajujen leikkien on loputtava. Päätin jo etten vie lastani huomenna kouluun. Asia on selvitettävä, en halua tästä enää pahempaa! Poika jo sanoi haluavansa tuohon toiseen kouluun ja me kun juuri haimme poikkeusluvalla tänne koska on puolet pienempi koulu...
 
äiti
Oliko nämä kiusaajat siis jonkin ylemmän luokan poikia? Ajattelin vain, että poika on niin iso ikäisiinsä verrattuna, että tuskin saman luokan pojat uskaltautuisisvat kimppuun edes kahdestaan.

Tosiaankin mene heti aamulla jo enen koulun alkua tapaamaan opettajaa ja näytä mustelmat. Kiusaaminen saadaan kyllä loppumaan. Osittain voi olla kyse siitäkin, että toiset pitävät poikaasi niin vahvana ja "voitokkaana" että eivät tajua täysin, miten kovasti satuttavat häntä. Joka tapauksessa tekijät on saatava ymmärtämään tekonsa kauheus ja moinen käytös pitää lopettaa. Miksi muuten kuskaat poikaa autolla kouluun; onko hän koulussa, jonka olette valinneet koulupiirin ulkopuolelta?
 

Yhteistyössä