Kotitalouden kirjanpito :)

• Viestiketjun aloittaja aasiakas
  • Ensimmäinen viesti
aasiakas
Moi!
Monetko teistä pitää ihan kotona kirjaa menoista ja/tai tuloista? Me aateltiin ukon kanssa alottaa, jotta talous selkeentyisi ja samalla vois hiukan elintapojakin muuttaa ;)

meillä
en ole ap, mutta meillä harrastetaan kirjanpitoa kotona. Meillä on vihko, johon kirjotetaan ainakin kaikki menot . Kuitteja ei jaksa kauaa säilyttää, joten joka päivän päätteeksi kirjoitetaan vaan ylös paljonko on mennyt ruokakauppaan ja muut ostokset yleensä listataan erikseen. Vaikka näin:

2.1.2010
-s-market 25,40e
- jysk aurinkotuoli 40e ja tuttipullo 2,50e
-mäkkäri 17,80e

Noita kun kirjottelee, näkee tuleeko ostettua turhaa ja kuinka usein. Tiukkoina kausina myös mietitään tarkemmin mitä sieltä ruokakaupasta kannattaa ostaa.

dfdf
Minä olen pitänyt aina kirjaa omista menoistani ja tuloistani. Miehen kanssa yhteiset menot tasataan aina välillä kirjanpitoni perusteella. Mies antaa siis yhteisistä menoista kuitit ja maksamansa laskut minulle.

Olen tehnyt excelillä taulukon, jossa yksi sarake tuloja varten ja loput sarakkeet menoille (asuminen, ruoka, herkut, matkat, vaatteet, kosmetiikka&siivous, lapset, huvittelu, jne). Uusi taulukko joka kuukausi ja vuoden lopussa teen yhteenvedon jokaisen kuukauden loppusaldoista.

Lisäksi minulla on erilliset taulukot säännöllisesti toistuville pakollisille menoille, kuten vesi, lämpö, sähkö, vakuutukset, puhelin, hoitomaksut, bensat, kiinteistovero jne. Näkee hyvin miten kaikki kallistuu vuosi vuodelta.

Systeemi on ollut toimiva, heti näkee turhat rahareiät. Ennen tuhlasin vaatteisiin, nykyään herkkuihin.

vieras
mä pidin taannoin vuoden verran kirjanpitoa menoista ja kyllä se on aika valaisevaa. Tiesin, että mulla menee liikaa rahaa esim. lehtiin, karkkeihin yms. Mutta sitten kirjanpitoa pitäessä huomasin, että kuinka paljon niihin menikin. Summa oli oikeasti järkyttävä, sitten oli helpompi alkaa vähän karsia menoja. Kannattaa pitää kirjaa ainakin muutaman kuukauden, voi tulla yllätyksiä!

höpsö
Alkuperäinen kirjoittaja hiirimatto:
Aikoinaan, 90-luvun alkupuolella pidin pari vuottaa kirjaa tuloista ja menoista, oli se aika avartavaa. Enää en jaksa, tietty taloudellinen tilannekin on nyt paljon parempi.

Martoilla on hyvät lomakkeet talouden seurantaan: http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/talouden_suunnittelu/
Kiitos linkistä! Tulostin sieltä jo tälle kuulle lomakkeen. Täähän voi olla ihan hauska kokeilu! :)

Yhteistyössä