Kotiäitys voi viedä oikeuden sairauspäivärahaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PikkuäitiIsomurhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PikkuäitiIsomurhe

Vieras
Olen hoitanut kaksi lasta kotona kolmivuotiaaksi, jäänyt äitiyslomalle töistä suoraan ja hoitovapaalle äitiysloman jatkoksi. Melkein viisi vuotta vierähti. Sairastuin vakavasti vain paria viikoa ennen kotihoidontukijakson päättymistä ja minulle määrättiin yli viisi kuukautta sairauslomaa.

Nyt sain huomata, että olen tippunut sairauspäivärahaoikeuden ulkopuolelle! Minimisairauspäivärahaan olen oikeutettu 55 päivän karenssin jälkeen. Siis, mitä ihmettä! Työttömyyskorvausta en voi saada, koska en sairaana ole työmarkkinoiden käytettävissä, enkä siis kelpaa työttömäksi työnhakijaksi.

No, onhan minulla pieniä säästöjä ollut, jotka ovat vain tässä kotihoidontuenjakson aikana kiitettävästi huvenneet. Olemme pärjänneet. Tähän asti.

Hae siis toimeentulotukea. Siis laskujen, talonkirjaotteen, yhtiövastikketiedon, ym. monen liitteen lisäksi toimitetaan sosiaaliviranomaisille myös kahdelta kuukaudelta kaikkien perheenjäsenten tiliotteet kaikista perheen tileistä. Lasten tileillä on pienet säästöt, siis satasen verran, ehkä pari. Sinulla on siellä rahaa, käytä ne, jaa ja auto, myy se, asunto on omasi, myy se. Mene vuokralle, saat vuokratukea.

Onko tämä totta?

lasten tileillä olevia rahojahan sinä et lain mukaan saa käyttää lasten peruselättämiseen...se pitäisi sossunkin tietää, ne rahat ovat lasten. tosi kurja tilanne taloudellisesti ja niin epäreilua ettei sairaspäivärahaa saa heti kotiohoiudontuen loputtua. Voimia sinulle.

Siis tiedän, että se on totta, juurihan päätöksen sain. Mutta tuntuu vain niin uskomattomalta. No, muistiksi äidit teille tämä! Työtönkin saa 86% työttömyyskorvauksesta sairaana ja sitten sitä minimiä. Eli yrittäkää olla työttömiä tai töissä tai opiskelijana, niin sairauskorvauksia maksetaan edes vähän. Kotiäiti on tahallaan ollut ilman tuloja ennen sairastumistaan, ei siksi saa mitään. Onneksi en sentään joutunut pitkään olemaan sairaalassa sairauteni vuoksi, niin ei tule suuret sairaalamaksut vielä kaupan päälle.

Ja siis kotiäitihän saa sairauspäivärahaa kotihoidontuen lisäksi tämän karenssiajan jälkeen. Kannattaa vaan huomioida, että jos ei ole työkykyinen, ei voi hoitaa lasta kotona. Eli ei ehkä olekaan enää oikeutettu kotihoidontukeen. Kotihoito on työtä, kun KELA näin päin asiaa katsoo. Mutta kun korvauksia pitäisi maksaa, ei se olekaan työtä, vaan olen nimenomaan KELAn sanoin omasta syystäni vailla ansiotyötäni.

Jotenkin tuntuu epäreilulta, kun omasta syystä ei ahdinkoon itseään aseta. Oma työ odottaa tämän jälkeen onneksi, mutta mitä ihmettä teen nyt kaksi kuukautta ilman rahaa!?

Ymmärrän ap. Itse kävin osa-aikatöissä kotiäitiyden ohella ja sain sairaspäivärahaa 13 euroa päivältä. Toki enemmän kuin ei mitään, mutta helvetin naurettavaa että jos olisin maannut kotona työttömänä olisin saanut sen 22 euroa päivältä.

Ja jos olisin tosiaan ehtinyt olla kuukauden töissä, olisi sairauspäiväraha voitu laskea sen mukaan, jos työnantaja olisi todistanut, että ansiot olisivat olleet ilman sairastumista jatkuvat. Ja karenssia olisi ollut tosiaan 9 arkipäivää. Valitettavasti sairauksia ei aina voi valita alkamaan järkevästi. Harmi.

Alkuperäinen kirjoittaja PikkuäitiIsomurhe:
Olen hoitanut kaksi lasta kotona kolmivuotiaaksi, jäänyt äitiyslomalle töistä suoraan ja hoitovapaalle äitiysloman jatkoksi. Melkein viisi vuotta vierähti. Sairastuin vakavasti vain paria viikoa ennen kotihoidontukijakson päättymistä ja minulle määrättiin yli viisi kuukautta sairauslomaa.

Nyt sain huomata, että olen tippunut sairauspäivärahaoikeuden ulkopuolelle! Minimisairauspäivärahaan olen oikeutettu 55 päivän karenssin jälkeen. Siis, mitä ihmettä! Työttömyyskorvausta en voi saada, koska en sairaana ole työmarkkinoiden käytettävissä, enkä siis kelpaa työttömäksi työnhakijaksi.

No, onhan minulla pieniä säästöjä ollut, jotka ovat vain tässä kotihoidontuenjakson aikana kiitettävästi huvenneet. Olemme pärjänneet. Tähän asti.

Hae siis toimeentulotukea. Siis laskujen, talonkirjaotteen, yhtiövastikketiedon, ym. monen liitteen lisäksi toimitetaan sosiaaliviranomaisille myös kahdelta kuukaudelta kaikkien perheenjäsenten tiliotteet kaikista perheen tileistä. Lasten tileillä on pienet säästöt, siis satasen verran, ehkä pari. Sinulla on siellä rahaa, käytä ne, jaa ja auto, myy se, asunto on omasi, myy se. Mene vuokralle, saat vuokratukea.

Onko tämä totta?

Ei asuntoaan tarvitse myydä!

Yhteistyössä