Kotihoidontuki ja eläminen?

• Viestiketjun aloittaja Tamu
  • Ensimmäinen viesti
Tamu
Onko ketään kotihoidontuella? Paljonko sitä niinkun jää käteen kuussa keskimäärin? Käyttekö osa-aika töissä? Paljonko sillä lailla saa tienata? Haluaisin niin kovasti jäädä vielä kotiin lapseni kanssa ainakin suurimmaksi osaksi aikaa sitten kun äitiysloma loppuu kun tuo 10-kuisen laittaminen ympärivuorokautiseen päiväkotiin ei oikeen innostaisi...

mulla jää n.200e/kk käteen kotihoidontuesta.Olen osa aika työssä.Mun mielestä saat tienata vapaasti jos olet pelkällä kotihoidontuella, mutta jos saat sitä hoitolisää, sit kannattaa kysyä kelalta.

?ipp?70
Olen kodinhoidon tuella,saan hoitolisää myös(täyden summan),kunta lisää EN SAA koska olen virallisesti työtön.Käteen jää 360 e/kk.
Kodinhoidon tuki nousee -05 alusta,se perus osa siis...Laskin että käteen saan vähä enempi sitten?!

Kotihoidontuesta käteen jää n.200e, kuntalisää ei kaupungissamme makseta.
Välillä ollaan tiukoilla, kun on asuntolaina, mutta onneksi miehellä on keikkaluontoinen työ, joka korjaa rahatilannetta mukavasti.

Vaavin laittaminen kokopäivähoitoon 10kk-ikäisenä tuntui ihan vieraalta asialta, varmaankin siksi, että äitini hoiti meitä kotona aina koulun alkuun saakka.

Minkälaista osa-aikatyötä teette? Kummasta tulosta menee 2.verotus?

pönni harmaana
Olen kotosalla 1v. tytön kaa. Meidän perhe saa kotihoidon perusosan ja lapsilisän. Toistaiseksi ollaan talouden kanssa vielä tasapainossa. Asunto- ja autolainaa on riittävästi :) Säästöön ei kyllä jää mitään. Ollaan lopetettu joidenkin lehtien tilaaminen ja harvennettu hömpän ostoa ja pitsalla käyntiä. Tekee ihan hyvää myös vyötärölle. =) Pidetään kerran viikkoon kaurapuuropäivä. Isoskoja hankintoja harkitaan ja pohditaan tarpeellisuutta. Jos vaan kaikki menee hyvin niin jään vielä pidemmäksikin aikaa kotiin enkä lähde syksyllä töihin, en ainakaan rahan takia jos niin oman mielen hyvinvoinnin takia :saint:

Tamu
Kiitos vastauksista..
Eipä tuosta tosiaan paljon jää käteen mutta just jos käy muutaman illan viikossa töissä niin varmaan jotenkuten pärjää..? Jos kerta muutkin pärjää..

kaksikätinen
Jotain hyvää yh:n elämässä... Kotihoidontuki +hoitolisä+sisarkorotus+ veroprosentti 0!!! käteen jää melkein 500! Lisäksi elarit, as.tuki ja vähäsen talouden suunnittelua niin oikein hyvin pärjätään. Kaltaiseni matalapalkkaisen ei paljon kannata töihin kiirehtiä!

Ainut haitta ovat kateelliset, pahansuovat ihmiset jotka kuiskivat "tuokin tuossa vain tukien varassa vetelehtii kotona" :(

Sama täällä...yh:na saan asumistuen, kodinhoidontuen, elarin,lapsilisän ja sossusta loput. Hyvin pärjätään! Kyllähän sitten tulevana veronmaksajana ja työntekijänä saan maksella ihan tarpeeksi sosiaalituen varassa elävien menoja, minun vuoroni on nyt.

Yhteistyössä