Kotihoidontuki vai työttömyyskorvaus?

• Viestiketjun aloittaja Mamma -75
  • Ensimmäinen viesti
Mamma -75
Saan kotihoidontukea, vaikka työsuhteeni loppui vuoden vaihteessa. Olen miettinyt, pitäisikö sittenkin ilmoittautua työttömäksi, koska tulot ovat tällä hetkellä niin minimaaliset...

Minua mietityttää seuraavat asiat:

1) Kuinka usein työkkärissä joutuu ravaamaan?

2) Voinko palata uudestaan kotihoidontuelle, mikäli minulle tarjotaan työtä enkä ole vielä valmis ottamaan sitä vastaan?

Kuulisin mielelläni muiden kommentteja vastaavasta tílanteesta! Kiitos jo etukäteen!

katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:14 Mamma -75 kirjoitti:
Saan kotihoidontukea, vaikka työsuhteeni loppui vuoden vaihteessa. Olen miettinyt, pitäisikö sittenkin ilmoittautua työttömäksi, koska tulot ovat tällä hetkellä niin minimaaliset...

Minua mietityttää seuraavat asiat:

1) Kuinka usein työkkärissä joutuu ravaamaan? eka varmaan 2kk välein ja sitte 4-6k. ja ne on 2 ekaa kertaa 2k välein.

2) Voinko palata uudestaan kotihoidontuelle, mikäli minulle tarjotaan työtä enkä ole vielä valmis ottamaan sitä vastaan?
voit jäädä!!!

nm .kokemusta on!!! Itse olin tällä systeemillä ja olen edelleen..... :whistle: (yli vuosi menny)

Jos olet työttömänä työnhakija niin se ero kodinhoidontukeen on tietysti että jos sinulle tarjotaan työtä tai koulutusta niin se on otettava vastaan. Jos kieltäydyt, tulee karenssi. Eli et voi olla niinsanotusti rauhassa kotona kuten kodinhoidontuella.

mamma -75
Mitä tuolla karenssilla siis tarkoitetaan? Eli jos kieltäydyn työpaikasta, jota mahdollisesti minulle tarjotaan, joudunko olemaan jonkin aikaa ilman "tuloja", ennen kuin voin taas palata kotihoidontuelle? Voisiko joku tarkentaa tuota edellistä kommenttia, kiitos!

Katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 12:44 mamma -75 kirjoitti:
Mitä tuolla karenssilla siis tarkoitetaan? Eli jos kieltäydyn työpaikasta, jota mahdollisesti minulle tarjotaan, joudunko olemaan jonkin aikaa ilman "tuloja", ennen kuin voin taas palata kotihoidontuelle? Voisiko joku tarkentaa tuota edellistä kommenttia, kiitos!
no siis jos olet työttömyysrahalla, ja joudut töihin ja et lähde, saat karessin, joka taitaa nykysisin olla 3kk.
Mutta kun sinulla on kodinhoituki mahdollisuus, voit jäädä sille ja sanoa vaikka että "päätiti juuri jäädä kotiin, etkä ota työtä vastaan" :D

Ja onnistaa. :D

Mä en ymmärrä tätä suomen politiikkaa. Jos hoidat lasta kotona,saat kotihoidon tukea, mutta jos olet samaan aikaan työttömänä työnhakijana ja hoidat lasta kotona, et saa mitään. Tietysti sen päivärahan (joka kelalta maksettuna aivan surkea+lapsikorotuksen).

Oonko ymmärtäny asian oikein? :ashamed:

Ideahan on siinä, että työttömyyskorvaus työttömyyskassasta on yleensä ainakin kaksinkertainen kotihoidontukeen verrattuna, joten työttömyydestä maksetaan huomattavasti paremmin kuin omien lasten hoitamisesta, sillä edellytyksellä, että on oikeus ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan. Ja toihan on kiinni vain siitä onko liittynyt työttömyyskassan jäseneksi töissä ollessaan ja työssäoloehto täyttynyt.

** kuntalisää ei (esim. Helsinki, Vantaa ym.) ei vähennetä työttömyykorvauksesta, joten maksuun saa työttömyyskorvauksen + kuntalisän!!!! Tätä varten vain pitää olla myös hoitoraha haettuna, koska ilman sitä kuntalisää ei makseta. (hoitorahahan vähennetään kokonaan pois)

Idiootti juttu mun mielestä, koska lastensa hoitaminen pitäisi olla niitä yhteiskunnan kannalta tärkeimpiä juttuja.

harmailija
Miten on työssäoloehdon täyttymisen laita, jos on ollut äitiyspäivärahalla & vanhempainrahalla (& vuosilomalla) viimeiset 11 kk?

Ja tulee vain 3 kk karenssi, jos itse irtisanoutuu työstään? Ei siis menetä kokonaan mahdollisuutta ansiosidonnaiseen? (Jos siis kassan jäsen.)

harmailija
Ja ei kai nyt sentään voi tosiaan ensin ilmoittautua hoitovapaalle ja sen jälkeen irtisanoutua työstä ja saada sekä ansiosidonnaista että kuntalisää??? Millaisissa tapauksissa tämä siis mahdollista?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 13:53 Siruli kirjoitti:
Niin se karenssi laitetaan työttömyyskorvauksen maksuun, mutta ei vaikuta kotihoidon tukeen.
Joo, mutta karenssi jää ns."roikkumaan" eli jos joskus jäät taas työttömäksi niin se odottaa siellä sua yhä..Näin mulle työkkäristä kerrottiin!

Katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 00:05 Harmaa kirjoitti:
\
Niin se karenssi laitetaan työttömyyskorvauksen maksuun, mutta ei vaikuta kotihoidon tukeen.
Joo, mutta karenssi jää ns."roikkumaan" eli jos joskus jäät taas työttömäksi niin se odottaa siellä sua yhä..Näin mulle työkkäristä kerrottiin!
3kk "roikkuu"

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 07:53 Katiaana kirjoitti:
\
\
3kk "roikkuu"
niin ja se on pitkä aika sit ku kotihoidontuki loppuu :whistle: onnea vain huijaukseen.

Katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2006 klo 16:31 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 07:53 Katiaana kirjoitti:
\
\
3kk "roikkuu"
niin ja se on pitkä aika sit ku kotihoidontuki loppuu :whistle: onnea vain huijaukseen.
nö öööö... :headwall:
3kk roikkuu.. mutta jos oot 3kk kodinhoitotuella se "roikkuminen " loppuu... ja eipäs ole huijausta, mulle itse työkkäri tuota ehdotti kun en muuten päässyt irti työpaikasta,,,

Yhteistyössä