Kotihoidontuki, työttömyyskorvaus, sairausloma, APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kipiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kipiä

Vieras
Osaisikohan joku neuvoa...

Minulla on 1v1kk lapsi jonka kanssa olen ollut kotona.

Taloustilanne on tiukka ja tarkoitukseni oli alkaa tekemään keikkatöitä niin että lapsi olisi edelleen kotona hoidossa.
Olkapääni on nyt kuitenkin ollut kipeä jo useita viikkoja ja olen käynyt siitä lääkärissä.
Keikkatyö ei siis onnistu, ja todennäköisesti olkapään toipuminen kestää kuukausia.

Nyt mietinkin, että olisiko taloudellisesti kannattavampaa tässä tilanteessa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja hakea sairauslomaa?
Miten työttömyyskorvaus vaikuttaa kotihoidontukeen ja kuntalisään?

Kiitos jos joku osaa neuvoa!

Kela maksaa vain yhtä etuutta kerrallaan, joten et voi saada samaan aikaan KELA:n työttömyyskorvauksia ja kh-tukea + kuntalisää.

Mikäli saat työttömyyskorvausta liitolta, vähennetään koko kh-tuli työttömyyskorvauksesta, mutta kuntalisän saat siihen päälle.

Tosin jos haet sairauslomaa ja sairauspäivärahaa, joka on sitten taas KELA:n maksama etuus, niin sen kanssa et kai sitten taas voi saada päällekäin kh-tukea ja kuntalisää?! Ja eikö se sairauspäivärahakin ole aika pieni? KELA:n sivuilla lienee jotain tietoa tästä.

Mulle ei nyt ihan auennut miten haet sairaslomaa jos et edes ole töissä? Eikö se tarkoita että saisit työttömyysrahaa vähennettynä, jos et kerran työkykyinen ole?

[QUOTE="vieras";28332239]Mulle ei nyt ihan auennut miten haet sairaslomaa jos et edes ole töissä? Eikö se tarkoita että saisit työttömyysrahaa vähennettynä, jos et kerran työkykyinen ole?[/QUOTE]

Työtön työnhakijakin voi olla sairaslomalla. Tietenkin.

Joo juurikin noin kuin Chef sanoi, että ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi ja hakisin sitten lääkäriltä todistuksen etten olen työkykyinen vastaanottamaan työtä.

Keikkatyötä riittäisi niin paljon kuin jaksaa tehdä jos vain voisin mennä ja tehdä.

Mutta nyt en tiedä miten toimia kun en pysty vasenta kättä käyttämään lainkaan ja talous on tiukalla.

Keikkatyö olisi siksikin hyvä, että muksu voisi olla iltaisin / viikonloppuisin / öisin isän kanssa kotona eikä tarvitsisi hakea hoitopaikkaa.

Nyt vaan on pakko miettiä taloudellisesti järkevin ratkaisu tähän kun toipuminen voi kuulemma kestää vuodenkin...

No kyllä todellaki voi saada yhtä aikaa kahta Kelan etuutta vaikka aina täällä jotkut väittää, että ei voi. Mä itte oon saanu yhtä aikaa sairaspäivärahaa+kotihoidontukea ja työmarkkinatukea+kotihoidontukea. Noita laskies vain huomioidaan tulona se toinen tuki.

Kuntalisään en osaa sanoa mitää ku ei täällä sellaasta saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kipiä;28332306:
Joo juurikin noin kuin Chef sanoi, että ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi ja hakisin sitten lääkäriltä todistuksen etten olen työkykyinen vastaanottamaan työtä.

Keikkatyötä riittäisi niin paljon kuin jaksaa tehdä jos vain voisin mennä ja tehdä.

Mutta nyt en tiedä miten toimia kun en pysty vasenta kättä käyttämään lainkaan ja talous on tiukalla.

Keikkatyö olisi siksikin hyvä, että muksu voisi olla iltaisin / viikonloppuisin / öisin isän kanssa kotona eikä tarvitsisi hakea hoitopaikkaa.

Nyt vaan on pakko miettiä taloudellisesti järkevin ratkaisu tähän kun toipuminen voi kuulemma kestää vuodenkin...

Täällä voit käydä laskemassa sen sairaspäivärahan määrän:

Kela - Sairauspäivärahan määrä

Jotta tiedät mikä on taloudellisesti kannattavinta. Luulen kuitenkin, ettei se sairaslomalla oleminen tuo rahaa taloon sen enempää, kuin kh-tuki + kuntalisä.

No kyllä todellaki voi saada yhtä aikaa kahta Kelan etuutta vaikka aina täällä jotkut väittää, että ei voi. Mä itte oon saanu yhtä aikaa sairaspäivärahaa+kotihoidontukea ja työmarkkinatukea+kotihoidontukea. Noita laskies vain huomioidaan tulona se toinen tuki.

Kuntalisään en osaa sanoa mitää ku ei täällä sellaasta saa.

Työmarkkinatuestahan vähennetään täysimääräisenä tuo kotihoidontuki. Joten oliko tuossa kohtaa mitään hyötyä nostaa ns. molempia?

Työmarkkinatuestahan vähennetään täysimääräisenä tuo kotihoidontuki. Joten oliko tuossa kohtaa mitään hyötyä nostaa ns. molempia?

Niin vähennetään, mutta ei voi väittää etteikö noita saisi yhtä aikaa. Ku on yhtä aikaa molemmilla rahoolla niin kuluupa työmarkkinatuen omavastuuaika. Eikä tuos ainakaa rahallisesti mitää tappiota tullu, summia en enää muista.

Kiitos vastauksistanne, mun täytyy maanantaina soittaa kelaan!

Voi miten toivon että asia olisi noin kuin Scarlett O Harava sanoi, on kylmä hiki selässä kun mietin tulevien kuukausien taloustilannetta kun en pääsekään keikoille...

Koitin laskia Kelan laskurilla työmarkkinatuen ja laitoon palkkatuloihin 0€ ja sosiaalietuuksien kohtaan kotihoidontuen 336,67€ ja työmarkkinatuen määräksi tuli 18,98€/päivä eli käteen jäisi n.303€. Kotihoidontuesta jää 20 prosentin verojen jälkeen käteen n.269€ eli yhteensä tuet olis n.573€.

MUTTA ap, kyse on Kelasta eli parhaiten asia selviää sieltä koska aina voi tulla yllätyksiä vastaan vaikka kuinka ottaas muka selvää kaikesta. Kela on Kela...

Yhteistyössä