kotiäidin burn out

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunutko??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunutko??

Vieras
tai oikeastaan tarviin hyviä neuvoja sen ennaltaehkäisemiseen..
kaipaan hyviä vinkkejä neuvoja arjen helpottamiseen ku tällä hetkel tuntuu et koko elämä on yhtä suorittamista ja silti en saa mitään aikaiseks..:(

mulla on hoidettavana 8 v ,2kk ja koira.. miten olette saanut päivärytmiin mahtumaan kaiken siivouksesta-ulkoiluun ja kaikki siit väliltä ku mulle ei riitä vuorokauden tunnit!!

nyt kyl oikein tiedä miten kaikki on mahtunut tohon VAAN 24 tuntiin..mut väsy aina. Loppuu päivät kesken ja sit miettii mitä kaikkee olisi pITÄNY vielä saada tehtyy. Pitäsköhän lähtee vaikka risteilylle....

Alkuperäinen kirjoittaja Nostressss:
No eihän sulla päivisin ole kun 2kk vauva ja koira :o
Ei kaiken tarvi olla täydellistä.

mut ku vaadin itseltäni ehkä liikaa nyt kun on kurakelit ni koira tuopi kaiken sen hiekan/ kuran sisälle ja eteinen on ku iso hiekkalaatikko..:( eli imurointi ainakin kerran pvä parhaampina päivinä imuroin jopa 2 kertaa..:( tiedän oon hullu...

miten ootte saanut jaksotettu päivän silleen tasaisesti... itelläni on ainakin tullut säännöllinen rytmi et 7 ylös yleensä laitan heti koneen pyörii/ käyn suihkus ku tiedän vauvan viihtyvän hetken yksin...lenkille n.10 aikoihin... sit tehdään isommalle välipala...illal 18 koiran kans taas lenkille 19 jälkeen rupean laittaa lapsia nukkumaan...sit hetki "omaa" aikaa jolloin vaan löhöilen sohvalla 22 jälkeen yritän mennä jo itekin nukkuu et jaksaa taas aamul herätä 7

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vanhempihan on koulussa, ei pitäisi olla vaikeaa sen suhteen. Meillä ainakin arki helpottuu tosi paljon kun vanhimman eskari alkaa.

niin on siin 4-5 h aikaa ilman esikoista.. mut aamul joudun silti herää sen takia et syödään yhdes aamupala..ja 12-13 aikoihin odotan sitä koulusta kotiin...:D sit läksyjen tarkastus ja yhdessä touhumista...

Alkuperäinen kirjoittaja ahdistunutko??:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vanhempihan on koulussa, ei pitäisi olla vaikeaa sen suhteen. Meillä ainakin arki helpottuu tosi paljon kun vanhimman eskari alkaa.

niin on siin 4-5 h aikaa ilman esikoista.. mut aamul joudun silti herää sen takia et syödään yhdes aamupala..ja 12-13 aikoihin odotan sitä koulusta kotiin...:D sit läksyjen tarkastus ja yhdessä touhumista...

Meillä on tällä hetkellä vanhempi peräti 6h per viikko pois kotoa, kerhossa. Sen lisäksi se viedään ja haetaan niinä päivinä kävellen, kävelyä tulee sellainen 8km per päivä.

Olisin aika tyytyväinen jos olisi samanlainen tilanne kun kuvasit :) Missäs koululaisen kaverit?

Meillä on tällä hetkellä vanhempi peräti 6h per viikko pois kotoa, kerhossa. Sen lisäksi se viedään ja haetaan niinä päivinä kävellen, kävelyä tulee sellainen 8km per päivä.

Olisin aika tyytyväinen jos olisi samanlainen tilanne kun kuvasit :) Missäs koululaisen kaverit? [/quote]

kyl mäkin aina lenkkeilen ainakin 1h/ lenkki koiran kanssa (vähintään koska koira pääsee vaan 2 kertaa ulos päivässä) ja silloin kun esikoinen on kavereiden kans n.1 h ni siivoilen sen ajan tai imetän vauvaa ( missä saattaa välil mennä helposti tunti ku vauva "nauttii" ruoasta) tai teen ruokaa

jotenkin tuntuu et päivät menee tosi nopeasti..koko ajan kauhean kiire enkä saa mitään aikaiseks...
yöunista en luovu se on varma koska muuten en jaksais pyörittää tätä arkea ( oon työelämässä kokenut 2 kertaa oikean burnoutin ni en halua enää kokea samaa..eli kunnon yöunet takaa että en polta itteni loppuun) mut harmittaa ku en kerkeä näkemään kavereita ku näin myöhään aika iltaisin ja harvemmin kukaan jaksaa tulla silloin kyläilee...:(
sen takia olis ollut kiva saada vinkkejä miten saan jaksoitettu päivät niin että kerkeän tekemään kotihommat+ jäis aikaa tapailla muitakin ihmisii..:D

Mä olen 2-, 3- ja 5-vuotiaiden yksinhuoltaja ja hyvin ehdin tehdä kaiken. Imuroin 1-2krt päivässä ja pesen lattiat (maton välit) joka toinen päivä, ei kerry paljoa siten. Tiskit koneeseen heti käytön jälkeen, kuten myös koneen tyhjennys heti kun valmis. Pyykkiä pesen 2 koneellista/päivä. Ukoilua aamulla ja iltapäivällä. Ystäviä tapaan lähinnä v.loppuisin, arkisin ei kyllä ehdi kyläillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:
Mä olen 2-, 3- ja 5-vuotiaiden yksinhuoltaja ja hyvin ehdin tehdä kaiken. Imuroin 1-2krt päivässä ja pesen lattiat (maton välit) joka toinen päivä, ei kerry paljoa siten. Tiskit koneeseen heti käytön jälkeen, kuten myös koneen tyhjennys heti kun valmis. Pyykkiä pesen 2 koneellista/päivä. Ukoilua aamulla ja iltapäivällä. Ystäviä tapaan lähinnä v.loppuisin, arkisin ei kyllä ehdi kyläillä.

haluaisitko vähän kertoo kellonaikoja..miten ja mis järjestykses teet kaiken???
ei voi ku nostaa hattua..miten mä en saa aikaiseks mitään..:(

No tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeassa, joten nyt lapset hoidossa. Mutta jos nyt otetaan esimerkki esim.loma-ajalta/ajalta ennen opintojen jatkamista. Eli... Herätään aamulla 7-8, kahvi päälle (laitan illalla porot ja veden valmiiksi), kahvin tippumisen aikana keitän puuron/teen voileivät lapsille. Lapset syö, kun minä juon kahvin. Aamupalan jälkeen raivaan pöydän heti, astiat koneeseen ym. Lapsille puen päälle tämän jälkeen päivävaatteet. Lasten leikkiessä teen ruuan (eli n.klo 9), ulos lähdemme yleensä 10-10.30. Sisälle tullessa aina vaatteet kaikki omille paikoilleen naulakkoon...Imuri on mulla aina eteisessä valmiina (helpompi kun aina kaivaa siivouskomerosta), silloin imuroin eteisestä hiekat. Lapsille ruoka, jonka jälkeen päiväunet. Imuroin koko asunnon lasten käydessä nukkumaan. Päikkäreiden jälkeen sitten välipala..Toisen ruoan teen tuossa 3 maissa, syödään 4-puo 5 aikaan, jonka jälkeen taas ulos. Ja samat rutiinit kun aamulla :) Sitä en sano, ettenkö väsynyt olisi, mutta hyvin kuitenkin ehdin kaiken tekemään, vai onko mun lapset sitten niin omatoimisia, kun leikkivät paljon yhdessä.

No tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeassa, joten nyt lapset hoidossa. Mutta jos nyt otetaan esimerkki esim.loma-ajalta/ajalta ennen opintojen jatkamista. Eli... Herätään aamulla 7-8, kahvi päälle (laitan illalla porot ja veden valmiiksi), kahvin tippumisen aikana keitän puuron/teen voileivät lapsille. Lapset syö, kun minä juon kahvin. Aamupalan jälkeen raivaan pöydän heti, astiat koneeseen ym. Lapsille puen päälle tämän jälkeen päivävaatteet. Lasten leikkiessä teen ruuan (eli n.klo 9), ulos lähdemme yleensä 10-10.30. Sisälle tullessa aina vaatteet kaikki omille paikoilleen naulakkoon...Imuri on mulla aina eteisessä valmiina (helpompi kun aina kaivaa siivouskomerosta), silloin imuroin eteisestä hiekat. Lapsille ruoka, jonka jälkeen päiväunet. Imuroin koko asunnon lasten käydessä nukkumaan. Päikkäreiden jälkeen sitten välipala..Toisen ruoan teen tuossa 3 maissa, syödään 4-puo 5 aikaan, jonka jälkeen taas ulos. Ja samat rutiinit kun aamulla :) Sitä en sano, ettenkö väsynyt olisi, mutta hyvin kuitenkin ehdin kaiken tekemään, vai onko mun lapset sitten niin omatoimisia, kun leikkivät paljon yhdessä.

kuulostaa tosi "helpolta" :D ehkä se riippuu myös lapsista...mulla tällähetkel viel se ongelma että esikoinen "mustasukkainen" pikkuselle ja kaipaa tosi paljon huomiota.. ite yrittänyt pitää tosi tarkkaan kiinni samoista rutiineista/ rytmistä...ehkä viel joskus onnistun..:D eniten harmittaa just se että ei riitä aikaa kavereille ku kokoajan on just sitä siivousta-pyykkäystä-ruoanlaittoa kotona ni ei vaan kerkeä mihinkään.. ulkona jos ollaan ni koiran kanssa lenkillä ni ei pysty edes silloin menemään vierailulle..:(

Yhteistyössä