Kotiäitinä kunnes lapsi menee kouluun...

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
Tässä ois päättäjille viestiä(paljon varmaan lukevat tätä palstaa:))

Annettaisiin perheille jotka haluaisivat itse kasvattaa ja hoitaa lapsensa semmonen mahdollisuus jotta äiti voisi olla kotona kunnes nuorin menee kouluun.
Sais vaikka oikeeta palkkaa.Se on kyllä vaikeesti määriteltävissä sillä sitähän ei voi rahassa mitata sillä se on niin ARVOKASTA!

Voi vaan miettiä kuinka paljolta pahalta moni lapsi säästyisi ja välttyisi tulevaisuudessaan ja näinhän jopa säästyisi yhteiskunnan varoja erilaisilta palveluilta mitä uppoaa tänäpäivänä esim.oireilevien(jopa alta kouluikäisten)erinäisiin tukipalveluihin.

Ja tytöt,tämä ois VAPAAEHTOISTA et ketään ei väkisin sinne kotiin jätetä kenestä ei ole kotiäidiksi.

ps.ja tämän ketjun viestit vois olla sellaisia rakentavia,ei siis mitään tappeluita,kiitos!

mulle riittäs vaikka joku 600? käteen, sais sitten edes vuokran maksettua(melkeen), mutta sit pitäs kyllä olla sitä varhaiskasvatuskerhotimintaa näille "kotilapsille", koska muuten jää helposti muomaamatta isompien lasten mahdollinen tuen tarve jollain kehityksen alalla (että olisi sitten valmis kouluun aikanaan).

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
mulle riittäs vaikka joku 600? käteen, sais sitten edes vuokran maksettua(melkeen), mutta sit pitäs kyllä olla sitä varhaiskasvatuskerhotimintaa näille "kotilapsille", koska muuten jää helposti muomaamatta isompien lasten mahdollinen tuen tarve jollain kehityksen alalla (että olisi sitten valmis kouluun aikanaan).
Kahen päivän kerhot aamupäivisin/iltapäivisin ihan passeli.Ja kyllä äitee ite huomaa tai no ei tietty kaikilla vanhemmilla ole itellä valmiuksia todeta jos jotain ois jossa tukea tarvitsis.Mutta just noista kerhoista kantautus viestii jos jollain osa-alueella vaikka heikkouksia.

tytönjapojanmamma
Minun tyttö siitä onnellisessa asemassa, että luultavasti tulee olemaan kotona koulun alkuun asti (sisaruksia), ja olen tästä pelkästään tyytyväinen. käy kerhoissa jaharrastuksissa ja tapaillaan paljon ihmisiä. Tyttö on hyvin sosiaalinen ja kohtelias, huomaavainen. Ja taitava monessa asiassa. Kuitenkin riippuu lapsesta ja vanhemmista, kaikille ei sovi olla vain kotona kouluikään asti

vieras
Enempi äitiä tarvittaisiin kotona sitten, kun koulu alkaa. Päivähoitoaikaan ei ollut mitään ongelmaa.

En kyllä tykkäisi itse käydä töissä ja maksaa palkkaa verojen muodossa äideille kotiin kouluikään saakka. Jos perheessä on useampi lapsi, niin silloin palkka voisi ollakin ok, mutta yhden lapsen kotikoidosta en olisi valmis maksamaan.

Minusta jokainen joka haluaa nykypäivänäkin olla kotona on siihen oikeutettu, muttei siihen tarvitse yhteiskunnan varoja tuhlata. Eli ehdottomasti ei mitään palkkoja tukia tms kotona oleville. Nykyinen systeemi on jo riittävän hyvä ja laajasti valtion taholta tuettu.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Annettaisiin perheille jotka haluaisivat itse kasvattaa ja hoitaa lapsensa semmonen mahdollisuus jotta äiti voisi olla kotona kunnes nuorin menee kouluun.
Sais vaikka oikeeta palkkaa.Se on kyllä vaikeesti määriteltävissä sillä sitähän ei voi rahassa mitata sillä se on niin ARVOKASTA!

Voi vaan miettiä kuinka paljolta pahalta moni lapsi säästyisi ja välttyisi tulevaisuudessaan ja näinhän jopa säästyisi yhteiskunnan varoja erilaisilta palveluilta mitä uppoaa tänäpäivänä esim.oireilevien(jopa alta kouluikäisten)erinäisiin tukipalveluihin.

Ja tytöt,tämä ois VAPAAEHTOISTA et ketään ei väkisin sinne kotiin jätetä kenestä ei ole kotiäidiksi.

ps.ja tämän ketjun viestit vois olla sellaisia rakentavia,ei siis mitään tappeluita,kiitos!
Jösses! Ei se kotonaolo lasten terveyttä takaa! Miettikää nyt vähän miten paljon Suomessa on ongelmaperheitä (ongelmia esim. mielenterveydessä, päihteiden käytössä, väkivallassa). Ei niiden perheiden lapsista terveitä tule olemalla ongelmavanhempiensa parissa. Mitä enemmän rassukat saavat olla poissa kotonaan niin sitä parempi. Ja kun lapset käyvät kodin ulkopuolella, niin ulkopuolisten tahojen on helpompi huomata ja puuttua lasten pahoinvointiin.

Sais vaikka oikeeta palkkaa...

Voi vaan miettiä kuinka paljolta pahalta moni lapsi...
Työvoimapula pahenee lähivuosina. Esim. hoitohenkilökunnasta on helvetinmoinen pula jo nyt. Miksi ihmeessä valtio siis tukisi kotiinjäämistä? Mistä ns. palkka revittäisiin?

Sulla on varmaan heittää jotain referenssiä siihen että "lapset säästyy pahalta jos äiti hoitaa niitä kotona". Eli onko kotiäidin pullantuoksuinen koti aina parempi vaihtoehto kuin hyvintoimiva päivähoitojärjestelmä?

Itselläni ei ole mitään kotiäiteyttä vastaan mutta sen asettaminen ainoaksi oikeaksi toimintamuodoksi on syvältä rektumista. Rakentavaa keskustelua tälläisellä aloituksella ei saa kirveelläkään.

Jep, tuo mahdollisuus olis kyllä hyvä olla. Itse voin olla kotona kun esikoinen käy ekan luokan ja menen AIKASINTAAN sitten töihin kun kuopus on 3v. Haluaisin molemmat kyllä alussa saattaa kouluun(tarvittaessa ja etenkin alussa) ja olla kotona ruokkimassa, ohjaamassa, hoitamassa, vahtimassa ym kun tulevat kotio koulusta.

vieras
Niin, mutta entäs kun lapsi menee kouluuun? Hän on 6-7 vuotta vanha.

Koulupäivä on 4 tuntia päivässä kaksi ensimmäistä vuotta. Harva siinä ajassa käy työpäivän tekemässä.

Ja kuitenkin 5-vuotias nauttii aika paljon kaveriseurasta ja loppuilta on aikaa olla vanhempien kanssa tai yksikseen levätä, mutta monet koululaiset tarvitsevat tukea ja apua läksyihin koulupäivän jälkeen. Eli tuossa iässä vanhemmilla on enemmän työtä lapsista kuin 5-6 vuotiaan. Ainakin, jos lapsi ei osaa lukea ja laskea kouluun mennessä, vaan tarvitsee apua.

Perustulo olisi hyvä malli, näin kukaan, joka haluaa olla kotona lapsiaan varten, ei jäisi kokonaan ilman tuloa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perustulo olisi hyvä malli, näin kukaan, joka haluaa olla kotona lapsiaan varten, ei jäisi kokonaan ilman tuloa.
Tarkoitatko perustulolla esim. kansalaispalkkaan verrattavaa etua? Miten tämä muuttaisi kotiäitien tilannetta nykyiseen verrattuna. Lähtökohtana olisi kuitenkin se, että valtion menot asian suhteen eivät voi lisääntyä.

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja RedSpecial:

Sais vaikka oikeeta palkkaa...

Voi vaan miettiä kuinka paljolta pahalta moni lapsi...
Työvoimapula pahenee lähivuosina. Esim. hoitohenkilökunnasta on helvetinmoinen pula jo nyt. Miksi ihmeessä valtio siis tukisi kotiinjäämistä? Mistä ns. palkka revittäisiin?

Sulla on varmaan heittää jotain referenssiä siihen että "lapset säästyy pahalta jos äiti hoitaa niitä kotona". Eli onko kotiäidin pullantuoksuinen koti aina parempi vaihtoehto kuin hyvintoimiva päivähoitojärjestelmä?

Itselläni ei ole mitään kotiäiteyttä vastaan mutta sen asettaminen ainoaksi oikeaksi toimintamuodoksi on syvältä rektumista. Rakentavaa keskustelua tälläisellä aloituksella ei saa kirveelläkään.
KENENKÄÄN EI OLE PAKKO OLLA KOTIÄITI,you know.
Miksei saisi rakentavaa keskustelua?

äiti
Miksi ei muka valtio voisi tukea tälläistä?
Valtiollahan menee taloudelliseti "lujaa"
Lapsiinhan kannattaa satsata.
Mutta tää nykyhallitus tekee niin julman kylmää politiikkaa et voi heikompaa jo huimata.
Mikään mikä ei tuota niin ei ole minkään arvoista sen mielestä.

minnie
Mielestäni eka ja tokaluokkalaisten vanhemmilla pitäis olla joku systeemi että sais olla kotona, kun nuo "pikkukoululaiset" ei välttämättä itekseen herää, pue, tee aamupalaa ja lähde ajoissa kouluun..

Keittiönoita
Kaksipiippuinen juttu. On toki hyvä, jos lapsi hoidetaan kotona mahdollisimman pitkään. Vielä parempi, jos yhteiskunta tukee sitä aikaa, jonka äiti tai isä on poissa työelämästä. Ikävä kyllä yhteiskunta ei voi velvoittaa kuin korkeintaan julkista sektoria palkkaamaan niitä äitejä ja isiä jotka ovat jo vuosia sitten tipahtaneet työelämän asettamista vaatimuksista. Minä kannatan kotiäitiyttä, mutta on surullista katsoa ihan tässä omassa tuttavapiirissäkin niitä naisia, jotka uhrasivat elämänsä lapsilleen ja nyt sitten - kun se mies (jonka ei ikinä pitänyt haksahtaa nuoriin naisiin) löysikin uuden ja vetreämmän, katosi kuvioista, eikä tämä vuosikausia kotona ollut nainen enää uusista ammatillisista tutkinnoistaan huolimatta saa mistään töitä. Ikä on naiselle rasite ja jos siitä iästä suurin osa on oltu pois työelämästä, työllistyminen on yhä vaikeampaa ja vaikeampaa...työnantajat kun palkkaavat mieluummin nuoria vastavalmistuneita. Mutta jokainen valitsee itse tiensä ja Suomessa onneksi kukaan ei kuole nälkään, vaikkei töissä kävisikään.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja minnie:
Mielestäni eka ja tokaluokkalaisten vanhemmilla pitäis olla joku systeemi että sais olla kotona, kun nuo "pikkukoululaiset" ei välttämättä itekseen herää, pue, tee aamupalaa ja lähde ajoissa kouluun..
Se onkin. Osittainen hoitovapaa.

tytönjapojanmamma
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Se onkin. Osittainen hoitovapaa.
Niin, tämän vaihtoehdon käytän luultavasti kun aika tulee. Kyllä ne vielä tarvii vaan äitiä ne pikkukoululaiset.

tytönjapojanmamma
Alkuperäinen kirjoittaja Minnie:
Niinpä onkin mutta kun se päivä ainakin mulla lyhenee sieltä väärästä päästä. Osastolle on mentävä seitsemäksi..

Voit olla sitten vastaanottamassa koululaisia, tekemässä välipalaa, kyselemässä kuulumisia ja auttamoassa läksyissä.

Minnie
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
Niinpä onkin mutta kun se päivä ainakin mulla lyhenee sieltä väärästä päästä. Osastolle on mentävä seitsemäksi..

Voit olla sitten vastaanottamassa koululaisia, tekemässä välipalaa, kyselemässä kuulumisia ja auttamoassa läksyissä.
No kyllä se iteki osais takaisin tulla ja syödä, mut herääminen, oikeaan aikaan lähtö..

vieras
Niinpä. On tosi julmaa laittaa pieni lapsi itse selviämään. Loppuvuonna syntyneet ovat 6-vuotiaita koulun alkaessa, toisen luokan aloittavat vasta 7-vuotiaita pieniä lapsia jos ovat loppuvuonna syntyneet.

Äitiä tarvitaan vähintään 20 vuotta, jotain pitäisi keksiä, että äidit ja isät voisivat hoitaa lapsensa. Mutta minkäs teet, kun asuntojen hinnat ovat mitä ovat ja usein kahden palkka tarvitaan.

Valtio tahallisesti aiheuttanut tilanteen. Esim. asumistuen lakkauttaminen saisi aikaan sen että kaikki joutuisivat etsiä halpaa asuntoa, ja näin vuokrat laskisivat (ahneet grynderit saisivat vähemmän rahaa) ja sitä kautta myös asunnot.

tytönjapojanmamma

No kyllä se iteki osais takaisin tulla ja syödä, mut herääminen, oikeaan aikaan lähtö..
No voisitko tehdä iltavuoroa, luulisi olevan mahdollista jos tarkotat sairaalan osastoa.

Keittiönoita
Niin, tämän vaihtoehdon käytän luultavasti kun aika tulee. Kyllä ne vielä tarvii vaan äitiä ne pikkukoululaiset.
Mä käytin sen junnun aloittaessa koulun. Likan aloittaessa koulun olinkin junnusta hoitovapaalla.

Yhteistyössä