Koulujen pyöräilykielto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi nykyaikaa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voi nykyaikaa..

Vieras
Mitä hempskettiä?

Oletteko te törmänneet tälläiseen kieltoon? Mitä mieltä olette tästä kyseisestä asiasta?

Saako teidän mielestänne alle 4. -luokkalaista (eli n. 10 -vuotiasta) päästää pyörällä kouluun?

Asiaa puitu mm. täällä: Verkkouutiset - Schauman: Koulujen pyöräilykielto kummastuttaa

Eivätkö vanhemmat enään "osaa opettaa lapsiaan pyöräilemään" ja noudattamaan täten liikennesääntöjä pyöräiltäessä? Eikö vanhemmat todellakaan uskalla päästtää lastaan hetkeksikkään tekemään mitään ns. "vaarallista", kuten 'pyöräily'? Eikö lapseenne luoteta?
Itse pyöräilin lapsena 1. -luokalata lähtien koulumatkani, talvella kävelin.. Ei silloin laiskoja lapsia passattu ja kuletettu autolla kävely-/pyöräilymatkoja..

mun mielestä on ihan ok ettei 1-2.lk pääsääntöisesti kulje vielä pyörällä.
Mun ekaluokkalaisen koulu muutti evakkotiloihin,ja matka piteni huomattavasti (ennen 600m nyt 2km ) ja nyt on ilmoitettu et 2.lk saa kulkea pyörällä jos vanhemmat erikseen rehtorin kanssa siitä sopivat.
pitää kesän aikana katsoa toi reitti, joutuu tekemään vielä ison mutkan matkaan, koska jyrkän mäen takia ei pyörällä kannata suorinta reittiä kulkea.Tien ylityksiä tulee 10-12, joten ihan helposta matkasta ei kuitenkaan ole kyse.(vaikkakin pyörätietä pääsee melkein koko matkan )
hieman mietityttää et riittääkö tuollaisella 8v kuitenkaan se keskittyminen kun noita risteävitä teitä on kokoajan edessä.

potkulaudoilla ja rullaluistimilla ei kouluun saa mennä ollenkaan, ilmeisesti niistä on ollut aiemmin ongelmia, ja nyt kielletty niiden tuominen kouluun kokonaan.

muoks, vapaa-ajalla kyllä itsenäisesti pyöräilee lähialueilla, joten jonkun verran kokemusta jo on.

Mun kouluaikanani 80-luvulla ei (tässä yhdessä koulussa) saanut ala-asteelaiset tulla lainkaan pyörällä kouluun. Eli ei toi mitään nykyaikaa ole.

Mutta siis asiaan mun mielestä on ihan hyvä ettei kaikkein pienimpiä koululaisia päästetä pyörillä liikenteeseen. Heillä kun ei vielä havaintokyky riitä ja varsinkaan jos pyöräilevät porukalla niin sitten se vähäkin unohtuu.

Meidän ala-asteella on periaatteessa pyöräilykielto tai ainakin vakava kehoitus, ettei pienimmät pyöräilisi yksin kouluun. Sen verran monta läheltä piti -tilannetta itsekin seuranneena ihan hyvä. Ei noilla vähän isommillakaan lapsilla näytä olevan mitään tolkkua ensinnäkään käsimerkeistä, pyöräilytavasta, turvallisesta ohituksesta, jalankulkijoiden huomioimisesta, turvallisesta tienylityksestä ja osalla ei edes ole kunnollista kykyä kurkata olkansa yli ilman että pyörä lähtee vatkaten ojaa tai toiselle puolelle tietä. Siihen päälle täällä aamuliikenne, liian kovat tilannenopeudet ja koulun lähialue, jonne vanhemmat väenväkisin haluaa ajaa lapsiaan, niin että koulun ympäristö on todella vaarallista ja ahdasta aluetta niille koululaisille...

Mun mielestä ihan asiallisina ja aiheesta ovat ennaltaehkäisemässä ja turvaamassa koululaisten matkoja, koulu siis. Varsin hyvin ehtivät vasta esim. kolmosluokalta pyörineen liikenteen sekaan henkensä kaupalla kulkemaan, sitä nuorempien onkin ihan syytä ottaa liikenteeseen parempaa tuntumaa jalansiten - silloinkin kun valitettavasti sattuu onnettomuuksia. Ei noin nuoret vielä näe liikenteen monikerroksellisuutta, eivät vielä oikeasti ymmärrä miten tilanteet muuttuvatkaan vauhdin mukana. Kanssamatkustajan seurasta nyt puhumattakaan. Autoilevista aikuisista en puhukaan mitään.

Joten viisasta on moinen jarruttaminen. Vapaa- aikanaan opetelkoot liikennekasvatusta ja runsaasti, jotta sitten omaavat eväitä turvalliseen liikkumiseen pyörillänsä.

Ja rullaluistimet sun muut potkulaudat ja hilavitkuttimet nyt eivät kuulu koulumatkalle ollenkaan.

Niin ja tosiaan täälläkin on ollut sama käytäntö jo -80-luvulla, joten mistään "uudesta" keksinnöstä ei ole kyse. Olen myös itse yrittänyt opettaa nuorimmalle oikeita pyöräilysääntöjä viimeiset kaksi vuotta. Sen huomaa, ettei se keskittymiskyky ja esimerkiksi ympäristön hahmottaminen vielä riitä mitenkään yksin kulkemiseen pyörällä. En siis missään nimessä anna lapsen lähteä kouluun pyörällä, koska ei selvästi vielä hallitse liikenteessä kulkemista sillä.

Ei noilla vähän isommillakaan lapsilla näytä olevan mitään tolkkua ensinnäkään käsimerkeistä, pyöräilytavasta, turvallisesta ohituksesta, jalankulkijoiden huomioimisesta, turvallisesta tienylityksestä ja osalla ei edes ole kunnollista kykyä kurkata olkansa yli ilman että pyörä lähtee vatkaten ojaa tai toiselle puolelle tietä.

No tätä vähän ihmettelenkin, että miksi niille lapsille ei voida opettaa niitä kunnon liikennesääntöjä ja "sitä turvallista pyöräily-mallia"?

Ei tietenkään lasta, (eikä aikuista) joka ei osaa liikennesääntöjä ja (suojella itseään) pidä päästää yksin pyöräilemään.
En tiedä olinko minä ja kaverini/ystäväni silloin lapsena jotenkin normaalia "älykkäämpiä" kun ei meille tuottanut 7-vuotiaanakaan suuria vaikeuksia pyöräillä yksin/yhdessä koulumtkoja vaikka suuria ja ioja liikenteen ylittämisiä olikin ja tapahtui joka matkalla..

Mutta en tässä nyt pyri milläkään tavalla syyllistämään teitä vanhempi jotka ette lastanne liikenteen sekaan yskin halua päästää. Ihmettelen vaan.

Koululla ei ole mitään valtaa asiaan, että millä koulumatkat kuljetaan. Itse soitin rehtorille, että se voi ihan vapaasti pistää mitä tahansa kieltoja, mutta meidän lapsi pyöräilee kouluun (ensimmäisellä luokalla), koska se on nopein tapa liikkua koulumatkat ja niin hän ehtii harrastuksiin.

Rehtori aluksi väitti vastaan, mutta uhkaus hallinto-oikeudella sai hänet hiljaiseksi. Pyysin häntä myös lähettämään tiedotteen muille vanhemmille, että hänellä ei ole valtaa päättää koulumatkoista tai kantelen virkavirheestä. Nöyränä lähetti sitten tiedotteen kaikille.

Näin se homma etenee!

[QUOTE="leijona86";28453195]Koululla ei ole mitään valtaa asiaan, että millä koulumatkat kuljetaan. Itse soitin rehtorille, että se voi ihan vapaasti pistää mitä tahansa kieltoja, mutta meidän lapsi pyöräilee kouluun (ensimmäisellä luokalla), koska se on nopein tapa liikkua koulumatkat ja niin hän ehtii harrastuksiin.

Rehtori aluksi väitti vastaan, mutta uhkaus hallinto-oikeudella sai hänet hiljaiseksi. Pyysin häntä myös lähettämään tiedotteen muille vanhemmille, että hänellä ei ole valtaa päättää koulumatkoista tai kantelen virkavirheestä. Nöyränä lähetti sitten tiedotteen kaikille.

Näin se homma etenee![/QUOTE]

Ja sä ajattelet olevasi kovinkin fiksu...?
opetat sitten lapsellesi sen, ettei koulun rehtoria tai opettajia tarvitse totella. Onnea.

1.-2. lk pyöräilykielto perustuu ainoastaan siihen, että noin pienen lapsen kyky havainnoida liikennettä on heikko ja pyörän vauhdissa taidot eivät vaan siihen riitä. Tämä on ennen kaikkea turvallisuuskysymys, ei mitään mielivallan käyttöä. Itse en muuten tunne ketään vanhempia, joiden mielestä tämä olisi huono sääntö, mutta ehkä meilläpäin sitten ajatellaan enemmän lasten turvallisuutta...

[QUOTE="leijona86";28453195]Koululla ei ole mitään valtaa asiaan, että millä koulumatkat kuljetaan. Itse soitin rehtorille, että se voi ihan vapaasti pistää mitä tahansa kieltoja, mutta meidän lapsi pyöräilee kouluun (ensimmäisellä luokalla), koska se on nopein tapa liikkua koulumatkat ja niin hän ehtii harrastuksiin.

Ai noin se homma hoituu... Uhkailu ja kiristys, siinäpä rakentavat tavat rakentaa keskustelua.

Koulu on kuitenkin vastuussa lapsesta koulumatkat. Siksi ehdot on minusta ok. Jos ehtoja ei noudata, hoitaa sitten itse lapselleen vakuutukset kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ttä;28453206:
Koulu on kuitenkin vastuussa lapsesta koulumatkat. Siksi ehdot on minusta ok. Jos ehtoja ei noudata, hoitaa sitten itse lapselleen vakuutukset kuntoon.

Väärin. Koululla ei ole oikeuttaa määrittää miten koulumatkat suoritetaan. Koulut voivat antaa suosituksia, mutta koulumatka ei ole koulujen vastuulla.

Tämä on selkeästi määritetty laissa, jonka luulisi rehtorien tuntevan.

Se, että onko järkevää päästää 1. lk:n oppilas pyöräilemään liikenteen sekaan on täysin tapauskohtaista ja vanhempien päätös - ei koulun.

Omat lapseni ovat pyöräilleet päiväkotiin kesät ja talvet 3,5vuotiaasta ja pyöräilevat kouluun myös jatkossa.

t: otk

[QUOTE="leijona86";28453221]Väärin. Koululla ei ole oikeuttaa määrittää miten koulumatkat suoritetaan. Koulut voivat antaa suosituksia, mutta koulumatka ei ole koulujen vastuulla.

Tämä on selkeästi määritetty laissa, jonka luulisi rehtorien tuntevan.

Se, että onko järkevää päästää 1. lk:n oppilas pyöräilemään liikenteen sekaan on täysin tapauskohtaista ja vanhempien päätös - ei koulun.

Omat lapseni ovat pyöräilleet päiväkotiin kesät ja talvet 3,5vuotiaasta ja pyöräilevat kouluun myös jatkossa.

t: otk[/QUOTE]

Ai tämä olikin arvovaltakysymys..että otk:n silmille ei hypitä.
Voi jessus, aina vaan paranee.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi elämä mikä pelle;28453231:
Ai tämä olikin arvovaltakysymys..että otk:n silmille ei hypitä.
Voi jessus, aina vaan paranee.

Viranhaltijoiden tulisi tuntea oman toimialueidensa rajat.
Jos eivät tunne ja aiheuttavat haittaa omaan / perheeni elämiseen, aion toimia myös jatkossa samalla tavalla.

En tiedä, miten tämä minusta pellen tekee.
Hyväksytkö itse kaikki rajoitteet, joita joku mielivaltaisesti sanelee ilman, että hänellä on valtuuksia siihen? "tästä lähtien tässä koulussa pukeudutaan pellepukuun joka päivä"

On totta, että loppupeleissä koulu ei voi kieltää pyörällä kulkemista eli kyse on ennemminkin vahvasta suosituksesta. Pienet oppilaat eivät vielä ole kykeneviä esimerkiksi arvioimaan, kauanko autolla kestää ajaa mikäkin etäisyys. Samoin usein pienille tapahtuu myös se virhe, että taakse vilkaistessaan kääntää myös ohjauspyörää. Kyse ei ole vain opettamattomuudesta, vaan myös kypsymättömyydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi elämä mikä pelle;28453204:
Ja sä ajattelet olevasi kovinkin fiksu...?
opetat sitten lapsellesi sen, ettei koulun rehtoria tai opettajia tarvitse totella. Onnea.

1.-2. lk pyöräilykielto perustuu ainoastaan siihen, että noin pienen lapsen kyky havainnoida liikennettä on heikko ja pyörän vauhdissa taidot eivät vaan siihen riitä. Tämä on ennen kaikkea turvallisuuskysymys, ei mitään mielivallan käyttöä. Itse en muuten tunne ketään vanhempia, joiden mielestä tämä olisi huono sääntö, mutta ehkä meilläpäin sitten ajatellaan enemmän lasten turvallisuutta...

Tähän palatakseni vielä - hoisin asian kyllä täysin lapseni tietämättä, koska asia on täysin aikuisten välinen. Ilmoitin vaan eräänä aamuna, että nyt kielto on kumottu, että voit pyöräillä.

Luotin myös siihen, että rehtori on sen verran täysijärkinen ihminen, ettei lähde tätä lapselleni kostamaan.

[QUOTE="leijona86";28453247]Viranhaltijoiden tulisi tuntea oman toimialueidensa rajat.
Jos eivät tunne ja aiheuttavat haittaa omaan / perheeni elämiseen, aion toimia myös jatkossa samalla tavalla.

Hyväksytkö itse kaikki rajoitteet, joita joku mielivaltaisesti sanelee ilman, että hänellä on valtuuksia siihen? "tästä lähtien tässä koulussa pukeudutaan pellepukuun joka päivä"[/QUOTE]

Jos pellepuku perustellusti parantaa lasteni turvallisuutta, niin kyllä.

Valtuuksia voi käyttää väärinkin, mutta yleensä ne ylitetään hyvää tarkoittaen.

[QUOTE="leijona86";28453247]Viranhaltijoiden tulisi tuntea oman toimialueidensa rajat.

Hyväksytkö itse kaikki rajoitteet, joita joku mielivaltaisesti sanelee ilman, että hänellä on valtuuksia siihen? "tästä lähtien tässä koulussa pukeudutaan pellepukuun joka päivä"[/QUOTE]

En tietenkään hyväksy, mutta jos on kyse lapseni turvallisuudesta, ymmärrän sen tarpeen ja noudatan annettuja ohjeita. Sinulla selkeästi periaate tulee ensin, ja oli ihan vaan pakko päästä näyttämään rehtorille.
Jos nimimerkkisi vuosiluku vastaa syntymävuottasi, ymmärrän sen enemmän kuin hyvin. Uhittelutarve menee ohi iän myötä.

Alkuperäinen kirjoittaja ttä;28453257:
Jos pellepuku perustellusti parantaa lasteni turvallisuutta, niin kyllä.

Valtuuksia voi käyttää väärinkin, mutta yleensä ne ylitetään hyvää tarkoittaen.

Niin, tässä asiassa luotan täysin itseeni ja arvioon lapsen pyöräilykyvyistä (harrastaa lajia jne) - vahinko voi sattua, mutta niin niitä voi sattua myös kävellen. Päätös on vanhempien - ei koulun.

Mä en oikein koskaan ole myöskään ymmärtänyt tätä sääntöä. Johan me lapsena kavereiden kanssa 5vuotiaasta alkaen pyöräiltiin joka paikkaan. Eihän me kesäsin muuta tehtykkään, kun pyörillä ajeltiin. Kyllä 7-vuotiaana oli jo ihan valmis kulkemaan sen tutun koulumatkan pyörällä.. Meidän koulussa ei onneksi tuollaista sääntöä ollutkaan.

Tässä asian tiimoilta myös Kalevan artikkeli:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/pyorailyviikon-viesti-kouluille-ja-perheille-kumotkaa-koulujen-pyorailykielto/628838/

Yhteistyössä