kotona lämmintä ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja midi
  • Ensimmäinen viesti
midi
Oli tuossa viikonloppuna keskustelunaiheena kun jotku vanhemmat eivät kuulemma laita enään ruokaa kun lapsukaiset tulee kotiin. Siis syövät vaan koulussa lämpimän ruuan ja kotona katsovat mitä sattuu jääkaapista löytymään, mutta varsinaista ruokaa eivät syö.

Olen järkyttynyt jos todella näin.. itse olen pitänyt itsestään selvyytenä että ruoka tehdään jokapäivä ja viikonloppuna kaks (lounas ja päivällinen). Haluaisin kuulla mielipiteitä ja perusteluita jos todella näin. \|O :headwall:

katiaana
No minä saatan olla laittamatta ruokaa kun tyttö syö koulussa... =)
Meillä ei ole KOSKAAN 2 lämmintä ruokaa. Tai minusta puuro on lämmin, mutta semmosta "potturuokaa" ei ole kuin kerran.

Mutta joskus en kehtaa laittaa ruokaa niin tyttö syö mitä jääkaapista löytyy....... ja nuorimmat saa jotain mikro juttuja.

Ja kun kaikki koulussa ja itse jos syö sitten vaikka töissä, niin en usko että laitan enää kotona ruokaa!!

rentunruusu harmaana
meillä tehdään/syödään viikolla päivällinen(lapset koulussa ja päikkärissä), joskus myös kaupan valmiita. Viikonloppuisin saattaa mennä yhdellä lämpimällä/ päivä, riippuen päivän rytmistä. Kuopus alle 2v kuitenkin syö purkkiruoan toisena ruokana viikonloppuisin jos ei kahta ruokaa tehdä.

Meillä tehdään viikonloppuisin vain yksi lämmin ateria päivässä. Lounaana saattaa olla jotain lämpimiä voileipiä, kana/kala/liha salaattia, puuroa ym. Edes meidän 2v tyttö ei jaksa kahta lämmintä ateriaa syödä.
Arkena lapset koulussa ja päiväkodissa ja me vanhemmat töissä, silloin tehdään illan suussa vielä lämmin ateria ja sekin lähinnä sen takia, että se on hetki olla yhdessä.

supermami
Meillä syö lapset joka päivä 2 lämmintä ruokaa.
Me vanhemmat ei välttämättä sit syödä toista mut lapsille kuitenkin tehään...Mut melkein joka kerta kyllä syödään itsekkin,tehdään yleensä joku vähän kevyempi ruoka illalla.

yks äitee
Ei tulis kuuloonkaan, että meidän kasvavien lasten energian saanti olis pelkän koulu- ja ensi syksystä eskariruokailun ja sen jälkeen pelkkien ns. välipalojen varassa. Ensinnäkin koululaiset syövät jo klo 11 ja toiseksi lapset liikkuvat paljon harrastuksissa sekä kotioloissa. Meillä menis leipää, jugurtteja yms. kilokaupalla :whistle: Niitä menee jo nyt kilokaupalla aamu-, väli- ja iltapalalla.
Meidän 10vee poika saattaa judo- tai jalisharkkojen jälkeen syödä iltapalaksi vielä 2-3 paistettua makkaraa ja siihen vielä parit voileivät lisukkeeksi. Tämä siis isosta päivällisannoksesta huolimatta :p Ja poika on varsinainen luiheliini: pituutta jotakuinkin 140cm ja painoa 36kg. Judokilpailuiden puitteissa (sarjat jaetaan painon mukaan) tulee painoa tarkkailtua sen varran, että poika on pari kertaa miettinyt painon pudotusta, johon olen vastannut, että "otetaanko pois nahkat vai luut, kun ei siellä välissä ole paljon pehmikkeitä?!"

Eli olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaksi kunnon lämmintä ruokaa kasvaville lapsille muiden -palojen lisäksi. Einekset on ihan hyvä vaihtoehto ja helppo lastenkin lämmitellä mikrossa, jos ei vanhemmat ehdi tai jaksa itse alusta asti valmistaa. Viikonloppuna meilläkin yleensä yksi kunnon ruoka ja iltaruoka saatetaan korvata puurolla, takassa paistetulla makkaralla, savukalaleivillä tms.

Aina on meillä kouluruuan lisäksi välipala ja lämmin päivällinen sekä sen lisäksi vielä iltapala. Uskomatonta tuollinen että lapselle ei laiteta kouluruuan lisäksi toista kunnon ruokaa. Kyllä aikuinen pärjää yhdellä mutta ei kasvava lapsi, sitten tulee tuollaista napsotelu ruokaa jääkaapista napsivia ylipainoisia ihmisiä tuollaisella ruokavaliolla. :eek:

midi
Kyllä minäkin katson vanhempien velvollisuudeksi tarjota lapsilleen jokapäivä kunnon ruokaa. Onhan siinä varmaan oma hommansa mutta en vois kyllä katsoa itseäni peilistä jos jättäisin tekemättä. Olen vieläki järkyttynyt, ei vaan voi käsittää :/

Juu, laittakaa hyvät ihmiset kasvaville lapsille myös kotona lämmin ruoka! Ne syö koulussa ja hoidossa klo 10-12 ja eipä nuo välipalat nälkää iltaan asti pidä. Nykyään lapset vielä syö välillä koulussa niin huonosti, että ihmettelen kuinka ne jaksaa edes sen koulupäivän loppuun. Pelkillä välipaloilla elävistä lapsista saattaa tulla helposti ylipainoisia tai ravintoaineiden tasainen saanti muutoin vain häiriintyy.

Se onko ruoka (syötävä) kylmää tai lämmintä on ihan sama.
Lämmin ruoka ei tarkoita että se olisi terveellisempää kuin kylmä syötävä,esim.voileivät.Tietenkin riippuu mitä sen voileivän päällä on.Mutta se voi myös olla hyvä vaihtoehto.

Meillä 4 kasvavaa lasta. Illalla on lämmin ruoka.
Viikonloppuna 2 kertaa lämmin ruoka (lasken myös puuron lämpimäksi ruuaksi tietenkin, ei perunaruoka ole ainut vaihtoehto) ja tietenkin monta välipalaa (aamupala, välipala iltapäivällä ja iltapala).

tottakai lämmin ruoka iltapäivällä. Meillä 9v poika joka monesti vielä nukkumaan menssä valittaa nälkää vaikka on syönyt koulussa ja kotona lämpimän ruuan.
Miten te kuvittelette että kasvava paljon liikkuva lapsi pärjää yhdellä lämpimällä ruualla joka syödään jo joskus klo.11.00 :eek:
Viikonloppuna on puuro joskus 10-11 aikaan ja yksi lämminruoka 3-4 aikaan

opeäiti
Kyllä kasvava lapsi tarvitsee 2 lämmintä ateriaa päivässä, lisäksi aamupala, välipala, iltapala, eli yhteensä 5 ateriaa päivässä.

Vanhemman velvollisuus on huolehtia siitä, että nämä ovat tarjolla, kouluruokailuhan on vain yksi ateria, eli sen lisäksi kotona pitää huolehtia loput.

Tottakai!
Koulussa syödään jo 10.45 eikä välipalan napostelut todellakaan riitä. Koululaiset on nyt kovassa kasvussa ja suorastaan vaativat ruokaa.

Ja viikonloppuna 2 lämmintä ateriaa sekä aamu-, väli- ja iltapalat. Myös 1-vuotiaalle.

turhautunut äiskä
Meillä lapsien aamu alkaa puurolla,muroilla tms.

isommat lapset syö koulussa ekan päiväruuan,samaan aikaan teen kotona ekan lämpimän ruuan(en laske puuroa ateriaksi olenkaan,sitä vain aamu ja iltapalana)

välipala leipää teetä yms ja hedelmä

koulun jälkeen n klo 15-16 toinen lämmin ruoka

17-18 välipalana esim leipää kaakaota

19.30 iltapala muroja,leipää tms.

viikonloppuisin 2 lämmintä ateriaa,plus väli ja aamu sekä iltapalat.

Meidän lapset syö välillä noiden aikojenkin välillä jotain,hyvin usein esim yx extra välipala tms... esim kasviksia tai hedelmää

Kyllä meillä lapset saavat myös kotona lämpimän ruoan. Onko se sitten aina välttämättä alusta asti itse valmistettu, vaihtelee. Kaupasta saa nykyään niin monenlaisia, käteviä puolivalmiita tai valmiita aterioita. Onko se häpeä käyttää niitä silloin, kun haluaa panostaa muihin kotitöihin esim. siivoukseen? Tai jos haluaa tehdä vaihteeksi jotain muuta, mennä vaikka lasten kanssa ulkoilemaan tms?

Kotiruokaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2006 klo 13:55 midi kirjoitti:
Oli tuossa viikonloppuna keskustelunaiheena kun jotku vanhemmat eivät kuulemma laita enään ruokaa kun lapsukaiset tulee kotiin. Siis syövät vaan koulussa lämpimän ruuan ja kotona katsovat mitä sattuu jääkaapista löytymään, mutta varsinaista ruokaa eivät syö.

Olen järkyttynyt jos todella näin.. itse olen pitänyt itsestään selvyytenä että ruoka tehdään jokapäivä ja viikonloppuna kaks (lounas ja päivällinen). Haluaisin kuulla mielipiteitä ja perusteluita jos todella näin. \|O :headwall:
On kuulemma ihan tavallista nykyään, että lapsiperheessä ainut lämmin ruoka on koulun ja päivähoidon lämmin ateria. Vanhemmat syövät työpaikoillaan tai kuljettavat eväät töihin. Osa koululaisten vanhemmista ei ymmärrä, että koulussa ei tarjota lapsille aamupalaa niin kuin päivähoidossa, vaan vanhempien on valmistettava aamupalakin itse. Nämä olivat ruokahuoltopäällikön terveiset koulumme vanhempainiltaan.

Kotona ei illalla ruokaa enää laiteta: syödään vain jogurttia, leipää ja eineksiä. Viikonloppunakaan ei joka perheessä enää valmisteta kotiruokaa ja lapsilla on maanantaiaamuna koulussa kova nälkä :(. Ruokaa kuluu kouluissa maanantaisin enemmän kuin muina päivinä.

En ymmärrä moista alkuunkaan. Eivätkö ihmiset osaa enää laittaa lapsilleen kotiruokaa vai ovatko niin laiskoja, etteivät viitsi? Meillä syödään aamupala ennen kouluun lähtöä ja koulusta tullessa on välipala. Illalla valmistetaan lämmin ruoka ja syödään vielä iltapalaakin myöhemmin. Minusta koululaisetkaan eivät jaksa pelkällä kouluruoalla koko iltaa. Alle koulukäiset ovat myös kotihoidossa, joten ruokaa kuluu meillä melkoisia määriä =).

Kyllä meilläkin syödään myös arkipäivisin lämmin ruoka, joka nopsaan töiden jälkeen valmistetaan. Lisäksi kunnon aamupala, kevyt välipala koulun jälkeen ja iltapala. Viikonloput mennään usein "brunssitahtiin", eli yhdistetty, runsas aamupala+ lounas aamupäivällä, välipala, päivällinen ja iltapala.

Toki vatsan saa täytettyä voileivälläkin, jogurtilla, kekseillä tms., mutta ravintoarvoiltaan voi jäädä tuommoinen ruokavalio köykäiseksi. Sinällään ruoan kylmyys/ lämpimyys ei tietenkään takaa mitään terveellisyyden suhteen. Meille kuitenkin perinteinen lämminruokameininki sopii; lapset ovat tyytyväisiä ja rahaakin tavallista kotiruokaa laittaessa säästää.

Ehdottomasti, meillä syödään säntillisesti viisi kertaa päivässä: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Koululainen tarvii kyllä toisen lämpimän ruuan, vaikka on syönytkin välipalaa koulusta tulon jälkeen. Aina on nälkä, kun on ruoka-aika. Ja usein iltapalaksi syö vielä minun mielestä tuhdisti, esimerkiksi eilen söi riisipuuroa ja voileivän. Ja hoikka tyttö on, mutta vauhti on vaan niin kova kun harrastaa ja liikkuu paljon, että en hennoisi olla laittamatta kunnon sapuskaa.

Yhteistyössä