Kotihoidontuesta kysymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miten verotus hoituu kotihoidontuesta? Eli päätös kelalta tullut ja mietin nyt et pitääkö toimittaa verokortti erikseen sinne vai ottaako ne automaattisesti ennakonpidätyksen? Tietääkö kukaan?

oikeesti - siis pitääkö verokortti toimittaa sinne? oon ollut jo vuoden hoitovapaalla ja ei ole tullut pahemmin ajateltua mitä tilille tulee.... (mies maksanut laskut)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oikeesti - siis pitääkö verokortti toimittaa sinne? oon ollut jo vuoden hoitovapaalla ja ei ole tullut pahemmin ajateltua mitä tilille tulee.... (mies maksanut laskut)

Mun piti nyt ihan tarkastaa nuo summat ja 26% on pidätetty, vaikka en ole toimittanut verokorttia kelaan.

Mun piti nyt ihan tarkastaa nuo summat ja 26% on pidätetty, vaikka en ole toimittanut verokorttia kelaan.

Sitten ne ovat pidättäneet varmaan sulle automaattisesti lasketun ja toimitetun veroprossan mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei:
hyvää päivää kun ihmiset on tyhmiä.Soitto verotoimistoon riittää ja pyydät uutta korttia sos.etuudelle toimittavat suoraan kelaan

Komps.

eikä tarvi edes soitella vaan voi vero.fi sivuilla tehdä tuon muutosverokortin etuudelle ja se menee suoraan kelaan siitä .
tarvit vain nettipankkitunnukset tunnistautumiseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja ---:

Sitten ne ovat pidättäneet varmaan sulle automaattisesti lasketun ja toimitetun veroprossan mukaan?

No niin minäkin luulisin. Mutta kun tuolla alettiin jo puhumaan 60%sta, niin alkoi jo huolettaan, että taasko ois pitänyt jotakin hoksata tehdä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ---:

No niin minäkin luulisin. Mutta kun tuolla alettiin jo puhumaan 60%sta, niin alkoi jo huolettaan, että taasko ois pitänyt jotakin hoksata tehdä :)

Voit kyllä tuon prosentin saada sillä muutosverokortilla pienemmäksi, itsellä meni muistaakseni 11%... Netissä kortin tilaaminen kätevintä: http://portal.vero.fi/public/default.aspx?nodeid=7788&culture=fi-FI&contentlan=1

Siis kela pidättää sen palkkaverokortin mukaan eli saa tiedot verotoimistolta suoraan ja lisää siihen +2%. Eli jos verokortissa on 24% niin kela ottaa 26%. Jos prosentti taas jää ALLE 20% niin sitten kela ottaa vähintään sen 20%. Jos olet kuitenkin saanut portaikkoverokortin niin pitää toimittaa erikseen verokortti kelaan tai ne taitaa viedä jopa sen 60%. Jos toimittaa sosiaalietuudelle lasketun muutosverokortin niin kela ottaa sen mukaan suoraan vaikka se ois alle 20%.

Mites tällainen ammatiton/työtön kotihoidontuella oleva..
Saako sitä veroprosenttia laskettua enää siitä 20% alaspäin?

Onko teille muille tullut mätkäyjä kun olette olleet pelkällä kotihoidontuella?

Alkuperäinen kirjoittaja .:
miksi kelalta aikoinaan sanottiin, et alle 20% ei laske, mut nostaa sitä halutessaan voi? siis edes tuolla muutosverokortilla..

prossa oli kh:sta 12 ja ei ole asuntolainoja eikä mitään.Muutoskortti aina sos.etuutta varten ei se palkkaa ole

Yhteistyössä