Kotinikkareita kuulosalla? Saunanlauteiden uusiokäytöstä kysyttävää :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli 2 vuotta sitten nikkaroitiin anopin vanhoista saunanlauteista säilytyslaatikko hiekkaleluille. Tätä laatikkoa säilytettiin ensin vuosi lasitetulla parvekkeella ja sitten vuosi lasittamattomalla parvekkeella, jonka jälkeen sen kanteen ilmestyi homepilkkuja :(

Saakohan tuota vielä pelastettua jollakin tavalla ja käsitelty sellaiseksi, että se säilyy ulkona hiekkalelukauden, eli about huhti-syyskuun? Talvella sen tulisi kestää säilytys rivarin kylmässä varastossa.

Ori30500mmmmmm6.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
peset homeenpoisto aineella ensin sitten maalia tai kyllästät sen.

En mä haluis tuota maalata, kun se on nätti noines. Voiko sen lakata tjtn?

Mä luulin, että jos se kestää saunan niin se kestää säänkin, mutta ei kestänyt :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja hh:
peset homeenpoisto aineella ensin sitten maalia tai kyllästät sen.

En mä haluis tuota maalata, kun se on nätti noines. Voiko sen lakata tjtn?

Mä luulin, että jos se kestää saunan niin se kestää säänkin, mutta ei kestänyt :snotty:

sauna kuivuu välillä ulkona kosteutta koko ajan. ulkolakkaa voi laittaa tai kirkasta kyllästettä.

ccc sanoi sen mitä minäkin neuvoisin. Ei puu kestä joka paikassa homehtumatta. Voit toki kokeilla siirtämistä paikkaan jossa se on suojassa kosteudelta, hyvä ilmastolinti ja aurinko kuivattaa

Eli ensin joku homeenpoistoaine ja sitten ulkolakka/kirkas kylläste/puutarhakalusteöljy?

Onko tuo homeenpoistoaineella vetely suuritöistä?

Ja tarttuuko tuo puutarhakalusteöljy (sitä meillä ois valmiina) tuohon lauteeseen...mitään tietoa siis kellään että millä se saunanlaude itsessään on käsitelty?

Koko höskän hiominen nimittäin rupeaa olemaan aika suuritöinen homma ja jos siihen sen puutarhahuonekaluöljyn meinaa vetää niin siinä ei saisi olla mitään muuta, kuin se pelkkä puu. Mutta lauteet on vissiin jollain käsitelty? Vai?

Yhteistyössä