Kotitöiden johtaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tympääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tympääntynyt

Vieras
Kotitöistä on puhuttu kyllästymiseen asti. Meillä on mielestäni vähän erilainen ongelma. Minä miehenä teen ruokaostokset lähes aina (ja maksan ne), ruoan useimmiten, samoin pesen pyykit. Tiskit hoitaa kone ja tasapuolisesti tyhjennetään. Vaimo siivoaa useammin ja saa minun puolestani tästä lähtien siivota vaikka aina ja iänkaiken.

Mikään ei kelpaa. Olen ollut opiskeluaikana siivousfirmassa töissäkin joitain vuosia ja luulen osaavani homman aivan yhtahyvin kuin vaimoni. Kyse on siitä, että mikään ei mukamas kelpaa. Tekniikka, pesuaine tai mikä milloinkin on väärä.

Sanoin vaimolle, että siivotkoon itse, jos ei minun tyylini miellytä. No hän ei jaksa. Sitten ehdotin siivouspalvelua, joka ei käy, koska yksityisyys kärsii. Eli minun pitäisi tehdä sekin ja vielä hänen tyylillään.

Sanoin, etten tarvitse kotonamme työnjohtajaa tai äitihahmoa. Vaimo tietysti suuttui, kun hyvät neuvot eivät kelpaa. Alan olla sitä mieltä, että voimme minun puolestani vaikka hukkua paskaan, jos ei kelpaa. Sitä paitsi sehän on minun kotini nyt ja aina, jos ei rouvaa miellytä. Siitä pitää avioehto huolen. Menköön muualle työnjohtajaksi, jos hyvittaa.

Harmittaa niin p**keleesti! Millä saa vaimon komentelun ja nirsoilun aisoihin?

Ikävää, että tuollaisia naisia on. En valitettavasti oikein osaa neuvoa antaa tilanteeseesi, mutta minä olisin ikionnellinen, jos mieheni siivoaisi. Ihan sama miten ja millä aineilla. En voi tajuta naisia, jotka ensin valittaa, että miehet ei tee kotitöitä ja sitten kun ne tekee niitä, tulee hommat takuulla tehdyksi väärin. Mitä nämä naiset sillä oikein kuvittelevat saavansa aikaan? Pelkkää pahaa mieltä ja sen, että heidän miehensä eivät takuulla tee senkään vertaa. Jos minulla olisi sama tilanne kuin sinulla, ap, minä lakkaisin siivoamasta, niinkuin jo ajattelit tehdäkin. En keksi mitä tuohon voisi muuta tehdä.

Koska tällä palstalla naiset ovat lähtökohtaisesti oikeassa ja mies väärässä, niin saat ap varmasti vastauksia, joissa jotkut ellit miettivät mitä sinä teet väärin, otatko vaimoasi tarpeeksi huomioon ja voisitko sinä muuttaa jotenkin suhtautumistasi jotta vaimosi asenteet siivoamista kohtaan muuttuvat. Yritä kestää.

Juttusi perusteella vaimosi vaikuttaa yksinkertaisesti vittumaiselta ja vaikealta ihmiseltä, sori vaan. En käsitä kuinka joistain voi kasvaa sellaisia. Mikään ei kelpaa.

Minä en osaa neuvoa muuta kuin että lopeta sovittelu, ymmärtäminen ja joustaminen. Olet tehnyt sitä jo tarpeeksi. Jätä siivoaminen kokonaan ja ota vastaan ne kiukuttelut ja räjähtelyt, joita toimenpiteesi vaimossasi todennäköisesti aiheuttaa.

Näin se on. Lähtökohtaisesti nainen ei koskaan toimi väärin. Jos nainen joskus toimii näennäisesti väärin niin se aina johtuu jostakin jota mies teki tai sanoi tai jätti tekemättä tai jätti sanomatta. Ja miehen virhe on yleensä niin suuri että oikeastaan naisen reaktio siihen on alimitoitettu, joten tehdessään väärin nainen toimii oikeastaan paljon oikeammin kuin mitä mies on hänet provosoinut toimimaan.

Kyllä miehet on sikoja.

Aika 'kiva' Jukka kutsua toisen miehen vaimoa vittumaiseksi :/...

Ei tuohon auta kuin kärsivällisyys. Kun tietää olevansa oikeassa (eli siinä, että asioita voi tehdä monella tapaa), sitä pitäisi riittää. Vaimosi ei ole vielä ymmärtänyt tätä, mutta et varmaan olisi häntä elämänkumppaniksi ottanut ellei potentiaalia löytyisi. Kuulostaa kyllä siltä, että olet yrittänyt, joten pinnistelyä tämä kai sinun osaltasi vielä vaatisi.

Mitään uusia neuvoja en siis osaa antaa, mutta en tiedä lohduttaako, jos sanon, että nämä asiat ovat prosesseja ja pikkuhiljaa asiat voi muuttua, jos vain jaksaa osoittaa luottamusta toiseen ja pidättäytyä kyynisiltä ja epärakentavilta kommenteilta. Ja teet edelleen niin kuin tiedät rakentavaksi tavaksi toimia.

Näin ainakin meillä on toiminut, molemmat olemme muuttuneet, ja kummankin nalkutus on vähentynyt tasolle, jonka voi aina laittaa väsymyksen tai muun stressin piikkiin eikä aiheuta katkeruutta, kuten aiemmin.

anna, en minä kivaa kommenttia halunnutkaan antaa, koska siihen ei ollut syytä. AP:n kertoman perusteella vittumainen on mielestäni oikea sana kuvaamaan hänen vaimoaan mitä siivoamiseen tulee. Mitä sitä kiertelemään.

Kateellinen nainen täällä! Voi millaisen aarteen nainen on saanut eikä osaa antaa arvoa miehelle, joka on minun näkökulmastani oikea aarre!

Kun olin naimisissa, en kertaakaan nähnyt mieheni laittavan ruokaa. Hän imuroi korkeintaan kaksi kertaa vuodessa, leikkasi joskus ruohon, mutta jos minä olin vaikkapa sairas, hän odotteli että jaksan nousta sen verran että lapset ja hän saavat ruokaa ja puhtaat vaatteet päälleen. Siis täysin äitinsä uusavuttomaksi kasvattama mies, siis ""mies"", jolla ei ollut halujakaan opetella edes alkeellisinta kodinhoitoa.

Hitsi soikoon ja jollain on tuollainen mies ja vielä kehtaa mennä arvostelemaan je neuvomaan. P******le

Hienoa, että siivoat!!! Kuulostat joka naisen unelmamieheltä, kun osallistut ja OSAAT tehdä kotitöitä. Esimerkiksi exäni kyllä teki esim. ruokaa, mutta se oli niin pahaa, että mieluummin sitä sitten itse kokkasi ihan sen vuoksi, kun ei exälleni opetus mennyt perille.

Minusta nykymiehet ovat ehkä liian kiltisti sopeutuneet naisten mieliksi. Jos olet lukenut Kari Hotakaisen ""Juoksuhaudantien"", ymmärrät täysin, mitä tarkoitan. Mies saattaa LIIALLISESTI sopeutua koti-isän rooliin unohtaen sen, että tarkoitus ei ole olla kynnysmattona.

Mun mielestä miehen tulee pitää myös oma päänsä. Mä en ainakaan itse edes halua tahdotonta nössöä, vaan kyllähän miehen tulee olla MIES!!! Mä haluan tukea ja turvaa miehestä, mutta tietenkään mies ei saa olla niin omapäinen, että häntä ei pysty yhtään hallitsemaan, jolloin hän tulee ja menee juuri niin kuin hän itse haluaa. Välillä on ihan hauskaakin, kun minä komennan miestä ja hän vain nauraa hyväntahtoisesti, antaa suukon ja tekee sitten kuitenkin omalla tavallaan:)

<<Koska tällä palstalla naiset ovat lähtökohtaisesti oikeassa ja mies väärässä, niin saat ap varmasti vastauksia, joissa jotkut ellit miettivät mitä sinä teet väärin

Niinpä Jukka. Ja tottakai KAIKKI NAISET on juuri tuollaisia kuin ap:n vaimokin. Sehän on itsestään selvää.

Itsepä kaivat verta nenästäsi.

""aina oikeassa"", opettele lukemaan. Missään en sanonut, että KAIKKI naiset ovat tuollaisia enkä sitä edes tarkoittanut, se oli sinun ikioma, säälittävän huono tulkintasi.

Et sitä toki kirjoittanutkaan, mutta asenteesi kertoo sen. Myös vastauksessasi minulle.

Eli tarkoitukseni oli sanoa sinule, että en yhtään ihmettele, vaikka nämä vastaukset ovat tätä tasoa.

Eikös parisuhteessa kummankin osapuolen pitäisi saada tukea ja turvaa toisesta, ei vain naisen miehestä?

Naiset ovat kautta aikain sopeutuneet kilteiksi ja olemaan miesten mieleen.

Exällesi ei opetus mennyt perille ruoan laitossa? Kylläpä ärsyttäisi tehdä ruokaa, kun toinen pyrkisi opettamaan miten pitää tehdä.

Eivätkä kotitöitä tekevät ja ruokaa - oikein hyvin - laittavat miehet niin kovin harvinaisia ole. Minäkin löysin yhden. Ei ole tahdoton nössö, mutta en ole minäkään.

Että sellaisia ajatuksia heräsi.

No joo, nopeasti kirjoittaessa tulee ehkä heitettyä ajatuksen pätkiä ilman, että osaa ilmaista itseään niin kovin fiksusti. TIETENKIN molempien pitäisi saada tukea ja turvaa toisistaan. Tarkoitan, että minusta on välillä ihan mukavaa olla ""avuton nainen"", jota mies saa pitää hyvänä. Esimerkiksi autoasioissa olen ihan toivoton ja kiitollisena otan vastaan miehen tarjoaman avun.

Ex ei edes oikeastaan ilmeisesti halunnut tehdä ruokaa. Jos mies ei opi yli 10 vuoden aikana esimerkiksi keittämään puuroa ilman, että se a) palaa pohjaan b) on paakkuuntunutta, vaikka yrityskertoja oli kymmeniä ja kymmeniä, niin siinä vaiheessa kärsivällisemmältäkin naiselta olisi jo hermot menneet. Ikinä en keittiöasioissa ollut ""besserwisserinä"" tyrkyttämässä neuvojani, koska mun mielestä nalkutuksella ja naputtamisella ei ikinä saa mitään hyvää aikaiseksi! Päinvastoin mun ex oli loistava tekemään kotitöitä, ruokaa hän ei vain oppinut millään laittamaan. Meidän suhde kaatui ihan muihin juttuihin kuin siihen, miten hän teki kotitöitä.

Tulisitko minulle mieheksi, jos molemmat eroaisimme?

Minä käyn kaupassa, laitan joka päivä ruoan: alku-, pää- ja jäkiruoka, viikonloppuisin pariin kertaan, aamiaisista puhumattakaan. Tietysti pesen ja silitän pyykit ja kannan ne kaappeihin. Tiskit hoitaa tosiaankin kone ja minä sen useinmiten tyhjennän aamulla ensimmäiseksi.

Siivouksen meillä hoitaa siivooja. Minusta on ihanaa tulla puhtaalta tuoksuvaan, siistiin kotiin enkä itse pidä siivoamisesta. Tosin viikolla on pakko vähän siivoilla ja järjestellä, että siisteys ja viihtyisyys säilyvät.

Mies saa tulla illalla valmiiseen ruokapöytään ja siirtyä siitä sitten takan ääreen lehtiä lueskelemaan. Puutarhahommat hän hoitaa omasta halustaan viikonloppuisin; minä en uskalla puuttua upeiden ruusujemme kasvatukseen, hoitoon ja leikkaukseen :)

Oukhei, johan selveni!:) Eivät kaikki naisetkaan, muuten, osaa tehdä ruokaa. Ehkä exäsi ei tosiaan halunnut opetella ruoan laittamista, vaan halusi olla kehno, koska sai sitten valmista ruokaa eteensä. Mistäpä sen tietää?

Me teemme ruokaa vuorotellen, mutta ei mitenkään sovituin vuoroin. Kumppanini syö aina päivällä lämpimän ruokansa, minä vasta illalla. Arkisin kumpikin vastaa omista ruuistaan. Yhdessä syöminen jää viikonlopuiksi. Jos emme osta valmista (kulmillamme on monia etnisiä pikaruokaloita) tai käy jossain, jompi kumpi valmistaa. Kumppanini - itse asiassa - useammin kuin minä.

Minä en halua koskaan olla avuton nainen, koska en ole sellainen. En usko, että pystyisin enää edes leikkimään sellaista kumppanini edessä. Mutta joskus tulee tilanteita, jolloin tarvitsen apua. Ei nyt kylläkään tule mieleen. Jos meillä olisi auto, ja minullakin kortti, taitaisin kyllä olla se, joka korjaisi ja pitäisi sitä kunnossa. Ai niin, kun ostimme digiboxin ja muut tv-höysteet, hän vastasi teknisestä puolesta. En olisi jaksanut syventyä scart-liittimien ja muiden johtojen kiinnityksiin.

Nyt en malta olla sanomatta, että jollet jaksanut perehtyä digiboksin saloihin, on toiveajattelua, että sinä olisit se, joka kädet ja naama öljyssä rassailisit auton moottoriakaan kuntoon. Nämä on niitä asioita, mitä sanotaan, että JOS minulla olisi auto ja JOS minulla olisi ajokortti, niin kyllä se olisin MINÄ, joka sen auton myös korjaisin ja huoltaisin.

Sallikaa minun epäillä.

Minulla on ajokortti ja minulla on auto, enkä minä TODELLAKAAN korjaa ja huolla sitä itse. Enkä edes yritä KOSKAAN väittää niin. Eikä näitä tee muuten miehenikään. Ei meistä kumpikaan osaisi. Ei nykyautojen vikoja niin vain itse korjailla ilman asianmukaisia välineitä ja tietotaitoa. Siksi meillä autot (molempien) huolletaan (ja tarvittaessa korjataan) autoliikkeessä. Itselle jää vain tankkaus ja pissapojan täydennys. Ne toki osaan, vaikka tiedän naisia, jotka eivät osaa ja silti ajavat autoa. Eli siis kaipa minä olen avuton nainen, mutta tässä asiassa yhtä avuton on miehenikin...

Onpas sulla tyhmä vaimo, kun ei ymmärrä omaa parastaan.

Minunkin mieheni siivoaa (koska hermostuu yleensä nopeammin sekasotkuun), ja onkin siinä varsin tehokas.
Minä puolestani olen päättänyt pitää suuni kiinni siitä ilosta, että joku muu siivoaa. En koskaan kitise esimerkiksi siitä, että miehellä on tapana työntää kaikki irtoroina, ylimääräiset vaatekasat ym. minun vaatekomerooni ennen kuin aloittaa varsinaisen tehosiivouksensa.
Laittelen ne sieltä paikalleen mitään puhumatta ja iloitsen puhtaasta talosta. Vaihtoehtona kun olisi laittaa kaikki paikalleen, mutta sen LISÄKSI siivota..

En myöskään huomauttele jääkaapin yksipuolisesta sisällöstä, koska mies ystävällisesti mitään kysymättä käy ruokakaupassa. Itse en voi mitään inhota enempää kuin pakollista ruokakaupassa käyntiä.

Siivoan ja ostan ruokaa omalla tavallani ilman sen kummempaa numeroa silloin, kun tuntuu siltä, että välillä on perusteellisemman siivouksen tai monipuolisemman ruokavalikoiman aika.

Sinuna varmaan jättäisin mopit ja imurit nurkkaan joksikin aikaa. Ihan vaan kaikessa hiljaisuudessa.

Jos teillä ei ole lapsia, mutta tulee joskus olemaan, vaimosi todennäköisesti seisoo vieressäsi silloinkin, kun vaihdat lapsellenne vaippoja, syötät, puet, työnnät rattaita tai mitä vaan. Ja aina menee kaikki VÄÄRIN !

Palomiesystäväni sanoja lainatakseni: ""Väärin sammutettu..""

Senkus epäilet. En viitsinyt kirjoittaa kaikkea asiaan liittyvää, sillä se tuskin olisi kiinnostanut ketään. Ostokset tehtiin juuri joulun alla, ja minulla oli kaikenlaista joulusähellystä tehtävänäni. Niin, että minulla ei kaiken sen touhun keskellä todellakaan ollut voimia digiboksin saloihin perehtymiseen. Muutoin olen meillä se, jonka kontolla on kodin tekniikka.

Ei kaikkien tarvitsekaan olla mestareita autojen kanssa. Siksi on korjaamoja. Olen kasvanut perheessä, jossa auto todella pidettiin itse kunnossa. Jos hankkisin ajokortin, hankkisin taatusti myös muita taitoja kuin pissapojan täydennöksen ja tankkaamisen. En näe siinä mitään ihmeellistä.

Epäilykseni kohdistuikin siihen, että jos sinulla olisi auto, tuskin osaisit korjata sitä. Nykyiset autot kun ei ole niinkuin ennenvanhaan: uusissa autoissa on niin erikois-hankalat, sähköistetyt sisukset, että niitä ei tosiaankaan kannata mennä itse edes yrittämään korjata.

No, sen pissapojan täyttäminen tai pyyhkijäsulkien vaihto nyt on tottakai oltava jokaisen autoilijan hanskassa, samoin renkaan vaihto. Oli sitten mies- tai naisautoilija. Minä olen tuo jälkimmäinen ;D

Et anna konkreettisia esimerkkejä! SEn vain voin sanoa, että siivousliikkeessä esim. toimistosiivous ei ole samaa, kun kotisiivous eli oletteko puhuneet siitä miten vaimoisi perustelee esim. väärät pesuaineet. Tekniikastakin olisit voinut antaa esimerkkejä, samoin aineiden kohdalla. Koettakaa keskustella, teillä voi olla aivan erilainen käsitys siivouksesta, koska sinulla se on peräisin siivousliikkeestä!

""siivousliikkeestä"" Joopa joo

Minä nostan hattua miehelle, joka siivoaa. Jos vieressä kulkee nainen, joka arvostelee moppaustekniikkaa tai saippua merkkiä, suksikoon kuuseen.