Kotiäidit pohjasakkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mammu

Vieras
Miksi näin?

Kotiäidin minimituki on aivan onneton. Sillä rahalla ei paljon laskuja maksella ja lapsia voi olla kotona hoidettavana useampikin.
Työttömät ja eläkeläiset saavat alennuksia mm uimahallissa, kuntosalilla. Kotiäidille hinnat ovat normaalit,vaikka pahimmassa tapauksessa äiti on tulossa sinne lasten kanssa jolloin joutuu seisoskelemaan vain altaan reunalla.

Joka paikassa missä ikinä kotiäiti kulkeekaan,kuulee kuinka huono ihminen sitä onkaan kun elelee herroiksi yhteiskunnan rahalla.Entäs ne kaikki työttömät jotka eivät edes halua töihin,entäs ne päihteiden käyttäjät jotka tuhlaavat rahansa viinaan ja huumeisiin. Kotiäiti on siis huono ihminen kasvattaessaan uusia veronmaksajia.

Lakkoon emme voi mennä,kukaan ei tunnu olevan meidän etujemme puolelle. Onko todellakin näin.

Missä on äitiyden arvostus? Miksi äiti on tänä päivänä se jota saa vapaasti arvostella kaduilla ja kaupassa. Miksi lapsiperheet eivät ole enää tervetulleita mihinkään?

Paljon kysymyksiä vailla vastausta.

Oma tilanteeni: Kotiäiti, kolme pientä lasta. Kotiäitinä siitä syystä ettei työtä ole tarjolla ja esikoinen on erityislapsi jonka kanssa täytyy juosta terapioissa kolme kertaa viikossa. Saan 375? käteen kuukaudessa lasten hoidon tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
no en osaa vastata muuta kuin, että poliittiset päätökset ovat asian taustalla.

Niin mutta siis sitä mä vähän ajoin takaa,moni ehdokas oli viimeksikin niin parantamassa kotiäitien ja yleensäkin lapsiperheiden asemaa vaan mitään ei ole tapahtunut kuitenkaan. Emme voi kuitenkaan lakolla alkaa kiristämään jos joku ei lunastakaan lupauksiaan.

Kai se perustuu siihen, että kotiäitiys/-isyys on vapaaehtoista. Toisaalta en ymmärrä miksi kotihoidontukea ei voisi maksaa enemmän, sillä lasten hoitoonvieminen tulee yhteiskunnalle loppujen lopuksi kuitenkin paljon kalliimmaksi.

Kannattaa todellakin käytää äänioikeuttaan ja äänestää vain sellaista henkilöä (ja puoluetta), joka ajaa kotiäitien asiaa. Semmoisia tosin ei paljon yleensä listoilla näy...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Kai se perustuu siihen, että kotiäitiys/-isyys on vapaaehtoista. Toisaalta en ymmärrä miksi kotihoidontukea ei voisi maksaa enemmän, sillä lasten hoitoonvieminen tulee yhteiskunnalle loppujen lopuksi kuitenkin paljon kalliimmaksi.

Peesi

Alkuperäinen kirjoittaja Mammu:
Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
no en osaa vastata muuta kuin, että poliittiset päätökset ovat asian taustalla.

Niin mutta siis sitä mä vähän ajoin takaa,moni ehdokas oli viimeksikin niin parantamassa kotiäitien ja yleensäkin lapsiperheiden asemaa vaan mitään ei ole tapahtunut kuitenkaan. Emme voi kuitenkaan lakolla alkaa kiristämään jos joku ei lunastakaan lupauksiaan.

Jos vaikka kaikki lapset laitettaisiin yhtäaikaa hoitopaikkajonoon...

Vapaaehtoistahan se onkin,ei sitä kukaan todellakaan rahastusmielessä kotiäidiksi/isäksi jää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vapaaehtoistahan se onkin,ei sitä kukaan todellakaan rahastusmielessä kotiäidiksi/isäksi jää.

Niinhän juuri sanoinkin...

Työttömät ja eläkeläiset saavat alennuksia mm uimahallissa, kuntosalilla. Kotiäidille hinnat ovat normaalit,vaikka pahimmassa tapauksessa äiti on tulossa sinne lasten kanssa jolloin joutuu seisoskelemaan vain altaan reunalla.

hmm oletko ikinä maininnut, että olet ''kotiäiti'' kun olet uimahalliin menossa?
meillä ainakin saa kotiäidit samat alennukset uimahallissa/kuntosalilla kuin työttömät....

mutta juu samaa mieltä kyllä olen, että liian vähän arvostetaan tätäki hommaa,eli pakko on töihin mennä ennenku vauva täyttää 3v :/

Uusimmassa kodin kuvalehdessä joku kertoo yleisön osastolla, että lapsen hoitopaikka päiväkodissa maksaa yhteiskunnalle 1000-1300e. En sitten tiedä pitääkö paikkansa...Mutta kallistahan se päivähoito on. Eli silloin on turha kotiäidille sanoa, että eläisi yhteiskunnan rahoilla. Enemmänhän niitä yhteiskunnan rahoja menee, kun lapsen hoitoon vie. Silloin tietenkin maksaa enemmän verojakin, mutta en mä ainakaan tonnia veroja palkastani maksa...Itsekin vien joskus tulevaisuudessa lapseni hoitoon ettei tarkotus ole tuomita hoitoon vieviä äitejä vaan korostaa sitä ettei kotiäidit todellakaan käytä paljoa yhteiskunnan rahoista.

Alkuperäinen kirjoittaja mamaA:

hmm oletko ikinä maininnut, että olet ''kotiäiti'' kun olet uimahalliin menossa?
meillä ainakin saa kotiäidit samat alennukset uimahallissa/kuntosalilla kuin työttömät....

mutta juu samaa mieltä kyllä olen, että liian vähän arvostetaan tätäki hommaa,eli pakko on töihin mennä ennenku vauva täyttää 3v :/

Olen maininnnut ja maksanut itsestäni kuitekin sen yli 5 euron maksun ja lapsista omat maksunsa (5 ja 3vuotiaasta menee puolikas maksu,1vuotias on päässyt ilmaiseksi)

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Uusimmassa kodin kuvalehdessä joku kertoo yleisön osastolla, että lapsen hoitopaikka päiväkodissa maksaa yhteiskunnalle 1000-1300e. En sitten tiedä pitääkö paikkansa...Mutta kallistahan se päivähoito on. Eli silloin on turha kotiäidille sanoa, että eläisi yhteiskunnan rahoilla. Enemmänhän niitä yhteiskunnan rahoja menee, kun lapsen hoitoon vie. Silloin tietenkin maksaa enemmän verojakin, mutta en mä ainakaan tonnia veroja palkastani maksa...Itsekin vien joskus tulevaisuudessa lapseni hoitoon ettei tarkotus ole tuomita hoitoon vieviä äitejä vaan korostaa sitä ettei kotiäidit todellakaan käytä paljoa yhteiskunnan rahoista.

Saatika sitten, jos lapsia on useampia.

Samaa olen miettinyt tässä viie aikoina,ja tosiaan joka puolelta sataa kakkaa niskaan. Luuleeko ihmiset että kylvemme rahassa? Ruokakaupassa sain viimeksi juuri kuulla erään vanhemman naisihmisen sanova takanani "kato nyt totakin,on pitäny lapsia tehä että saa luimia päivät kaupoissa" Siis mä ostin ihan vaan ruokaa perheelleni,porkkanaa,perunaa, maitoa lihaa...
mistä kummasta tuo negatiivinen asenne äiteihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Enimmäkseen Ulkopuolinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
MENKÄÄ KAIKKI KOTIÄIDIT LAKKOON!!! siis jättäkää tarha hakemus ensi syksylle. On kyllä kunnat ja valtio sen jälkeen pulassa ja voisi olla että kotihoidon tuki nousisi tuntuvasti....

Mä voisin vaikka tehdä tämän!

Niin minäkin. Ja ihan vaan sen takia, että vi....taa niin paljon, että työttömät saa enemmän. Ja jos työtön oot ollu ennen lapsen syntymää, saat enempi tukea |O

Alkuperäinen kirjoittaja HäMäTä:
Alkuperäinen kirjoittaja Enimmäkseen Ulkopuolinen:
MENKÄÄ KAIKKI KOTIÄIDIT LAKKOON!!! siis jättäkää tarha hakemus ensi syksylle. On kyllä kunnat ja valtio sen jälkeen pulassa ja voisi olla että kotihoidon tuki nousisi tuntuvasti....

Mä voisin vaikka tehdä tämän!

Niin minäkin. Ja ihan vaan sen takia, että vi....taa niin paljon, että työttömät saa enemmän. Ja jos työtön oot ollu ennen lapsen syntymää, saat enempi tukea |O

Ei tässä muukaan auta! Meinataan että se rakkaus lapseen riittää elättämään koko perheen,kukaan ei tee mitään,joten siihen ei puututa mitenkään. Minä myös laitan kaikki kolme lastani päivähoitojonoon!

Mä lähden tähän lakkoon mukaan ilomielin. Näiden viimeaikaisten tapahtumien jälkeen pitäis alkaa korostamaan juuri äitiyttä,sekä isyyttä. Eli muistuttaa kaikille ja koko yhteiskunnalle,että myös kotona olevat äidit(myös isät) tekevät tärkeää työtä. Ja yleensäkin korostaa sitä mitä vanhemmuus on. Läsnäoloa,rakkautta ja rajoja.

Minä en ole juuri koskaan törmännyt siihen,että joku sanoisi kaupoissa tms. että olisin ns. pohjasakkaa kun olen kotiäiti...tosin mulla on siihen "oikeus" epävirallisen virallisesti vielä reilu vuosi,koska nuorimmainen ei ole vielä kahden vanha,eli saan olla ns. hoitovapaalla. Mutta jännää on,että kyselijöitä riittää,että meinaatko olla vielä kotona,oletko hakenut töihin tms...Tosin tukijoitakin kyllä riittää,jotka kannustavat olemaan kotona ainakin siihen asti,että lapsi on kolmen vanha ja miksei kauemminkin.

mä olen aina jaksanut ihmetellä,kun olen neljän lapsen kanssa kotona minimituilla,mies töissä ja nyt raskaana ja kohta alkaa "äitiysloma" (siiis mikä?;))niin tuet tippuu PIENEMMIKSI.Että perheeseen syntyy yksi lapsi lisää niin tuki on vähemmän kuin vähän aika sitten kun oli neljän kanssa kotona.Ei mene jakeluun.Ja toi minimiäp-raha on vielä pienempi kuin tökäri..

Pitäisi kerätä oikein adressi ja toimittaa se sitten lakkouhkauksen kera eduskunnalle...

No, kuka osaa kirjottaa virallista tekstiä? Aina me jurputetaan tääl netissä, mut mitä jos tehtäiski jotain? Joku pätevä kyhää nyt adressin ja ruvetaan kasaamaan nimiä. Mä oon ainaki messissä.

Kotiäiteys on ammatti siinä missä muutki, eli pitäis maksaa samassa suhteessa. Tonni kuussa käteen, ni johan helpottais elämää. Eikä olis tarhapaikoista pulaa, ku kaikki pakon edessä töihin joutuneet äidit pystyis hoitamaan lapsiaan. Mut tän valtion tuntien, maksetaan se raha mieluummin lusmuille ja alkoholisteille. Ylijäämää on kyllä, mut omaan pussiinsa herrat sen pistää. Eikä sillä tonnillakaa paljoo juhlittais...

mä kävin vuosia sitten kotiäidit-palstalla ja siellä ne väänsi jonku adressin jollekkin ministerille,mutta siittä jo vuosia.Oon myös messissä jos joku alkaa tosissaan tekeen adressia!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Pitäisi kerätä oikein adressi ja toimittaa se sitten lakkouhkauksen kera eduskunnalle...

No, kuka osaa kirjottaa virallista tekstiä? Aina me jurputetaan tääl netissä, mut mitä jos tehtäiski jotain? Joku pätevä kyhää nyt adressin ja ruvetaan kasaamaan nimiä. Mä oon ainaki messissä
Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:

Peesi.