Kotihoidon tuesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janae
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Janae

Vieras
Kyselisin,kun vanhempainrahakausi on kohta päättymässä että maksetaanko kotihoidon tukea, kun jään ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle ja hoidan kotona kahta alle 3 vuotiasta lasta? Työpaikka meni alta äiyiyslomalla, tarkoitus on katella tässä uutta työtä, mutta hoituu nuo lapset siihen asti kotonakin.

Saat kotihoidontuen lisäosan (tulosidonnainen) ja kuntalisän.
Itse saan kelalta nettona 550€/kk:ssa ja liitosta 600€/kk:ssa (liitto vähentänyt tuosta 600€:sta saamani kotihoidontuen perusosan).

Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta olen myös jäämässä tuolle ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle.
-Mitä rahaa saa liitosta ja kelasta erikseen? Luulin, että tulen saamaan vain liitosta rahaa.
-Paljonko sitten saa kodinhoitotukea? Paljonko liitto vähentää?
Meillä ei saa kuntalisää!

Rahat maksetaan haluamallasi tavalla, eli on mahdollista saada liitosta enemmän ja taas vastaavasti Kelasta pelkkä kuntalisä (jota ei siis vähennetä liiton ansiosidonnaisesta).
Itsestäni oli vaan kivempi näin, sillä saan liitosta kuun puolessavälissä ja taas Kelasta kuun lopulla:)

Alkuperäinen kirjoittaja kiuku:
Jotenkin ottaa pattiin,että pitää kituuttaa pelkällä kotihoidontuella, kun en ole työtön...

Pitäiskö sitten mennä töihin? Minä sain äitiyspäiväärahaan huimat 304€/€ kk (käteen), joten kodinhoidontukihan on jo hyvä summa rahaa!

Niinpä... itse jouduin myös työttömäksi äitiysloman aikana ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi ensimmäisenä päivänä vanhempainloman päätyttyä, nyt 6kk työttömyyden jälkeen sain vihdoin uuden työpaikan, jossa aloitan vuoden -08 alussa.
Eli hopi hopi työkkäriin töitä etsimään, jos joutuu kituuttamaa!

Onko kukaan kysellyt sitä kelasta, jos sen kotihoidontuen hakeekin isä? Silloinhan se tuki ei vissiin vaikuttaisi ansiosidonnaiseen, koska siihen ei vaikuta puolison tulot. Muistaakseni kotihoidontuen saa jompikumpi vanhemmista, jos lapsi hoidetaan kotona. Kela ei rajoita ymmärtääkseni sitä, kuka lasta hoitaa kotona. Tietenkin se ansio-osa siitä kotihoidontuesta tippuu mahdollisesti kokonaankin pois, jos isä käy töissä, mutta kannattaa laskeskella kumpi parempi vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja tuki isälle:
Onko kukaan kysellyt sitä kelasta, jos sen kotihoidontuen hakeekin isä? Silloinhan se tuki ei vissiin vaikuttaisi ansiosidonnaiseen, koska siihen ei vaikuta puolison tulot.

Kysyin samaa Kelasta jokin aika sitten, mutta sieltä vastattiin, ettei tällainen kikkailu ei onnistu. Kelallahan on kuitenkin kotitalouden kaikkien jäsenten tiedot, ja osaavat siellä yhdistää perheen saamat eri tuet. Eli joka tapauksessa kotihoidon tuki vähennetään puolison työttömyyskorvauksesta. Tämä on näin sen takia, ettei olisi eriarvoisuutta niiden perheiden välillä, joissa molemmat ovat työttöminä ja niiden, joissa vain toinen on työttömänä. Olisihan epäreilua, jos sellainen perhe, jossa toinen on töissä, saisi kotihoidon tuen, mutta sellainen perhe, jossa molemmat ovat työttöminä, ei saisi. (No tietty on tyhmää että ylipäätään kotihoidon tuki vähennetään työttömyysrahoista, mutta kun näin kerran on.)

Juuri näin, sillä kotihoidontuki on perhekohtainen etuus, eli jos esim. työssä käyvä isä hakee kotihoidontukea vähennetään se äidin saamasta ansiosidonnaisesta p.rahasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ????????:
Kun on liiton rahoilla niin kannataako hakea kodinhoitotukea? En saanut oikein selvää!

Voihan sitä hakea jos haluaa, mutta hyötyä siitä ei ole, sillä se vähennetään liitonrahoista. Itse en hakisi.

Yhteistyössä