Kotihoidon tuelle vai liiton päivärahalle!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pimmo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pimmo

Jäsen
10.07.2009
118
0
16
Tätäpä tässä pohdin kun äitiysloma vetelee viimesiään. Vakituista työpaikkaa johon palata, ei ole ja vaihtoehdot ovat sitten nuo otsikossa mainitut... Lasta en tosiaankaan haluaisi vielä päivähoitoon laittaa, ihanne tilanne olisi jos pystyisi vielä n.9 kuukautta oleen kotona. Mutta kuinka ihmeessä tuolla kotihoidon tuella pärjää? Mies on osa-aikatyössä ja hyvin pienituloinen ja asuntolainaa pitäis maksaa (ja tämän takiahan emme ymmärtääkseni ole oikeuttuja toimeentulotukeen). Liiton päivärahaa saisin ihan kohtuullisen summan, mutta mitäs sitten jos/kun työkkäristä tarjotaan töitä. Karenssiahan siitä sitten saa jos työstä kieltätyy... Plääh, onpas hankalaa enkä varmaan ole ainut joka näitä asioita pohtii.
Onko kenelläkään kertoa kokemuksia siitä jos on jäänyt äitiysloman jälkeen työttömäksi hoitovapaan siaan, Kuinka kauan on voinut töitä "pakoilla"? :snotty:

Mä olen molemmilla (saan siis kumpaakin ja jos töitä tarjotaan niin töihin pitäisi sitten mennä ), mutta mua ei kukaan palkkaa joten pelkoa töihinmenosta ei ole.

Mikäli olisi pelko siitä että joudun töihin, en uskaltaisi liitonrahoille jäädä.

No töihinhän se on sitten lähdettävä kun niitä löytyy jos työttömäksi ilmoittaudut. Tai sitten kitkuttelet kotihoidontuella kuten muutkin jotka kotona haluavat olla.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä olen molemmilla (saan siis kumpaakin ja jos töitä tarjotaan niin töihin pitäisi sitten mennä ), mutta mua ei kukaan palkkaa joten pelkoa töihinmenosta ei ole.

Mikäli olisi pelko siitä että joudun töihin, en uskaltaisi liitonrahoille jäädä.

Kuinka voit olla varma ettet saa töitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No töihinhän se on sitten lähdettävä kun niitä löytyy jos työttömäksi ilmoittaudut. Tai sitten kitkuttelet kotihoidontuella kuten muutkin jotka kotona haluavat olla.

No näinhän se varmaan tarttee tehdä... Silti vaan houkuttais toi työttömäks jättäytyminen. Teittäkö kukaan kuinka pitkä karenssi tulee jos kieltäytyy tarjotusta työstä?

Alkuperäinen kirjoittaja Pimmo:

Rv 21 eikä ammatillista koulutusta. Työkkäri sanoi ihan suoraan etteivät tule tarjoamaan töitä.

On olemassa aloja joissa vaaditaan sellaista erityisosaamista, ettei käytännössä koskaan haeta porukkaa työkkärin kautta.

Mulla sama ongelma sitten kun äippäloma keväällä loppuu, mä aion varmaan ilmoittautua työttömäksi, kun kerta oikeasti olen työtön! Jos sieltä joku hyvä homma löytyisi niin voihan sen sitten ottaa vastaan, mutta kuka nyt palkkaa ensimmäisenä vaihtoehtona pienen lapsen äitiä...Eikä meikäläiselle luultavasti ihan heti työtä löydy, aika vähän on ollu oman alan työtä tarjolla.

Mä jään liiton korvauksille pian.. Saa sitten vähän vastinetta niille maksetuille jäsenmaksuille =) Vaikka nautin kotona olosta niin mulla ei oo kynnyskysmys hyväksyä mielenkiintoista paikkaa mikäli sellaista tarjottaisiin joten siksikin tämä ratkaisu. On se raha vaan sen verran parempi liiton korvauksilla.

Mä olen ollut 10 kk kotona sekä kotihoidontuella että ansiosidonnaisella. Puolisen olen ihan tosissaan hakenut töitä ja vuoden vaihteessa aloitan osa-aikatyön. Tarkoitus sitten hakea pikkuhiljaa toista osa-aikaista konsernin sisältä tai muualta. Työttömyysaikana ei ole montaakaan työhönosoitusta tullut, ne harvat on ollut ihan mielenkiintoisia, joita olisin hakenut muutenkin eli ihan rauhassa olen saanut etsiä. Koulutus kaupallinen akateeminen. Jos olisin ollut alalla, missä on paljon töitä, esim. hoitoala, en olisi uskaltanut jäädä työttömäksi, mutta ei työkkärillä ole ainakaan akateemiselle juuri mitään tarjottavaa.

Miten te voitte olla molemmilla? Eikö lähtökohta ole se että liiton korvauksista vähennetään kotihoidontuki ja näin ollen sitä ei kannata edes hakea? Eri asia tietysti jos saatte kuntalisää mitä meiltä ei saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana nyt:
Miten te voitte olla molemmilla? Eikö lähtökohta ole se että liiton korvauksista vähennetään kotihoidontuki ja näin ollen sitä ei kannata edes hakea? Eri asia tietysti jos saatte kuntalisää mitä meiltä ei saa.

Tottakai se vähennetään ja ilman kuntalisää tilanne on tosiaan plus miinus nolla. Hain molemmat siksi että tiesin kassassa olevan kuukausien jonot. Sai sitten siltä odotusajalta edes jotakin.

Mä jään liiton korvauksille pian.. Saa sitten vähän vastinetta niille maksetuille jäsenmaksuille =) Vaikka nautin kotona olosta niin mulla ei oo kynnyskysmys hyväksyä mielenkiintoista paikkaa mikäli sellaista tarjottaisiin joten siksikin tämä ratkaisu. On se raha vaan sen verran parempi liiton korvauksilla.

No joo, onhan se raha reilusti parempi kun kht. Mua vaan pelottaa että tarjotaan sellasta työtä/työpaikkaa josta en ole ollenkaan kiinnostunut. Ja kun tilanne on se että töihin pääsisin tod.näk. heti kun vaan haluaisin, siihen työpaikkaan jossa olen jo vuosia tehnyt (pitkiä ) sijaisuuksia (mutta josta en ole vakipaikkaa saanut).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tottakai se vähennetään ja ilman kuntalisää tilanne on tosiaan plus miinus nolla. Hain molemmat siksi että tiesin kassassa olevan kuukausien jonot. Sai sitten siltä odotusajalta edes jotakin.

Saamme kuntalisää, eli se on meillä se "juju".

Oletko siis hoitoalalla? Siinä tapauksessa en kyllä uskaltaisi työttömäksi ilmoittautua. Varmasti tulisivat työkkäristä tarjoamaan lyhyitä sijaisuuksia tms.

No tässähen se "juttu" onkin. :whistle: Olen koulutukselta yo-pohjainen sosionomi amk. ja tehnyt töitä vain kehitysvammaisten kanssa ohjaaja-nimikkeellä. Eli voiko työkkärissä tuon työnhaun rajata noin suppeasti? Jos voi, niin en usko että töitä kovinkaan helposti löytyy työkkarin kautta. Mutta siis jos työnhaku pistetään koskemaan yleisesti hoitoalaa, niin sittenhän asia on eri. Ja mainittakoon että en koe olevani hoitaja, minulla ei ole esim. lähihoitajan koulutusta, vaikka toki perushoitotyötä työhöni on pakosti aina kuulunutkin.

No joo, onhan se raha reilusti parempi kun kht. Mua vaan pelottaa että tarjotaan sellasta työtä/työpaikkaa josta en ole ollenkaan kiinnostunut. Ja kun tilanne on se että töihin pääsisin tod.näk. heti kun vaan haluaisin, siihen työpaikkaan jossa olen jo vuosia tehnyt (pitkiä ) sijaisuuksia (mutta josta en ole vakipaikkaa saanut).

No tietysti jos tilanne on toi ja olet ehdottomasti töihin menoa vastaan niin ei ehkä kannata leikkiä ja laskea karenssipäiviä. Mulla taas on sellaine tilanne että vaikka koulutusta ja työkokemusta löytyy niin paikat on kiven alla. En tosin panis pahakseni jos työpaikka jostain löytyis, meinaan aktiivisesti itsekin etsiä ns. unelmapaikkoja. Sitä ennen ollaan liiton korvauksilla. En oo hakenu ollenkaan kotihoidontukea, mennää nyt alkuun vaan veronpalautuksilla ja miehen tuloilla, saa sitte takautuvasti kaikki kun liitto päätöksensä tekee :)

Mä olin esikoisen jälkeen vuoden verran ansiosidonnaisella, sitten aloin odottamaan kakkosta ja jäin kht:lle kun en enää halunnut välissä mennä töihin. Hain siis töitä tuon ajan, alkuun innokkaasti ja sitten en niin innokkaasti kun vauvaa jo yritettiin. Mutta siis, mut kutsuttiin määräajoin (ehkä kerran kk:ssa tai kahdessa) uusimaan työnhaku työvoimatoimistoon ja silloin kyseltiin myös mihin olen hakenut yms. Kursseille eivät onneksi määränneet, sitä pelkäsin eniten, että jonkun turhakekurssin vuoksi olisi lykättävä lapsi päiväkotiin hetken varoitusajalla.

Tienasihan siinä paremmin kuin kht:lla mutta toisaalta koko ajan sai stressata (siis silloin kun en töitä enää oikeasti hakenut) että lyövät jonkun työhönosoituksen tai kurssin mulle ja sitten tulee karenssia. Mutta ajattelin että jos se karenssi tulee niin jäisin sitten sille kht:lle.

Mä oisin tossa tilanteessa jatkanu vaan työttömänä äitiyslomaan asti (ellei kyse ole alasta joilla tarjotaan pieniäkin pätkiä) ja haastatteluissa kertonu olevani raskaana... joo eihän ne saa sillä perusteella hylätä mutta niin ne vaan hylkää... Mä olin meidän lasten välissäkin työttömänä ja mulle sanottiin työkkärissä että valitettavasti ei usko kenenkään tulevan mulle töitä tarjoamaan... Pari mainosta mulle tuli kursseista joihin olisin voinut hakea mutta muuten olin rauhassa.. Aika tarkat rajaukset ne tosiaankin laittaa työkkärissä kun mäki kerroin omasta vanhoistakin työkokemuksista niin työkkärin nainen sanoi vaan ettei niitä kannata laittaa koska tuskin sä enää sellaista ja sellaista paikkaa hakisit.

Oletko siis hoitoalalla? Siinä tapauksessa en kyllä uskaltaisi työttömäksi ilmoittautua. Varmasti tulisivat työkkäristä tarjoamaan lyhyitä sijaisuuksia tms.

No tässähen se "juttu" onkin. :whistle: Olen koulutukselta yo-pohjainen sosionomi amk. ja tehnyt töitä vain kehitysvammaisten kanssa ohjaaja-nimikkeellä. Eli voiko työkkärissä tuon työnhaun rajata noin suppeasti? Jos voi, niin en usko että töitä kovinkaan helposti löytyy työkkarin kautta. Mutta siis jos työnhaku pistetään koskemaan yleisesti hoitoalaa, niin sittenhän asia on eri. Ja mainittakoon että en koe olevani hoitaja, minulla ei ole esim. lähihoitajan koulutusta, vaikka toki perushoitotyötä työhöni on pakosti aina kuulunutkin.

Kyllä työkkärissä sulle varmaan osoitettaisiin kaikkia paikkoja, johon sosionomilla on pätevyys, ei vaan sellaisia mitä olet tehnyt. Voit kyllä kohdentaa toiveitasi mutta virkailijasta riippuen sua ei välttämättä kuunnella...Voihan sitä tietysti hakea molempia ja sitten mahdollisen karenssin aikana pärjätä pelkällä kht:lla.

Ja ainahan mahdolliset työhaastattelut on mahdollista laittaa menemään mönkään, ilman että suoraan sanoo ettei työtä halua :)

Yhteistyössä