Kotihoidon tuki ja palkat, kai molemmat ovat tuloja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Lasken pieniä tulojani seuraavaa äitiyslomaa varten, ja pelästyin nyt, että kai tuloihin lisätään se vaivainen kotihoidon tukikin, sehän on "palkka" (käytännössä) lapsen hoidosta, ja koska lapsen hoito vie valtaosan päivästä, en tietysti ole pystynyt myöskään tekemään töitä kuin satunnaisesti. Kotihoidon tuen kanssa palkat ovat juuri ja juuri sen verran että saan 20-26 euroa päivärahaa äitiyslomalla, mutta ilman kotihoidon tukea eli tätä "pääpalkkaani" tuloni ovat niin pienet etten saisi kuin minimipäivärahan 15,20 eur.

Asiasta toiseen, muistanko väärin vai eikö kotihoidon tukea saa jos ilmoittautuu työttömäksi?

Ellei kotihoidon tukea lasketa tuloksi, lasketaanko työttömyyskorvaus? Kelan sivuilta ainakin ymmärsin niin että työttömyyskorvauksesta saa väh. 85 % äitiyspäivärahana.

Kiitos jos joku osaa auttaa!

No ei todellakaan lasketa mukaan kotihoidontukea. Eli palkkatulot tai työttömyyskorvaus, joiden mukaan se maksetaan.

Kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta, jos niitä nostaa yhtä aikaa. Mutta jos nostaa kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta yhtä aikaa, äitiysraha lasketaan sen työttömyyskorvauksen perusteella josta kotihoidontuki on miinustettu.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Eli siis jos on mahdollisuus ilmoittautua työttömäksi, niin sun kannattaa tehdä niin koska saat enemmän kuin minimirahan, jos olet oikeutettu päivärahaan.

Kiitos paljon!
Uskomatonta kuinka vähän kotiäitejä arvostetaan!! =(
Ihan naurettavaa. Kuinka ihminen oikein saa tehtyä töitä jos on kerran kotona? Ajattelin ilmoittautua pariksi kuukaudeksi työttömäksi jos lasken sen niin että tulisi kannattavammaksi (en kuitenkaan saa tehdä enää mitään loppuraskaudesta, eli tuskin tulee vastaan työtä jonka joutuisin ottamaan vastaan), oman alan työt joudun lopettamaan kun on liian raskasta.

Vai pitäisikö työttömänä olla 4 kk ennen kuin niitä lasketaan...?

Itsellä se tilanne, että kaksi lasta 3 vuoden sisällä. Olen ollut koko ajan sillä kannalla, että saan saman äitiyspäivärahan kuin edellisestäkin lapsesta. Mutta koska edellinen äippäraha on laskettu ennen äitiyspäivärahakautta edeltävästä 6 kk työttömyyskorvauksesta, ei sama raha pädekään nyt. Vaan etuisuus lasketaankin vuoden 2005 palkkatuloista. Työssä olen ollut tuolloin jonkun verran, mutta muut etuisuudet, jotka koostuu työttömyyspäivärahasta ja vanhempainrahasta, on yli puolet enemmän. Ja tämä raha ei sitten merkitse mitään. Menee yli hilseen! Mutta jään odottamaan kelan päätöstä. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Soikku76:
Itsellä se tilanne, että kaksi lasta 3 vuoden sisällä. Olen ollut koko ajan sillä kannalla, että saan saman äitiyspäivärahan kuin edellisestäkin lapsesta. Mutta koska edellinen äippäraha on laskettu ennen äitiyspäivärahakautta edeltävästä 6 kk työttömyyskorvauksesta, ei sama raha pädekään nyt. Vaan etuisuus lasketaankin vuoden 2005 palkkatuloista. Työssä olen ollut tuolloin jonkun verran, mutta muut etuisuudet, jotka koostuu työttömyyspäivärahasta ja vanhempainrahasta, on yli puolet enemmän. Ja tämä raha ei sitten merkitse mitään. Menee yli hilseen! Mutta jään odottamaan kelan päätöstä. :snotty:

Ok, todella ällistyttävää kuinka kotiäitejä (jotka vielä parhaansa mukaan tekevät sen lisäksi vielä töitä kodin ulkopuolella!) sorsitaan aina vaan, näemmä. Mainosta tännekin jos Kela suostuu laskemaan kotihoidon tuen tuloksi. Onhan sekin sentään verotettavaa tuloa! Miksei sitä lasketa sitten tuloksi siinä missä muukin. Lapsen kotihoidostahan se on palkka. Pieni sellainen..

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eli siis jos on mahdollisuus ilmoittautua työttömäksi, niin sun kannattaa tehdä niin koska saat enemmän kuin minimirahan, jos olet oikeutettu päivärahaan.

Kiitos paljon!
Ihan naurettavaa. Kuinka ihminen oikein saa tehtyä töitä jos on kerran kotona? Ajattelin ilmoittautua pariksi kuukaudeksi työttömäksi jos lasken sen niin että tulisi kannattavammaksi (en kuitenkaan saa tehdä enää mitään loppuraskaudesta, eli tuskin tulee vastaan työtä jonka joutuisin ottamaan vastaan), oman alan työt joudun lopettamaan kun on liian raskasta.

Riittää että on päivänkin työttömänä niin sitten saa sen ansiosidonnaisen mukaan, on periaatteessa sama kuin ansiosidonnainen mutta kela maksaa 6pv viikko niin sen takia se on 85%.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Kiitos paljon!

Riittää että on päivänkin työttömänä niin sitten saa sen ansiosidonnaisen mukaan, on periaatteessa sama kuin ansiosidonnainen mutta kela maksaa 6pv viikko niin sen takia se on 85%.

Voi jumalavita! Eli jos minäkin olisin älynnyt olla työttömänä enkä kodinhoitotuella olisin tulevastakin vauvasta saanut saman rahan mitä edellisestä. Niinkö? Vaikka kelan sivuilla lukee että 2 lasta kolmen vuoden sisään on etuisuus sama. Mutta jos edellinen kausi on laskettu työttömyyspäivärahoista, ei se nyt pädekään. Ketuttaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Soikku76:
Voi jumalavita! Eli jos minäkin olisin älynnyt olla työttömänä enkä kodinhoitotuella olisin tulevastakin vauvasta saanut saman rahan mitä edellisestä. Niinkö? Vaikka kelan sivuilla lukee että 2 lasta kolmen vuoden sisään on etuisuus sama. Mutta jos edellinen kausi on laskettu työttömyyspäivärahoista, ei se nyt pädekään. Ketuttaa!

Jos sun äitiysloma ei ole vielä alkanut, niin sen kun ilmoittaudut työttömäksi ja haet uudelleen äitiysrahaa.

Kyllä sen voi vielä muuttaa, jos olet ennen lomaa työttömänä. Mä olin viikon, keskeytin hoitovapaan ja olin työkkärin listoilla, joten sain 10 euroa enemmän päivässä ä-rahaa

Joo, niin sitten tein, että nautiskelen ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahoista äitiyslomaan saakka. Kodinhoitotuen sanoin irti. Kyllä kannatti! Tuleva äitiyspäiväraha nousi 20 e:llä. On tällöin samaa luokkaa kuin -05 syntyneestä lapsesta. =)

Yhteistyössä