Kotiäidit, miten miehenne lomailee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei mikään lepokoti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei mikään lepokoti

Vieras
Ottaako miehenne lomaa samalla myös perheestään, eli tekee kesälomallaan mitä lystää ja missä lystää? Ehkä jokin pakollinen lomareissu perheen kera, mutta muuten löhöilee ja on passattavana, ei vietä aikaa lasten kanssa vaan puuhailee omien harrastustensa parissa?

Minulla on pari tuttua perhettä, joissa loma vietetään juurikin noin. Eli perheen äiti ei käytännössä saa omaa lomaa yhtään, vaan joutuu hoitamaan vielä miehenkin lastenhoidon ohella. Mies ei voi viettää lasten kanssa aikaa eikä osallistua kotitöihin, koska eihän nyt sellaisilla voi lomaansa pilata. Näiden perheiden äideille tämä on ihan ok.

En voi kuin ihmetellä. Meillä ei mies asusta missään hiivatin lepokodissa, vaan lomallaan joutuu tekemään 50/50 lastenhoidosta ja kodinhoidosta. Harrastuksissaan saa käydä, mutta minäkin otan samassa määrin omaa vapaata.

Mitenkäs teillä muilla?

Ulkoistaminen on päivän sana: Toihan on tosi kätevä järjestely ukolle kaiken kaikkiaan.
Vaimo on sitä varten, että siltä saa kaikki palvelut. On koti, perhe ja lapset, mutta ei tarvii itse osallistua kuin kustannuksiin.

En tasan suostuisi. Enkä kyllä suostuisi siihenkään että ukko käyttää lomansa sillon kun on hirven metästysaika ja on sitten koko ajan siellä mettässä käyden kotona ehkä nukkumassa ja jos hyvin käy niin syömässäkin.
Ihan yhtälailla ne lapset on miehenkin lapsia, joten myös miehen kuuluu ottaa heistä vastuu. Kyllä minä kodin voin hoitaa ja mielelläni hoidankin, jos saan silloin tällöin tehdä sen rauhassa sillä aikaa kun ukko ulkoilee/tekee jotain lasten kanssa.

Ottaa lomaa omasta perheestään?????? :o Älytöntä.

Kyllä me lomaillaan ihan yhdessä. Tänä keväänä ja kesänä mies onkin ollut poikkeuksellisen paljon lomalla (4vkoa sairaslomalla tapaturman takia, kesälomia pitänyt 3vkoa ja isyyslomaa 2 vkoa ja vielä on lomia pitämättä).
Miehen loman aikaan, kuten muulloinkin, kodin hoidan minä, koska haluan ja tykkään siivoomisesta jne. Joskus pyydän miestä imuroimaan tai jotai muuta vastaavaa. Lapsia hoidetaan yhdessä, ei meillä oo mitään vuoroja minkään suhteen.

Mies on tänä kesänä lomaillut 10 viikkoa (6 vk saikkua ja 4 vk kesälomaa) ja on ollut koko ajan ihan vaan kotosalla perheen kanssa. Käytiin parilla kesälomareissullakin. Hyvin viihtyy kotona eikä kaipaa omia reissuja irti perheestä. :)

Kun miehellä on loma töistä, niin ollaan samalla viivalla molemmat. Lastenhoito ja kotityöt fifty-fifty. Paljon yhteistä aikaa perheenä ja molemmille myöskin jonkin verran omaa aikaa. Mä en suostu mihinkään vanhanaikaisiin systeemeihin, että nainen on kotonaan "töissä" nonstop-meiningillä ja mies vain lepää ja nauttii. Jos roolit vedettäisiin toisinpäin, yksikään mies ei katselisi sohvalla lojuvaa ja nenää kaivavaa naista.

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Kun miehellä on loma töistä, niin ollaan samalla viivalla molemmat. Lastenhoito ja kotityöt fifty-fifty. Paljon yhteistä aikaa perheenä ja molemmille myöskin jonkin verran omaa aikaa. Mä en suostu mihinkään vanhanaikaisiin systeemeihin, että nainen on kotonaan "töissä" nonstop-meiningillä ja mies vain lepää ja nauttii. Jos roolit vedettäisiin toisinpäin, yksikään mies ei katselisi sohvalla lojuvaa ja nenää kaivavaa naista.

Näin se meilläkin menee. Me ollaan joskus pidetty erikseen omat "lomapäivät", eli minun lomapäivänäni olen saanut touhuta omiani, viettää vaikka koko päivän kaupungilla tms. Mies omana lomapäivänään on saanut tehdä mitä lystää. Muuten olemme aika tiiviisti perheenä matkusteltu jne. Jopa arkiseen leikkipuistoon olemme lähteneet koko porukalla.

peesi!

Alkuperäinen kirjoittaja r:

peesi!

Peesi täältäkin. Meillä muutekseen mies herää lasten kanssa aamuseitsemältä ihan omasta tahdostaan LOMALLA :)

Mies haluaa viettää lomalla aikaa perheensä kanssa, onhan nuo lapset hänelle ihan älyttömän tärkeitä ja rakkaita eikä mikään rasite. Ei siis juokse omissa jutuissaan sen enempää kuin ei-lomaillessaan. Ja kyllä mäkin sitä omaa aikaa saan ottaa kun vain haluan. Kotityöt hoituu samalla tavalla kuin miehen ollessa töissä, eli molemmat tekee oman osansa hommista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Näin se meilläkin menee. Me ollaan joskus pidetty erikseen omat "lomapäivät", eli minun lomapäivänäni olen saanut touhuta omiani, viettää vaikka koko päivän kaupungilla tms. Mies omana lomapäivänään on saanut tehdä mitä lystää. Muuten olemme aika tiiviisti perheenä matkusteltu jne. Jopa arkiseen leikkipuistoon olemme lähteneet koko porukalla.

:flower:

Yhteistyössä