Kotitalousvähennys, voisko joku selittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyhmä"

Vieras
Mä olen varmaan vähän yksinkertainen, mutta auttaisitteko viisaammat. Kyse siis tuosta kotitalousvähennyksestä, kun mä en ymmärrä sitä. Eli mitä se oikeasti käytännössä (euroina) tarkoittaa. Siis kun saa vähentää maksimissaan 3000€ vuodessa. Mitä se vähentää tarkoittaa? Tarkoittaako se, että tulee oikeesti 3000€ vähemmän veroja maksettavaksi, eli vois ajatella, että se 3000€ jää "käteen", mikä muuten menis veroja? VAI tarkoittaako, että se summa mistä niitä veroja maksetaan on 3000€ vähemmän. Eli jos tulot on 20 000 ja vaikka veroprosentti 20%, niin veroja maksetaankin sit vaan 17 000€:sta? Kun noissa kahdessa on vissi ero? Mulla ei vaan mene tää jakeluun ja en ole löytänyt mistään hyvin selitettynä.

Siis sun täytyy ensin teettää jollakin työtä kotonasi. Siivousta, lumenluontia, remonttia tms. Sitten maksat tekijälle palkkaa esim. vuoden aikana tietyn summan Voi olla monelle tekijälle yhteensä. Sitten verotuksessa vähennetään ensin omavastuu 100 euroa ja lopusta muistaakseni 60% saat vähentää verotuksessa. Sen voi saada veronpalautuksena tai jos hakee kesken verokauden uuden verokortin, jossa asia on huomioitu.

Muistaakseni sen työn voi teettää myös esim. vanhempiensa luona. Ja remonttihommissa sen pitää olla vanhan remontoimista. Jos vaikka lisäätte asunnon kokoa teettämällä lisäsiiven tai toisen kerroksen, se on uudisrakennusta, josta ei kotitalousvähennystä saa. Jos taas teetätte vaikka keittiössä remppaa, niin siitä työn osuudesta saa.

[QUOTE="mä vaan";23145810]Siis sun täytyy ensin teettää jollakin työtä kotonasi. Siivousta, lumenluontia, remonttia tms. Sitten maksat tekijälle palkkaa esim. vuoden aikana tietyn summan Voi olla monelle tekijälle yhteensä. Sitten verotuksessa vähennetään ensin omavastuu 100 euroa ja lopusta muistaakseni 60% saat vähentää verotuksessa. Sen voi saada veronpalautuksena tai jos hakee kesken verokauden uuden verokortin, jossa asia on huomioitu.[/QUOTE]

Mitenköhä TÄMÄ vastasi ap:n kysymykseen =)

Kotitalousvähennys on tosiaan suoraan ns. puhtaana käteen, eli käytännössä saa sen vähennettävän rahasumman suoraan itselle. Monet muut verotusjututhan menee niin, että se vähennetään tuloista jollon sitten vaan pieni osa veroista tippuu. Mutta esimerkiksi, me teetettiin viikkosiivousta viime vuoden aikana hintaan 27e/tunti. Siitä tuli kuukaudessa kuluja 8 x 27 e eli 216e. Vuodessa kuluja tuli siis 12 x 216 e eli 2592 e. Koska koko toi osuus oli nimenomaan sitä työn osuutta, sain vähentää sen omassa verotuksessa. Omavastuu on 100 e ja se otetaan siitä pois, lopusta saa 60% takaisin. Näin ollen verotuksen valmistuessa mulle tul 2492 X 0,60 eli 1495,20 e palautusta kotitalousvähennyksenä :) Käytännössä siitä siivouksesta siis jäi maksettavaksi alle puolet.

Jos sen haluaa itselleen kesken vuoden eikä vasta veronpalautuksina, toimittaa vaan kuitit verotoimistoon niin saa uuden prosentin loppuvuodelle ja se on tod. näk. paljon pienempi, koska sillon verottaja tavallaan loppuvuoden aikana maksaa kuukausittain palkassa hyvityksenä sen summan.

Mutta siis yksinkertainen vastaus ap kysymykseen on, että sen 60% työn hinnasta saa tosiaan ikään kuin "puhtaana käteen".

Alkuperäinen kirjoittaja yksi teettäjä;23145904:
Kotitalousvähennys on tosiaan suoraan ns. puhtaana käteen, eli käytännössä saa sen vähennettävän rahasumman suoraan itselle. Monet muut verotusjututhan menee niin, että se vähennetään tuloista jollon sitten vaan pieni osa veroista tippuu. Mutta esimerkiksi, me teetettiin viikkosiivousta viime vuoden aikana hintaan 27e/tunti. Siitä tuli kuukaudessa kuluja 8 x 27 e eli 216e. Vuodessa kuluja tuli siis 12 x 216 e eli 2592 e. Koska koko toi osuus oli nimenomaan sitä työn osuutta, sain vähentää sen omassa verotuksessa. Omavastuu on 100 e ja se otetaan siitä pois, lopusta saa 60% takaisin. Näin ollen verotuksen valmistuessa mulle tul 2492 X 0,60 eli 1495,20 e palautusta kotitalousvähennyksenä :) Käytännössä siitä siivouksesta siis jäi maksettavaksi alle puolet.

Jos sen haluaa itselleen kesken vuoden eikä vasta veronpalautuksina, toimittaa vaan kuitit verotoimistoon niin saa uuden prosentin loppuvuodelle ja se on tod. näk. paljon pienempi, koska sillon verottaja tavallaan loppuvuoden aikana maksaa kuukausittain palkassa hyvityksenä sen summan.

Mutta siis yksinkertainen vastaus ap kysymykseen on, että sen 60% työn hinnasta saa tosiaan ikään kuin "puhtaana käteen".

KIITOS!! Myös muille vastaajille, mutta tämä oli parhaiten selitetty. Nyt ymmärsi tyhmäkin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja yksi teettäjä;23145904:
Mutta esimerkiksi, me teetettiin viikkosiivousta viime vuoden aikana hintaan 27e/tunti. Siitä tuli kuukaudessa kuluja 8 x 27 e eli 216e. Vuodessa kuluja tuli siis 12 x 216 e eli 2592 e. Koska koko toi osuus oli nimenomaan sitä työn osuutta, sain vähentää sen omassa verotuksessa. Omavastuu on 100 e ja se otetaan siitä pois, lopusta saa 60% takaisin. Näin ollen verotuksen valmistuessa mulle tul 2492 X 0,60 eli 1495,20 e palautusta kotitalousvähennyksenä :) Käytännössä siitä siivouksesta siis jäi maksettavaksi alle puolet.
Minusta se 60% lasketaan ensin, siitä jäävästä summasta pois 100e ja niin edespäin. Eli 100e otetaan pois verovähennyksestä eikä vähennyksen kohteena olevasta summasta.

Meillä teetettiin jätevesijärjestelmän uusiminen (liitettiin kunnan paskaputkeen) tammikuussa 2014.
Milloin kotitalousvähennystä saa hakea? Ja haetaanko sitä silloin kun ne esitäytetyt verolaput on tulleet vai miten?