Kotihoidontuki ja työttömyyskorvaus - onnistuuko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Voiko hoitovapaalla jäädä työttömäksi ja siis saada työttömyyskorvausta? Mitä sitten jos töitä tarjotaankin, pitääkö laittaa lapsi hoitoon vai pitäisikö lapsella olla jo ennestään hoitopaikka?

Minulla siis sellainen tilanne, että määräaikainen työsopimus loppui ennen äitiyslomaa ja nyt haluaisin jäädä kotiin hoitamaan äippäloman jälkeen vauvaa, mutta ajattelin että työttömänä tulot olisivat paremmat kuin pelkkä kotihoidontuki. Alani on sellainen, että työtarjouksia tuskin tulee kovin nopeasti..

Työtön ja kotona saat olla. Silloin on vaan sit se mahdollisuus että tulee niitä kursseja tms joihin on pakko mennä. Kodinhoidontukea et saa. Tai saat, mutta se vähennetään sitten työttömyyskorvauksesta. Työvoimatoimistossa saa kyllä asiat (ainakin jossain) sovittua. Mä jäin äitiysloman jälkeen työttömäksi, ansiosidonnaisella, ja sain kesäkuun loppuun asti "aikaa" hakea uutta työtä niin ettei tartte mennä mihinkään koulutuksiin. Sit sain töitä (1.8. alkaen) ja soitin sinne sillon kesäkuussa että töitä löytynyt. Homma oli sillä selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Yx:
Saat toki kotihoidontukea mutta se summa vähennetään työttömyyskorvauksista.

Näin on, mutta jos asut kunnassa jossa maksetaan kuntalisää, niin jäät sen kuntalisän verran plussalle koska sitä ei vähennetä päivärahoista.

Jos olet työttömänä työnhakijana, et ole hoitovapaalla.
Saat työttömyyskorvaukset, mutta sitten on myös oltava valmis ottamaan työ vastaan muuten napsahtaa karenssit. Hoitopaikka on löydyttävä kahdessa viikossa ja se on sitten kunnan asia hoitaa.

Itse kituutin mieluummin kotihoidontuella kuin pelkäsin joutuvani töihin :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Jos olet työttömänä työnhakijana, et ole hoitovapaalla.
Saat työttömyyskorvaukset, mutta sitten on myös oltava valmis ottamaan työ vastaan muuten napsahtaa karenssit. Hoitopaikka on löydyttävä kahdessa viikossa ja se on sitten kunnan asia hoitaa.

Itse kituutin mieluummin kotihoidontuella kuin pelkäsin joutuvani töihin :saint:

Mä voin ihan rauhassa olla työttömänä ku minun alalla ei ole tällä hetkellä töitä täällä päin. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Yx:
Niin ja kunnalla on velvollisuus järjestää lapsille hoitopaikka 2 viikossa mikäli saat töitä.

Eli jos kunta ei saa järjestettyä hoitopaikkaa, niin karenssia ei tule?

Kyllä se hoitopaikka löytyy, mutta mistä... Ja luulen, huom siis vain luulen, ettei työkkäri anna armoa vaikkei hoitopaikkaa löytyiskään?

Tän asian takia kävin kelalla. Olisin saanut työmarkkinatuen ja hoitotuen. Työttömyysrahasta olisi vähennetty tuo hoitotuki ja sen erotus olis maksettu. Mutta tyydyin sitten vaan työmarkkinatukeen.

Kannattaa todellakin käydä kysymässä Kelalta näistä asioista.

Millainen se karenssi on? Siis että johonkin aikaan ei saa työttömyyskorvausta? Mutta silloin saa kuitenkin kai kotihoidontukea, joten ei jää ihan ilman rahaa? Mulla siis sellainen ala, ettei työkkärissä lähes koskaan ilmoiteta niitä töitä, mutta suhteilla saattaisin saada työpaikan suht helpostikin työkkärin ulkopuolelta sitten kun haluisin mennä töihin.

Yhteistyössä