kotihoidontuesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerttuliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kerttuliina

Vieras
onko jossakin kelan sivuilla laskuria, millä voisi laskea kotihoidontuen määrän?
entä ymmärsinkö oikein, että jos kotihoidossa on kaksi lasta, niin molemmista saa tukea? toisesta vaan se pienempi määrä. saako sen kaikki vai vaikuttaako puolison tulot siihenkin? ois niin kiva tietää mitä sunnilleen tulee jäämään käteen että pärjääkö sillä vai tarttisko alkaa etsimään vkloppu töitä.
entä onko kellää tilannetta jossa hoitaa kotona 3v ja 1v lasta ja puoliso tienaa noin 3000e bruttona? paljonko silloin on kotihoidontuki? meneekö siitä muuten sama veroprosentti kuin ä-rahastakin?
kiitos etukäteen jos joku viitsii valaista!

Kannattaa kysyä suoraan kelalta... toi kodinhoidontuki ei ole niin yksinkertainen juttu kun esim äippäraha ja lisäosa on tulo sidonnainen ja riippuu perhekoosta. Mun mielestä vero% on se mikä sulla on verokortissa lisävero%na.

Hip! Juu, täällä hoidetaan 3- ja 1-vuotiaita. Kotihoidontuki on tosiaan se vakio (hiukan alle 300e) ja tuosta 3-vuotiaasta saa lisäksi n. 50 euroa siihen päälle. 3000e:n tuloilla tuskin saatte sitä lisäosaa, mutta kannattaa tosiaan kysyä Kelasta. Veroprosentista olikin jo tuossa aiemmin mainittu eli korotettuna 2%.

veroprossakin kannattaa käydä laskettamassa verotoimistossa uudelleen. mulla meni työstä 32% ja heti äloman perään kun jäin hoitovapaalle meni 13% ja sain jopa palautusta ja nyt kun on koko vuosi pelkkää hoitovapaata menee 7%, musta jos on kiikun kaakun rahatilanne, ei kannata ajatella,että kiva kun saa joulukuussa takas, veen laskettaa sen just niin että takas tulee vaikka 2€,niin ei tarvii maksaa ja silloin jää kuukaudessa paremmin käteen.

Itse lasketin vero%in verotoimistossa ja tulokseksi tuli 22%. Kotihoidontukea saan 512,93-22% niin jäljelle jää 400e/kk.
Lapset 1v, 4v, ja 6v. Keskimmäisest ei tuu kun on tarhas 4h/vrk. Eskarilaisesta taas saa 50e/kk, on saman ajan tarhas kun keskimmäinen.

Yhteistyössä