Kotiäitiys helppoa?

Näin monesti kuulee sanottavan.
Mutta ehkä se riippuu lasten lukumäärästäkin?
Jos on vaikka kaksi lasta, joilla ikäeroa parista vuodesta ylöspäin, en osaisi sitä pitää raskaana mitenkäänpäin (tämä on minun mielipide)...
Jos äiti on siis kotona vaikkapa 5- ja 2-vuotiaan kanssa, ymmärrän että se voi hyvinkin antaa kotiäitiydelle sellaisen "helppous ja laiskuus"-leiman.
Eihän se toki välttämättä sitä ole, sillä on olemassa niin monenlaisia lapsia, sairaitakin...
Mutta mutta.
Kuka uskaltaa väittää, että seitsemän pienen lapsen kanssa, joista vanhin vaikkapa 7 vuotta (kaiken kodinhoidon ohella) on helppoa?!? B)
Tähän on turha sanoa, ettei ole pakko tuohon tahtiin lapsia tehdä...joo, mutta puhe on nyt siitä, onko kotiäitiys AINA helppoa?!
Joillakin voi olla vaikkapa 8 lasta, joista vanhin on 6-vuotta ja silleen...kyllä siinä jo homma ihan täydestä työstä menee! =)

On se kotiäitiys tietääkseni muutakin kuin lastenhoitoa. Tai ainakin pitäisi olla ellei ole laiska ja saamaton. Ainakin minä myös siivoan, pesen pyykkiä, huolehdin jokapäiväisestä järjestyksestä sängyn pettauksine kaikkineen, teen ruokaostokset jne. Että kyllä se ihan työstä käy. Työtä mutta ihanaa sellaista!

Se on myös asenteesta kiinni.
Jotkut ovat aivan kuin "syntyneet" äideiksi ja joillekkin se tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Musta ois aivan oikein jos enemmän jotain koulutusta suorastaan annettas ennen esikoisen syntymää sillä moni on aivan keltanokka kun se eka lapsi syntyy.Siis sellaisia käytännön ja arjen realiteetteja iskettäs pöytään että millaisia hetkiä kenties elämä voi tuoda eteen....

Jollakin on kauhean vaikee yhden lapsen kanssa(sanon suoraan että ei ole osattu kasvattaa ja laittaa rajoja)
ja toisella menee hymyssä suin useamman lapsen kanssa sillä ovat saaneet oikean kasvatuksen =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 09:44 Lillan kirjoitti:
On se kotiäitiys tietääkseni muutakin kuin lastenhoitoa. Tai ainakin pitäisi olla ellei ole laiska ja saamaton. Ainakin minä myös siivoan, pesen pyykkiä, huolehdin jokapäiväisestä järjestyksestä sängyn pettauksine kaikkineen, teen ruokaostokset jne. Että kyllä se ihan työstä käy. Työtä mutta ihanaa sellaista!
Jep! Mainitsinkin tuossa että "kodinhoidon ohella" ja se pitää sisällään hurjan määrän kaikenlaista, tiedän. ;)
Minustakin kotiäitiys on ihanaa! Vaikkakin erittäin raskasta, ainakin meidän tilanteessa. :heart: En halua kuitenkaan valittaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 09:46 äiti kirjoitti:
Se on myös asenteesta kiinni.
Jotkut ovat aivan kuin "syntyneet" äideiksi ja joillekkin se tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Musta ois aivan oikein jos enemmän jotain koulutusta suorastaan annettas ennen esikoisen syntymää sillä moni on aivan keltanokka kun se eka lapsi syntyy.Siis sellaisia käytännön ja arjen realiteetteja iskettäs pöytään että millaisia hetkiä kenties elämä voi tuoda eteen....

Jollakin on kauhean vaikee yhden lapsen kanssa(sanon suoraan että ei ole osattu kasvattaa ja laittaa rajoja)
ja toisella menee hymyssä suin useamman lapsen kanssa sillä ovat saaneet oikean kasvatuksen =)
Niin mäkin aattelen, että asenne ratkaisee...ja helppous on suhteellinen käsite. Mutta sitä mä en jaksa käsittää miksi pitäisi olla katkera joillekin joilla asiat näyttävät luonnistuvan! En nyt puhu ap:stä tms. mut näin yleisesti...
Ja sit toisaalta, vaikka jollakin näyttäis olevan kohtuullisen helppoa, niin voihan se olla että hälläkin on omat murheensa ja ongelmansa joita ei osaa ratkaista.
Joo eli ei kai se lasten lukumäärä aina ole ratkaseva...

triplamama
vaikka olen kotona tällä hetkellä, niin kyllä kotityöt kuuluvat myös miehelleni ja isoille lapsille, koska koti on yhteinen. ja meillä minä en tosiaankaan ole ainoa kotihommien tekijä.

kotiäitiys on niin helppoa tai vaikeaa kuin elämä yleensäkin, asenteestahan se on kiinni ja ihmisen luonteesta plus tavoitteesta elämässä. meitä kaikkia tarvitaan, työssäkäyviä mamoja, kotiäitejä ja etä-äitejä. ihan kaikkia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 09:53 HahHah kirjoitti:
Taas näitä :LOL: Pitää ojentaa sankarimitali ku noin hienosti osaatte omat lapsenne hoitaa ja vielä kodinkin! Kyllä kai me kaikki jos olisi ihan koko päivä aikaa.
Voi kiitos, toimitetaanko se mitali mulle äitienpäiväksi? En olekaan aiemmin saanut mitalia..itseasiassa kukaan ei ole ikinä kehunut mua sankariäidiksikään aiemmin... =) =) =) =) =) KIITOS!

Yhteistyössä