Kotiäiti sairastaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti:
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti:

Vieras
Miten teillä on miehen työnantajat toimineet jos miehenne on ollut kotona lapsia hoitamassa kun olette itse ollut kipeä? Onko mies saanut palkkaa? ja oletteko saaneet lääkäriltä sairaslomatodistuksen itsellenne/miehellenne?

Meillä siis tilanne se että mulla oli rintatulehdus ja päänsärky ja kuume oli niin kova (ja lisäksi heikotti ja pyörrytti), etten olisi millään pystynyt hoitamaan kahta alle 2v lastamme. Hoitajaa en vanhemmalle lapselle saanut, joten mies lähti kesken päivän töistä ja oli pari seuraavaa päivää kotona.

Kävin lääkärissä ja lääkäri suostui kirjoittamaan sairaslomatodistuksen vain minulle. Ei suostunut laittamaan mieheni nimeä siihen mihinkään ,totesi vain ettei hän voi todistaa onko joku naimisissa vai ei. Että jos lapsi sairastaa niin laitetaan vanhemman nimi koska lapsi ei voi olla yksin kotona, mutta jos äiti sairastaa niin ei voi mitään. Onko todella näin?

Yksi tuttuni oli saanut lääkäriltä todistuksen suoraan miehen nimellä. En tosin tiedä mitä siinä luki, koska eihän siihen voi laittaa mitään sairautta kun ei mies ollut sairas ;)

Mutta nyt siis mies ei saa palkkaa poissaoloajalta ja työnantaja oli muutenkin nihkeänä siitä että ylipäätään oli pois (vaikka palkattomana), kyseli että onko sun ihan pakko olla siellä kotona... Ja minä kun en kovin herkästi miestä pyytäisi kotiin, flunssat ym olen kärsinyt ja lapset hoitanut, mutta nyt oli niin huono olo että ei ois tullut mitään...

Mutta siis miten muilla on käynyt?

Juuri noin se ikävä kyllä menee :(
MEillä lasten ollessa ihan pieniä, mies on voinut pitää etäpäivää ja näin saanut palkan. On siis tehnyt töitä mitä pystynyt lasten hoidolta.

Samoin meni meilläkin. Minä sairasuin, lapseni oli 10 kk vanha ja kaiken lisäksi odotin toista lastamme. Mies ei saanut vapaata töistä ollenkaan. Sosiaalitoimen kautta sain kodinhoitajan avukseni, lapsia hoitamaan.

mites se meneekään se maininta, että työntekijä voi olla poissa "pakottavasta perhesyystä". En muista mistä siitä luin ja mainittiinko siinä palkasta mitään.

Jossain vauva-aiheisessa lehdessä oli tästä juttu, siinä sanottiin että lain mukaan voi olla pois töistä pakottavasta perhesyystä, jos esim. kotiäiti on niin sairas ettei pysty lapsista huolehtimaan eikä muuta hoitajaa saada järjestettyä. Lääkäri kirjoittaa todistuksen äidin nimellä, koska äitihän on kipeä.

Palkasta siinä sanottiin, että alakohtaisessa työehtosopimuksessa määritellään, maksetaanko palkkaa vai ei.

Yhteistyössä