Kotiutuminen sairaalasta synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja "mmm"
  • Ensimmäinen viesti
ugu
Eikös sitä saa lähtee vaikka heti, jos lapsella ja äidillä on kaikki ok. Oma päätös, mut ihan suositeltavaa olla hetki valvovan silmän alla, jos jotain tulee. Itse en olis väsyneenä tajunnu ees imettää, jos ei hotajat olis käyny muistuttamassa.

..
ekan synnytyksen jälkeen lähdimme kotiin kun lapsi oli vajaa 2.5 vrk ikäinen, eli kaks yötä oltiin.
kun imetys onnistui hyvin ja hoitooimenpiteet, kylvetykset sun muut oli opeteltu niin kai sitä ois voinu jo yhden yön jälkeen lähteä, mutta varmempi olo oli kun sairaalassa jo huomas että pärjää ittekseen vauvan kanssa.

omnix
Saa lähteä vaikka heti jos siltä tuntuu, mikään laki ei estä.

Suositeltavaa olisi olla vähintään kuusi tuntia jotta mahd äkillinen verenvuoto havaitaan ja jotta lapsen terveydentila on saatu jotenkuten selvitettyä. Etukäteen suunniteltu kuuden tunnin jälkeen kotiin-skenaario kulkee nimellä polikliininen synnytys.

Useimmalla ensisynnyttäjällä menee kuitenkin 2-4 pv osastolla. Mutta siis se on ihan oma päätös loppuen lopuksi.

"noh"
Miten muuten toi polikiininen synnytys. Miksei siitä puhuta mitään etukäteen? Siis missään ei ehdoteta sitä. itse olisin tuon halunnut, mutta se oli myöhäistä siinä vaiheessa, kun olin jo synnärillä.

Olin sitten ekan kohdalla 4 vrk ja tokan kohdalla 3 vrk.

"Mii"
Esikon kanssa hätäsektio tehtiin perjantaina iltapäivällä, ja sunnuntaina olisin päässyt pois, jos olisin pyytänyt ajoissa. En kuitenkaan tajunnut silloin, etteivät lääkärit tsekkaa lapsia pyynnöstä, vaan ovat paikalla vain aamupäivällä. Niinpä lähtö siirtyi maanantaiaamuun. Muuten olisimme voineet lähteä jo sunnuntaina.

Kakkosen kanssa lähdimme pois reilu vuorokausi synnytyksestä (synnytin ma aamulla neljän aikaan ja tiistaina pääsimme pois aamupäivällä lääkärikierron jälkeen), vaikka lapsella olikin synnytyksen aikana epäily sydänongelmista. Itselläni hb oli synnytyksen jälkeen 94. Saimme kuitenkin luvan lähteä kunhan tulisin takaisin, jos ongelmia ilmenisi jommalla kummalla - äidillä tai lapsella. Lapselta ei siis löydetty enää mitään vikaa synnytyksen jälkeen.

"Vieras"
Eka syntyi sunnuntaina yöllä, siis la- su välisenä yöä, kotiin päästiin ti aamuna
Toinen syntyi lauantai aamuna puol seitsemän, kotona oltiin samana päivänä kello kolme :)

"Kifa"
Ensisynnyttäjälle suositellaan yleensä 3 vrk sairaalassaoloa ihan lapsen ja äidin turvallisuuden vuoksi. Itse olen töissä sairaalassa ja meillä on ainakin polikliiniseen synnytykseen mahdollisuus vasta jos on takana ensinnäkin useampi synnytys ja toisaalta kaikkien raskauksien ja synnytyksen on oltava olleet täysin normaalit ja ongelmattomat. Lapsi on myös tuotava 2 vrk kohdalla uuteen tarkastukseen koska esimerkiksi sydänviat tulevat ilmi usein vasta parin päivän iässä kun sikiöaikaiset verenkierron "oikoreitit" ovat sulkeutuneet.

Pitkä seuranta johtuu siitä että ensisynnyttäjän on ensinnäkin vaikea tunnistaa lapsessa esimerkiksi infektion merkkejä jotka vastasyntyneellä vaativat aina välitöntä puuttumista. Toisaalta ensisynnyttäjällä maidon nousu voi kestää päiviäkin ja lapsi voi tarvita verensokeriseurantaa ja lisämaitoa etenkin jos on pienikokoinen. Kolmanneksi tietysti ensisynnyttäjällä synnytys yleensä kestää pitkään ja äiti voi olla sen jälkeen niin uupunut ettei lapsen hoitamisesta vain tule mitään - puhumattakaan siitä että se hoitaminen ja käsittely pitäisi ensin opetellakin.

Vanha keskustelu mut vastaanpa silti :D Eka synty torstaina ja kotiin päästiin sunnuntaina. Toinen synty sunnuntaina, kotiin tiistaina.
Kolmas synty perjantaina, kotiin sunnuntaina.
Oltas päästy aijemminki jo, mutta ku vauvalla lääkärintarkastus 2vrk:n ikäsenä ja meiltä matkaa sairaalaan 150km nii ei viititty ees taas ajella, vaan lähettiin sit heti lääkärintarkastuksen jälkeen kotiin.

"Mamí"
Meillä vauva syntyi ma-ti välisenä "yönä" klo 6 ja kotiin päästiin perjantaina. Aika pitkältä tuntui aika siellä, kun ei meillä kummallakaan ollut mitään ongelmia. Noh, helppohan siellä on itseään parannella ja katsella vain vauvaa :)

Yhteistyössä