Kotihoito-päivähoito-keskustelusta vielä (sori)....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täti

Vieras
En tajua, miksi jotkut jaksaa niin kauheasti vastustaa päivähoitoa. Esim. 1,5-vuotias (jonka ikäisenä useimmat lapset tulevat hoitoon) on jo niin kiinnostunut ympäristöstään, ettei ero äidistä oikeasti niin kauheaa ole. Toiset lapset kiinnostavat kovasti ja samnaikäiset viihtyvät keskenään hyvin.

Päivähoito on laadukasta Suomessa ja vanhemmat venyvät tosi paljon: esim. hirveän yleistä on, että lapset ovat osan kuusta hoidossa ja osan kotona, kun vanhemmat rustailevat työvuorojaan (esim. hoidossa 3päivää viikosta jne.). Samoin lyhyttä päivää ollaan paljon (eli tullaan yhdeksän maissa ja haetaan n. klo 14-15). Lapsi siis käytännössä on hoitajien kanssa n.3h, koska useimmat nukkuu n. klo 12-14. Ja siitä hereilläoloajasta ollaan useimmiten se 1 - 1,5h ulkona, jolloin puuhaa toisten lasten kanssa on niin, ettei aikuista edes kaipaa.

Että lopettakaa nyt ihmeessä se päivähoidon haukkuminen! Lapsista kasvaa kunnon kansalaisia ja varmasti ryhmätyötaidot osaavia myös päiväkodissa.

siis noi lapset jotka ovat noin lyhyttä päivää 9-14 ovat monesti kyllä niitä lapsia joiden vanhempi tai vanhemmat ovat kotona. ei kai monikaan työsskäyvä voi noin lyhyttä päivää tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja kertti:
Ihannehan tuo olisi sinun kuvaamasi tilanne. Ei vaan kaikilla ole mahdollisuuksia moiseen. "tätinä" ryhmässä, jossa vuoden vanhoilla on 10h päiviä...

Onhan toki noitakin tapauksia, mutta meillä suurin osa noita sovellettuja. Että siis yleensä vanhemmilla on kovasti tahtoa toimia niin, että päviät lyhenee.

En jaksais tätä, mutta... oon ollu kymmene vuotta päiväkodeissa töissä eri kunnissa ja kaupungeissa, ja kokemukseni mukaan se on kyllä harvinaista että vanhemmat rukkaa työvuorojaan , ja pitää lasta noin vähän hoidossa. Ja huom. EN ota kantaa päivähoidon puolesta enkä vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
siis noi lapset jotka ovat noin lyhyttä päivää 9-14 ovat monesti kyllä niitä lapsia joiden vanhempi tai vanhemmat ovat kotona. ei kai monikaan työsskäyvä voi noin lyhyttä päivää tehdä.

Monet voi varmaan sumplia vuorojaan siten, että ne menee isällä ja äidillä vähän lomittain. Joissain ammateissa on lyhyemmät päivät varsinaisella työpaikalla. Jotkut voi tehdä osin etänä. Jne.

Meillä ap:n kuvailema tilanne. 2 v. poika meni nyt syksyllä päiväkotiin (pienryhmä 8 lasta) ja on siellä kolme päivää viikossa klo 8.30-15. Ja hyvin viihtyy. Ollaan miehen kanssa rustattu työvuorot sillai et tää onnistuu. Viikonloput vapaat koko perheellä :)

Ainkin 1,5 v. vielä tällä mallilla mennään.

Kyllä meillä ihan työssäkäyviä vanhempia ovat. Toinen vie, toinen hakee (useimmiten). Jotenkin ovat työnsä hoitaneet noin. Ja välillä sitten tulee toki pitempiä iltapäiviä. En tiedä tarkaan kaikista, mutta useita tapauksia meillä on tuontyyppisiä.

Tuo kyllä onnistuu työssäkäyvältä siten, että vuorotellaan. Eli toinen vie, ja on sitten pidempään töissä ja toinen hakee. Esim. minä olen vienyt n. 8.30, mies hakenut 15.30. Ja muuten edelleen toimitaan näin! Viimeinen päiväkoti-ikäinen on 4-vuotias. Minä töissä niin lähellä, että ehdin töihin vaikka poika jää hoitoon 8.50. Myönnän, että pidempi kuin esimerkissä, mutta kuitenkin inhimillisen mittainen päivä.

Ja jos tekee lyhennettyä työpäivää, Tuolla systeemillä päivistä saa oikeasti lyhyet. Toinen vie klo 9.00, toinen on mennyt töihin kello 7.00, on töissä klo 13.30 asti, ja ehtii hakemaan jo kello 14.00.

Minä olen tehnyt lyhennettyä viikkoa, mutta meillä lyhennys toteutettiin perjantai- tai maanantai-vapaana.

Alkuperäinen kirjoittaja täti:

Kyllä meillä ihan työssäkäyviä vanhempia ovat. Toinen vie, toinen hakee (useimmiten). Jotenkin ovat työnsä hoitaneet noin. Ja välillä sitten tulee toki pitempiä iltapäiviä. En tiedä tarkaan kaikista, mutta useita tapauksia meillä on tuontyyppisiä.

Niin ja tämä on pienten ryhmässä (1-3vee). Isommilla sitten ei tätä niin olekaan ja sen toki ymmärtää: minusta yli 3-vuotiaan pitääkin saada touhuta kavereitten kanssa esim. ulkona pitkään iltapäivällä.

Kaikilla vanhemmilla ei oo mahdollisuutta vaikuttaa työvuoroihinsa, vaikka tahtoa olisikin. Eli kaikilla ei oo liukumaa. Itselläni on joka päivä tietty kellonlyömä milloin pitää olla töissä ja työvuorot on klo 6.15 - 17.00 välillä, päiväkodissa töissä itsekin. Aamuvuorosta pääsen aikaisin, niin toki haenkin lapsen silloin aikaisin. Miehellä vuorotyö, niin hän useimmiten hakee lapsen iltapäivällä 16 maissa.

Meillä tulee olemaan just silleen, että toinen menee myöhemmin töihin - 9 aikaan lapsi hoitoon ja sit toinen menee aikaseen töihin, eli viimeistään klo 15 haetaan tyttö pois. Maks 6 tuntia hoidossa ja tällä tavalla taablataan ihan koko ajan.

Juu ja meidän pikkunen menee perhepäivähoitoon jossa on meidän tytön lisäksi kolme lasta, eli ei tarvii olla isossa ryhmässäkään. Olen tyytyväinen tähän ratkaisuun, enkä välitä mitä muut ovat asiasta mieltä :) Meille sopii tämä parhaiten.

meillä toisella vuorotyö ja toisella päivätyö, joten pisimmät päivät on 7h ja niitäkin harvoin. Lisäksi teen 75% työaikaa, mikä muuten on mahdollista kaikille pienten lasten vanhemmille. Kyllä niitä joustoja oikeesti löytyy jos on halua.

Meillä on onneksi myös ollut mahdollisuus tuon 2-vuotiaan kanssa siihen, että on rustailtu miehen kanssa aikatauluja niin, että harvassa on ne päivät, jolloin lapsi olisi hoidossa 7.45-16.15... yleensä haetaan hoidosta päiväunien jälkeen.

Meillä on iso alle 3v ryhmä, ja ainoastaan yksi lapsi on 9-15 hoidossa, ja hänen äitinsä on kotona... Myös näiden kotona olevien lapset tulevat ennen kahdeksaa ja haetaan lähenpänä viittä. Valitettavasti näin on monessa paikassa. Meillä nämä n.1v:t ovat pisintä päivää muutenkin..:(

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti:
Meillä on iso alle 3v ryhmä, ja ainoastaan yksi lapsi on 9-15 hoidossa, ja hänen äitinsä on kotona... Myös näiden kotona olevien lapset tulevat ennen kahdeksaa ja haetaan lähenpänä viittä. Valitettavasti näin on monessa paikassa. Meillä nämä n.1v:t ovat pisintä päivää muutenkin..:(

Meillä ei ees saa olla kotonaolevien lapset hoidossa kun 8-15.....

Mä en luota ihmisiin, joita en läpikotaisin tunne. Miks antaisin lapseni persoonallisuuden kehityksestä vastuun tuntemattomalle tädille, joka ei ymmärrä lastani eikä hänellä ole aikaakaan ottaa lasta huomioon yksilönä. Hänellä ei ole lapseeni tunnesidettä eikä hän rakasta lastani. Mitäs sitten, jos se epäkypsä hoitotäti, joka pakkosyöttää lasta sattuu omalle kohalle.?

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Mä en luota ihmisiin, joita en läpikotaisin tunne. Miks antaisin lapseni persoonallisuuden kehityksestä vastuun tuntemattomalle tädille, joka ei ymmärrä lastani eikä hänellä ole aikaakaan ottaa lasta huomioon yksilönä. Hänellä ei ole lapseeni tunnesidettä eikä hän rakasta lastani. Mitäs sitten, jos se epäkypsä hoitotäti, joka pakkosyöttää lasta sattuu omalle kohalle.?

Kauhea ajattelutapa, ihan rasistinen... Tiesitkö, että lapsesi arvomaailmaan vaikuttavat sinua paljon enemmän lapsesi kaverit? Pidä tarkkaa huolta siitä,että kulannuppu ei kaveeraa "väärien" ihmisen kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kauhea ajattelutapa, ihan rasistinen... Tiesitkö, että lapsesi arvomaailmaan vaikuttavat sinua paljon enemmän lapsesi kaverit? Pidä tarkkaa huolta siitä,että kulannuppu ei kaveeraa "väärien" ihmisen kanssa...

niin pidänkin...lapsi on minulle rakkain aarre. ja annan hänet vain luotettavien ihmisten hoivaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

niin pidänkin...lapsi on minulle rakkain aarre. ja annan hänet vain luotettavien ihmisten hoivaan.

Ja hän on kotihoidossa, kunnes alat opettaa hänelle kotona peruskoulun oppimäärää. Lukion opetat myös itse, lapsi käy vain tenttimässä kokeet. Ja kaikki mahdolliset kaverit käyvät ensin läpi perusteellisen tarkastuksesi. Nettiä lapsesi ei saa käyttää, jos vaikka tutustuu johonkunhun epäsopivaan ihmiseen. Harrastuksena saa olla vain yksilöurheilua, mielellään sunnistusta niin ei näe ketään. Miten onnellinen ja henkisesti terve lapsestasi, suuresta aarteestasi, kasvakaan!

esikoisen jouduin laittamaan päiväkotiin 1,10veenä. Kuopuksen laitoin 3veenä. Mitä tulee laadukkaaseen päivähoitoon niin valitettavasti se on venyvä käsite ja hyvin kuntakohtaista jopa täysin päiväkotikohtaista. Pienelle lapselle on tärkeintä läheinen vuorovaikutus ja se, että hänen tarpeisiin pystytään vastaamaan-realiajassa.

Uusimmat

Yhteistyössä