Koukussa!!!

  • Viestiketjun aloittaja Kohta 70-v
  • Ensimmäinen viesti
Siinä
ei suhtautumistapa auta yhtään mitään, jos on pahat oireet. Tietysti, jos uskoo, että mitä enemmän kärsit, sitä kirkkaamman kruunun saat, niin saattaa auttaa.

Minä en siihen uskonut ja pyysin lääkäriltä korvaushoitoa, joka auttoi ja auttaa edelleenkin.
 
itsekin kysellyt
Hormoonihoito siirtää vaihdevuosioireita, tämän vastauksen sain oululaiselta dosentilta, joka on tehnyt laajan kansainvälisesti tunnetun hormoonihoito tutkimuksen.
 
n50+
Näin juuri. Se oli sinun valintasi, minulla omani. Joten molemmat olemme tyytyväisiä. Minä luonnonmukaiseen tapaani ottaa vaihdevuodet vastaan (en puhunut oireiden vaikeudesta tai helppoudesta mitään), sinä taas luotat korvaushoitoon. Näin on hyvä molemmille. Mitään kärsimyksen kruunua en tavoittele, en kai kirjoittanut mitään sellaista? Jos niin tein, perun sen tässä ja laitetaan se vaihdevuotisen naisen höpinöiksi.

Jossain vaiheessa minulla on oireet ohi, joku taas pitkittää oireita tai ei halua niitä koskaan ja ottaa pillereitään ja laastareitaan. Minä haluan tästä joskus eroon, ja valitsin siis oman tieni.
 
räppänä
jossain vaiheessa meillä hormoonin käyttäjilläkin vaihdevuodet on ohi.Mitä hemmetin eroa on sillä onko ne ohi 45v tai 52v tai 70v ?Jos ne haluaa lykätä sinne,että selviää työpäivästä?
 
63 vuotiaan tilanne
Räppänälle!

Sinä sen myös sanoit. Tiedän kokemuksesta, että on helpompi selvitä oireista nyt eläkkeellä ollessa. Ei niin väliä jos yöunet reistailevat, kun ei tarvitse yöllä hermostua siitä, että aamulla pitäisi olla aivot terävinä työssä, jossa joutuu koko ajan olemaan asiakkaiden vaikeidenkin asioiden kanssa painiskelemassa. Voi ottaa päivällä sikeät huonomman yön jälkeen.

 
nainen-56
Niin jos maalaisjärjellä ajattelee niin sehän on luonnollista että oireet palavat lopettamisen jälkeen. Ei kai siinä eroa että loppuuko keinotekoisesti syöty hormoni tai oma kropastasi. Minä aloitin kuusi vuotta sitten kun en kestänyt vaihdevuosioireita. Olen pariin kertaan yrittänyt lopettaa, mutta oireet palaavat. Kuukauden menee jotenkin, mutta sitten alkaa yöheräilyt + muut oireet. Minulla on kyllä lieviä oireita vaikka syön hormoneja. Yöuni ei oikein hyvä ja hermoilen ja hikoilen silti. Mutta ilman hoitoa en kestä. Lääkäri ehdotti Menofemiä jos haluan lopettaa, mutta en ole vielä uskaltanut kokeilla. Äitini ei ole syönnyt hormoneja ja on 85 v. hän sanoo että hikoilee vieläkin ja kerran kuukaudessa pahemmin. Että näköjään joillakin vaihdevuodet ei lopu ikinä.
 
viiu
Miksi tahtoisit eroon laastareista, jos ne auttaa vaivoihin.?
mun gyne ainakin sanoi, että niitä voi käyttää vaikka hautaan asti, kunhan pitää huolen rintojen tarkkailusta!
 
54v.
Hei!
Käytin 2v. hormonikorvaushoitoa ja sitten sairauden takia lopetin noin 3v. sitten. Vieläkin silloin tällöin tulee hikipuuskia ja yöllä hikoiluttaa. Kaikki oireet tulevat uudestaan syö niitä sitten vaikka seitsemänkymppiseksi.

Olen alkanut ajatella, että onko niistä kuitenkaan hyötyä muille kuin lääketehtaille. Vaihdevuosi ikäiset naisethan vain lisääntyy, niin siinäpä oiva rahastus keino. Aivan samalla tavalla, kuin verenpaine-ja kolesterolilääkkeet.

Tuttavani on lääke edustaja ja kertoi, että kaikista haittavaikutuksista ei edes kerrota, jos joku ei osaa niistä kysyä.

Paikallishoitona käytän tabletteja, että ei ole aivan kuivat paikat. Eikä tulisi pissavaivoja.

Mielialaan vaikuttavat myös vitamiinilisät, sekä muut luontaistuotteet. Näin minulla ja muista en tiedä.

Nyt vasta hokasin koko palstan, olen netissä melko uusi, toivottavasti vielä luet vanhoja kirjoituksia. Koitetaan kestää kyllä se joskus helpottaa. Minulla on onneksi oikein hyvä elämänkumppani, se helpottaa asiaa melkoisesti.
 
yksi meistä
Minä aion ainakin käyttää lastareita niin kauan kuin tarvii. Miksi niistä pitäisi luopua? Lääkärit sanovat, että pelkkä estrogeeni ei aiheuta rintasyövän riskiä, päinvastoin, siitä on paljon hyötyä muuten, kuten sydänjuttuihin, dementian torjuntaan, ihon kimmoisuuteen jne.

Yhtä ihmetten lukiessani tätä palstaa, eikö Suomessa ole korvaushoito ilmaista, siis eikö sairausvakuutus korvaa? Täällä Ranskassa e-pillereistä pitää maksaa, mutta kaikki vaihdevuosien hormonihoidot korvataan kokonaan, siinä missä muutkin reseptilääkkeet.
 
tytär
Äitini on 79-vuotias ja syö hormoneja. Hän ei mistään hinnsta luovu niistä, koska vaihdevuosioireet palaavat heti. Mitään haittaa niistä ei hänelle ole ollut, päinvastoin. Hän haluaa edelleenkin elää laadukasta elämää ilman hikoilua ja unettomuutta.
Miksi niistä pitäisi luopua?
 
Tuula
Eroon pääsee tietenkin vain lopettamalla ja ottamalla vastaan mitä tuleman pitää. Ihminen kestää enemmän kuin uskookaan.

Olen 53 v ja kuukautiseni loppuivat 50,5 vuoden iässä. Sairastuin imusolmukesyöpään 46 vuotiaana, enkä syöpälääkärini ohjeiden mukaisesti ole missään vaiheessa voinut käyttää hormoonihoitoa, enkä ole itsekään niistä ollut järin innostunut. Onneksi vaivani ovat olleet kestettävissä - hikoilua (joka tosin voi osittain johtua myös sairaudestani), yöheräilyä, ahdistuneisuutta, itkuisuutta jne.. mutta olen selviytynyt, vaikka ei se aina ole ollut ihan helppoa. Sairaus on tietenkin lisännyt ahdistusta, mutta en ole halunnut ryhtyä syömään masennuslääkkeitäkään. En halua elämäni olevan lääkkeillä hankitun hyvänolontunteen varassa. Paras apu minulle ovat olleet hyvät ystävät. Itken kun itkettää ja valvon, jos ei nukuta.

Päivä kerrallaan - välillä on huonoja päiviä ja aikoja, mutta enemmän kuitenkin niitä hyviä - sairaudesta huolimatta.
 
maisak
Hoksasin vasta tällaisen palstan. Hyvä juttu!
Asiaan: aloin käyttää hormonikorvaushoitoa (yhdistelmä) vajaa kolme vuotta sitten, vastentahtoisesti, lähinnä siksi, että valvoin ja hikoilin, minkä takia töissä käynti kävi raskaaksi.
Nyt elämäntilanteeni on toinen, kun jäin työttömäksi. Jätin lääkkeet pois kertarytinällä. Lääkäri varoitti, että oireet saattavat palata ja että tilanne saattaa tasoittua kuukausien kuluessa. Oireita on kyllä tullut ja nukun huonommin, mutta en aio enää palata lääkelinjalle, käyttönihän johtui lähinnä sosiaalisista paineista. Kestän kyllä, liikun paljon, syön terveellisesti ja jos yö menee aivan pipariksi, otan päivänokoset.
En tiedä, onko siitä mitään hyötyä, mutta olen koittanut lisätä ruokavalioon paljon marjoja mm. mustaherukoita ja soijaa, luonnonlakritsiakin, kun muistan. Näissähän on luonnon estrogeenia tai sen esiastetta. Tosin soijan terveysvaikutuksista ei ole saatu luotettavaa tieteellistä näyttöä, mutta ei siitä haittaakaan ole.
Miksi lopetin? Koska koko ajan tulee lisää tietoa pitkäaikaisten hormonikorvaushoitojen sivuvaikutuksista. Lääkäritkin jo alkavat uskoa. Tuurillahan voi mennä hyvinkinvuosikymmeniä kuten täälläkin on kerrottu, mutta en aio ottaa sellaista riskiä: kolme hoitoja käyttänyttä ystävääni on menehtynyt rintasyöpään.
Olen 60-vuotias.
 
hele
Joo tässä nyt puhutaan siitä mitä olen ajatellutkin. Kun nyt 47 v. kipuloi öisin kuumien aaltojen kanssa, vatvoo tyynyä ja peittoa...koko yön, niin aamulla on silimät kun sialla kun pitäis töihin lähteä. Aion hommata hormoonihoidon heti kun vain saan sopivan itselleni. Olen kokeillut cyglabilia ja novofemia, kumpikaan ei käynyt minulle. Työssä pitäisi kuitenkin olla vielä terävänä ja pirtsakkana 15 vuotta. :)
 
Inkeri
Olen kätyyänyt Evorelia nyt 3kk ja paino on noussut 6kg.Tulee lisää koko ajan vaikka ruokatottumukset pysynyt samana ja liikuntaa harrastan 2-3krtaa viikossa ja työ on sellainen että jalkojen päällä koko päivän.
Minkälaiset on muilla kokemukset painon kanssa?Tasoittuuko vai jatkuuko
 
vierailija
Olin aiemmin tiukasti hormoonivastainen, eli luomuna kaikki. Eli toinen vaihe elämässä kun olen vastaanottanut apua :) Ensimmäinen oli, että kun odotin lastani ja synnytyksen aika tuli, niin olin niin varma että luomuna tietenkin mennään... no eipä menty, eli laskettu aika 2 viikkoa myöhässä ja lapsi kasvaa eli lääkäärin veikkaus oli 4,5 kg sillä hetkellä ja olin että OMG! No samantien käynnistykseen (mikä oli virhe, ehkä), eli pilleri alapäähän ja supparit käyntiin. No siinäpä sitten supisteltiin puolitoista vuorokautta ja kun vihdoin viimein synnytys alkoi sujumaan, niin kyll silloin oli tervetullutta niin ilokaasut kuin epiduraalit, eli se siitä luomusta ja terve 4090kg pitkä hoikka tyttö sieltä tuli terveenä maailmaan. No nyt sitten vaihdevuodet... Kävin verikokeissa muissa merkeissä ja sieltä otettiin estradiolitasot, viesti tuli että joko on alkamassa tai alkaneet vaihdevuodet. MIKÄ HELPOTUS! sain jotain järkeä kaikelle, ikäänkuin valo syttyi. Ei ihme että on uupunut ja mieliala matalalla kun unenlaatu on todella repaleista. Kaikki elämässä meni persiilleen suorastaan ja eniten parisuhde sai kolhuja. Ja mikä veti entisestään mielialaa alas, tunsin itseni tosi luuseriksi ja masennusoireet ja uupumus verotti kaikkea. Sitten otin käyttöön hormoonikorvauksen PADAM! unet tasoittuivat, päivittäinen virekystaso koheni, en tarvinnut päiväunia, jaksoin alkaa liikkumaan ja pitämään itsestäni huolta, eli lähti hyvän kierre toiseen suuntaan. No tuli sisäisen luomutyypin tahto kokeilla Menostrongia hetken, mutta jotenkin yöuneni alkoi taas häiriintyä. Eli otin hormoonit käyttöön uudelleen. Juu painoa on tullut, mutta johtunee lisääntyneestä ruuan maittavuudesta. Naiselliset muodot ovat palanneet, sillä aiemmin olin jo menettänyt rasvan lisäksi lihaksia ja osasyynä etten jaksanut liikkua. Kyllä aatos on perehtyä vähähiilihydraattiseen ruokaan joka tukee hienosti tätä pakettia, eli hormoonitoimintaa ja liikunta mikä on kivaa, mulle se on ulkoilu ja jooga. Joogassa toteutuu samalla mielenalueen tasapainotusta. Viel mitä uneen tulee niin vähääinen estrogeeni muistaakseni vaikuttaa siihen että kortisolitasot nousee eli stressihormooni häiritsee yöunta. Mulla ainakin kovassa stressissä heräilen aamukolmelta kelailemaan asioita ja uni ei tule, eli kyse ihan kortisolitasoista. Aiheesta on myös paljon kirjoja ja muistutukseksi se tärkeä pointti mistä on vissiin mainittukkin, että sinä olet sinä ja minä olen minä, eli me kaikki ollaan yksilöitä erilaisilla aineenvaihdunnan, hormonien, veren, ihan kaikilla tasoilla, eli kaikki ei sovi kaikille. Joillekkin käy luomumenetelmät ja toisille tällaiset. Eli ei ole yks yhteen samaa koodia ja menetelmää. Kokeilemalla kai nämä selviää jokaisella itsekseen. Kokemuksien jako on tietysti mukavaa, että tietää että joo en ole todellakaan ainoa ja yksin näiden asioiden kanssa. Naisten elämä on mielenkiintoista koko kaaren ajan :D
 
vierailija
ei suhtautumistapa auta yhtään mitään, jos on pahat oireet. Tietysti, jos uskoo, että mitä enemmän kärsit, sitä kirkkaamman kruunun saat, niin saattaa auttaa.

Minä en siihen uskonut ja pyysin lääkäriltä korvaushoitoa, joka auttoi ja auttaa edelleenkin.
Söin vuodollisia korvauspillereitä ja olin tyytyväinen noi viisi vuotta. Oireina oli lamaannus, masennus, elämänhalun puute ja lievähköt kuumat aallot. Vuoto runsastui ja lääkäri oli sitä mieltä että oli syytä vaihtaa vuodottomaan laastariin. Tuli jatkuvaa tiputtelua, alakuloa Laastarimerkkiä yritettiin vaihtaa. Lääkäri yritti pakottaa kierukkaan ja totesi kun en suostunut että sitten täytyy vain kestää. Toinen lääkäri määräsi vuodottomia pillereitä jotka olivat kuulemma viimeinen vaihtoehto. Tiputtelu jatkui, tuli syvä masennus, hurjat lihas ja nivelkivut. Söin niitä noin puoli vuotta. Sitten lopetin. Ensimmäinen viikko lopettamisen jälkeen oli karmea. Mutta Tiputtelu loppui heti. Sen jälkeen jäi jäljelle kuumat aallot ja yövalvomiset. Masennus hävisi. Sitten kokeilin luontaistuotteita. Chello forte auttoi eniten, aaltoja ja yöheräämisiä oli kuitenkin. Nyt on seikkailua luontaistuotteiden kanssa takana noin vuosi. Kuumat aallot viikon verran pysyneet pois. Nukun vähän paremmin. Näytän ikäistäni nuoremmalta. Olen 55 v. Alapäätä pidän kunnossa ovestineilla. Tsemppiä kaikille tähän reissuun. On kuunneltava itseään, ei aina lääkäreitä. Mutta nuo alkuvaiheen korvauspillerit olivat minulle tarpeen. Loppuvaiheen laastarit ja pillerit eivät.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä