kotihoidon tuesta ja äippärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hei onko täälä ketään semmosta joka jäänyt hoitovapaalta äippälomalle toisen kerran?=) siis näin että ei töissä oole ollut ollenkaan lasten välissä...jos nyt kolmas lapsi tulisi niin saisinko äippärahan TAAS sen ensimmäisen lapsen mukaan????työtuloista on se laskettu ja sain sen toisen lapsen äippälomalle myös,mutta saanko vielä mahdolliselle kolmosellekkin,jos oon tässä välissä hoitovapaalla enkä töihin palaa??? kylläpä on vaikea selittää,mutta onko ketään jolla olis tämmönen tilanne ollut? ;)

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/160701134915EH

Niin... vai onkohan se niin myös kolmannen lapsen kohdalla? Kun tuolla otsikossa on 2 lasta kolmessa vuodessa...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Niin... vai onkohan se niin myös kolmannen lapsen kohdalla? Kun tuolla otsikossa on 2 lasta kolmessa vuodessa...

niin mä kans katoin tuon et KAKSI lasta kolmessa vuodessa niin sitten sais,mut onkohan vielä kolmekin? saas nähä....sillä mietinkin että löytyykö täältä kokemusta??=) ketään jolla tilanne tommonen?:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

niin mä kans katoin tuon et KAKSI lasta kolmessa vuodessa niin sitten sais,mut onkohan vielä kolmekin? saas nähä....sillä mietinkin että löytyykö täältä kokemusta??=) ketään jolla tilanne tommonen?:)

Mulla on samanlainen tilanne, nuorin on nyt 1v ja laskettu aika on syksyllä, samaa pähkäilen.. Ihan kun olisin joskus täältä lukassu, että sais saman kun edellisestä lapsesta, jos ei ole täyttänyt kolmea.

Mun ymmärtääkseni et enää kolmannesta saa samaa rahaa, jos olet toisen lapsen ärahan saanut ekan ä-rahaan perustuen. Eli silloin toisen lapsen raha ei perustu työtuloon, vaan esikoisen aikaiseen etuuteen.

Mä käsittäisin niin, että saat siitä kolmannesta lapsesta tokan lapsen mukaan äippärahaa. Jos se keskimmäinen ei siis vielä ole 3v.

Eli siinä ei enää pitäis painaa se esikoinen ollenkaan, kunhan ne 2 viimeistä on syntyneet sen kolmen vuoden sisään.

Mutta mitään faktaa mulla ei tähän ole, Kelaan soittaisin. Ihan vaan noin maalaisjärjellä näin järkeilin tän jutun :D

Mä hain nyt kolmannesta edellisen äitiysrahan mukaan, ja sainkin.
Esikoinen on siis jo 4v, mutta keskimmäinen tulee olemaan 1v3kk kun kolmas syntyy.
Tosin kävin vanhempainvapaan aikana töissäkin puoli vuotta ja mies oli kotona.

Nyt olen ollut lokakuusta asti hoitovapaalla, huhtikuussa alkaa seuraava äitiysvapaa ja kyllä ne mulle ainakin myönsi ihan vaan sillä perusteella, kun laitoin hakemukseen, että edellisen äitiyspäivärahan mukaan haen.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
saman äippärahan jos nuorin ei oo täyttänyt kolme ,mulla on syntynyt kolme lasta kolmessa vuodessa enkä oo välissä töissä ollut

Kiitos sinulle selkeästä vastauksesta :)

No mutta tuossa tapauksessahan ensimmäinenkään lapsi ei ole täyttänyt kolmea vuotta...

ei ole vanhin täyttänyt kolme vuotta tossa tilanteessa ,mutta siinä pitää nuorimman olla alle kolme vuotta ,jos nyt saisin vielä lapsen niin saisin saman äippärahan jos nuorin on alle kolme .

ei ole vanhin täyttänyt kolme vuotta tossa tilanteessa ,mutta siinä pitää nuorimman olla alle kolme vuotta ,jos nyt saisin vielä lapsen niin saisin saman äippärahan jos nuorin on alle kolme .

Okei. Sitä mieltä minäkin olin, että niin se menee.... Hyvä niin. :)

Hieno juttu :) saisivat laittaa tuo kelan sivuillekkin vähän selkeämmin.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Hieno juttu :) saisivat laittaa tuo kelan sivuillekkin vähän selkeämmin.

Totta. Niin saisivat. Mutta ehkäpä sitä ei halutakaan mainostaa...? :xmas: