Kotiäiti: paljonko älykkyysosamääräsi on laskenut kotona olosi aikana?

  • Viestiketjun aloittaja RouvaHakkarainen
  • Ensimmäinen viesti
RouvaHakkarainen
On todella yleistä töihin palanneilta äideiltä (jotka olleet kotona sen äitiysloman verran tai ehkä maks. lapsen 1,5 v päivään asti) perustella töihin palaamistaan sanoilla "tarvitsen älyllisiä haasteita" ja sit muka voivotella, että "mitenhän sitä enää töissä mitään osaa tehdäkään, kun on tuo aivotoiminta ihan nolla" tms muka hauskaa. Tämän kaltaiset jututhan sisältävät suoraan sen väitteen, että kotona aivot rapistuvat ja nainen tyhmistyy.
Niin että onkse niin? Kui?
Onko ihminen todistetusti koskaan esim.3 tai 5 kotona vietetyn vuoden jälkeen saattanut palata työelämään yhteiskuntakelpoisena yksilönä?
 
vieras
jo ei tee muuta ku hoitaa lapsiaan kotona, niin itte ainaki tylsistyisin, koska homma on niin helppoa ja sitä kautta tuntisin itteni tyhmäksi. joten 10-12 kk kotona per lapsi on ollu minulle ok.
 
En ole mikään välkky muutenkaan, mutta nyt kyllä olen ihan selkeästi saapas. Toivottavasti tilanne 'normalisoituu' vielä tästä... :LOL:
 
minäkin
Yleensä taidot ruostuu, kun niitä ei käytä. Johtuskohan siitä et jos ei saa älyllisiä haasteita tarpeeksi kotona ja jää vaille ammatillista kanssakäymistä, niin ne taidot ruostuu. Kun juttelee pääasiassa lapsiin ja äitiyteen liittyvistä asioista ja toihuaa kodin ympärillä, niin muut asiat "väljähtyy"
 
4,5 vuotta kotona ja KYLLÄ aivot kutistuvat sinä aikana. Tai siis ihan ekana sain aivovaurion esikoisen maratonsynnytyksessä.

Ensteks, ne on menneet muuttamaan jutskia siellä työpaikalla. Kukaan ei kerro että mikä on muuttunut, koska muutokset on heille tapahtuneet pikkuhiljaa. Kaikki mitä muistat, on muuttunut ja päivastoin. Kaikki kuitenkin odottaa, että pääset normaali työrytmiin kiinni parissa viikossa.
 
Ei varmasti ole laskenut, en tietenkään muista jotain nippelitietoa samalla tavalla kuin ennen koska on niin paljon muutakin muistamista mutta ei se minun älykkyyttä heikennä. Eiköhän tuo ole taas yksi niistä selityksistä kun ei viitsistä sanoa että halusi töihin tai että oli rahasta tiukkaa, niin selitetään nyt sitten sitä töihin menoa vaikka tuolla :whistle:
 
juups
Vähän ot, mutta eikös tuosta ole olemassa ihan joku tutkimuskin, että kotiäitien älykkyys tietyllä tavalla "taantuu" niiden kotiäitivuosien aikana? Mutta muistaakseni se meni niin, että tuon kotonaolojakson jälkeen tilanne sitten taas "normalisoituu"...

Mä koitan kaivaa tuon jutun jostain, siitä on muutama vuosi aikaa, kun olen lukenut tuosta, enkä nyt muista tarkalleen, menikö se juuri noin.
 
Turkilmas
No mä en ole oikeaa älykkyystestiä koskaan tehnyt. Mutta nettitestistä olen saanut yleensä jotain välillä 138-146. Ihan raskauden lopulla tein kerran ja silloin tulos oli jo tipahtanut, eli oli 120 silloin. Nyt en uskalla edes kokeilla :whistle:

Muoks: niin ja minäkin kyllä opiskelen tässä ohessa, vaan eipä auta. Tunneillakin tuntuu että olen toiselta planeetalta koulukavereihin verrattuna ja vaatii oikeesti todella paljon saada aivot virkeiksi.
 
Ois tarttenut tehdä Mensan testi ennen synnytystä ja nyt (tai sitten ei) :)
Mut ihan tosissaan ajatellen, varmasti työosaaminen onkin heikentynyt enkä ihan lonkalta osais vetää exelkaavioita enää mutta monessa suhteessa oon tyytyväisempi itteeni kuin ennen lasta ja hoitovapaata. Väkisinkin tollasen uhmaikäsen ville vallattoman kanssa on kehittynyt ongelmanratkaisukyky, pinna venyy ja venyy ja venyy niinkuin ei koskaan ennen ja varmaan eka kertaa elämässäni ajattelen jonkun muun tarpeita ennen omiani. No ehkei työnantaja työhakemuksessa tällasia juttuja arvostais :)
Mut haluan silti ajatella, et oon saanut jotain tilalle, jos jotain on menetettykin :D
 
Silleen
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Ei yhtään. Tosin olen opiskellut koko ajan kotiäitinäkin ollessa..
Tällainen pitää kyllä virkeänä, mutta jos elämä on yhtä netissä istumista, lasten kuskaamista mielikuvituksettomissa muskareissa ja vääntöä siitä, millainen puku on paras juuri minun mussukalleni, niin ei ihme, jos aivot rapistuu.Lapsen paskan väristäkin voi jauhaa loputtomiin ja rään väri on myös yksi sivistyneen äidin peruskeskusteluaihe.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silleen:
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Ei yhtään. Tosin olen opiskellut koko ajan kotiäitinäkin ollessa..
Tällainen pitää kyllä virkeänä, mutta jos elämä on yhtä netissä istumista, lasten kuskaamista mielikuvituksettomissa muskareissa ja vääntöä siitä, millainen puku on paras juuri minun mussukalleni, niin ei ihme, jos aivot rapistuu.Lapsen paskan väristäkin voi jauhaa loputtomiin ja rään väri on myös yksi sivistyneen äidin peruskeskusteluaihe.
Mua ei olnneks oo koskaan kiinnostanutkaan puheenaiheena lasten vaatteet ym. Mieluummin käytän aikani johonkin älyä kehittävään. ;)
 
Mä olen nykyään joka toinen viikko töissä kahdeksan yhtäjaksoisen kotonaolon jälkeen, joten väitän että niiden vuosien aikana on tullut valvottua aika paljon niin varmaan sen takia uuden oppimine on jotenkin vaikeaa.
En ole mielestäni tyhmä, mut en ruudinkeksijäkään, mutta luulen että valvominen on vaikuttanut ettei heti leikkaa :LOL:
 
En viitsi edes testata, ennen raskauksia 146. Nyt tunnen itseni niin jumiksi, etten viitsi edes nettitestiä tehdä pahoittaakseni mieltäni. Kyllä olen oikeasti tyhmentynyt ja rutkasti! Onneksi on tullut kuitenkin elämän kokemusta tilalle.
 

Yhteistyössä