Kotiäidit, paljonko perheenne tulot verojen jälkeen ovat kuukaudessa, mukaan laskettuna siis kaikki tulot,

• Viestiketjun aloittaja "kkkk"
  • Ensimmäinen viesti
"jeh"
Mies on logiikkatyöntekijä, mutta saa ihan kivasti lisätienestiä myymällä nuuskaa töissä. Itse olen ensimmäisen lapsen kanssa kotona. Kuukausitulot meilä yhteensä ehkä 3000 euroa. Hyvin pärjätään, mutta haluaisin ostaa oman asunnon, mikä taas mietityttää, joutuuko liian tiukoille.
Logiikka?

Vai logistiikka...

Haloo logiikka, ainakaa vaimo ei ole logiikkatyöntekijä...

Mietipä
[QUOTE="Äiti-ihminen";30147687]Juu siis tuo lyhennettevä auto on mun työtä varten ostettu, reissutyö, ajan n 40 000 km/v työajoja. Pitää olla kunnon auto jolla on mahd varma ajella. Se tietysti poistuis menoista mikäli työ vaihtuu. Samoin ruokaan käytettävä raha pienenisi, kun ulkonasyöminen jäisi. [/QUOTE]

40 000 kilometristä työajoa saat kilometrikorvauksia työnantajalta 0.43e * 40 000 = 17 200 euroa eli noin 1430 euroa kuussa. Tuo kattaa jo auton lyhennykset ja ylläpidon sekä varmasti jää ylikin. Jäät siis työajoista kyllä reilusti plussan puolelle...

"Äiti-ihminen"
Alkuperäinen kirjoittaja Mietipä;30147712:
40 000 kilometristä työajoa saat kilometrikorvauksia työnantajalta 0.43e * 40 000 = 17 200 euroa eli noin 1430 euroa kuussa. Tuo kattaa jo auton lyhennykset ja ylläpidon sekä varmasti jää ylikin. Jäät siis työajoista kyllä reilusti plussan puolelle...
Niin jäänkin, paitsi että täys km-korvaus maksetaan vain 30 000 km:iin asti. Tässähän ei siitä ollut ollenkaan kyse vaan siitä, että jos vaihdan työtä niin en tarvi tuommoista autoa :)

yksi lapsi, toinen tulossa
Pienistä puroista tulee iso joki. Auton hankintahinta on yleensä se pienin kulu, vaikka se oliskin huimat 19 000€. Siihen päälle verot, vakuutukset, korjauskulut, huollot, varaosat, bensa jne. Vaikka meillä ei ole autolainaa ja ajetaan maltillisesti, auto kustantaa meille silti useamman satasen kuussa; verot + vakuutus liki 100€, korjauksia ym kuluja varten säästöön 50-100€ ja bensa 300€. Kahden auton ja päälle vielä moottoripyörän pitäminen on sen verran kallista, että harva siihen 2500€;n nettotuloilla pystyykään, tai sitten täytyy aikalailla karsia muusta :) Jos tulot tippuu, menojenkin pitää yleensä tippua. Ei ehkä ole varaa siihen omaan taloon tai sen remppaamiseen. Ei ole varaa moneen autoon. Ei ehkä ole varaa käydä siellä kampaajalla; itse käyn kampaajalla 2 x vuodessa ja vain leikkuussa, värjään hiukseni itse ja miesväen päät ajelen koneella kotona.

Toki kaikessa tässä plussapuolena on se, että työelämä meillä ei ole niin kuluttavaa ja tällä hetkellä itse voin olla hoitovapaalla. Meidän ei tarvitse matkustella työnmerkeissä mihinkään ja työt jää aina työpaikalle, ei tarvitse kotiin kantaa. Työpäivien pituus on maltillinen ja pyhät saa aina olla kotona. Toiset taas tykkääkin ihan erilaisesta.

Mutta siis jos haluat vaihtaa pienempipalkkaiseen ja vähemmän kuluttavaan työhön, niin ekana kannattaa tehdä taulukko kaikista teidän vuosittaisista menoista ja sitten miettiä mistä voisi karsia jotta tulisi toimeen niillä pienemmillä tuloilla.

Wiera
n.5000e jää käteen,luulisin. Ei olla puhuttu toisten tuloista tai palkoista. Hyvin pärjätään 4 lasta ja omakotitalo. Kaikki tarpeellinen hankitaan. Itselä jää rahaa säästöön. Olen äippälomalla tällä hetkellä.

Mietipä vähän
[QUOTE="Äiti-ihminen";30147957]Niin jäänkin, paitsi että täys km-korvaus maksetaan vain 30 000 km:iin asti. Tässähän ei siitä ollut ollenkaan kyse vaan siitä, että jos vaihdan työtä niin en tarvi tuommoista autoa :)[/QUOTE]

Joo, mut silti työn vaihto tarkoittaisi nettotulojen tippumista. Autosta (=työajoista) on nyt paljon enemmän tuloja kuin kuluja, joten rahansäästömielessä ei missään nimessä kannata vaihtaa töitä. Eli vaikka voisit vaihtaa halvempaan autoon kun et tarvitsisi autoa enää töissä ja säästäisit esim xx euroa auton maksussa ja kuluissa, niin tulosi tippuisivat yli xx euroa. Jolloin lopputulos olisi miinuksella nykytilanteeseen nähden. En siis oikein ymmärrä miksi edes mainitsit työajoja "menoina", kun oikeasti ne lisäävät teidän käytettävissä olevia tulojanne. Silloin myöskään autoa ei ole järkeä mainita menona, koska se on tulonhankintaväline. Ei yrittäjäkään luettele kaikkia mahdollisia tilavuokriaan jne tuloista puhuttaessa, vaan ns. "oikea" tulo on jo laskettu ne mukaan lukien.

meillä
[QUOTE="Äiti-ihminen";30147510]En ole kotiäiti, mutta olen tässä miettinyt alanvaihtoa ja siten pieneneviä tuloja...tulot tällä hetkellä n 5000 €/kk nettona, aslainat ja autolainat yht 1700 €, muuta laskut n 1000 €/kk. Ruokaan ja päivittäistavaroihin menee n 1000 €/kk, josta osa mun reissutyön aiheuttamia kuluja. Loput rahat menee talon peruskorjaukseen ja esim kampaajalle. Säästöön ei juuri jää tän talorempan takia. Alanvaihto onkin mahdollista vasta, kun remppa loppusuoralla.

Oon miettiny, että kuinka ihmeessä just perheet, joissa tulot on tuon 2500, pystyy lyhentämään auto/asuntolainaa ja vielä hankkimaan ruuat esim kahdelle lapselle...hattua nostan! Voisitte valaista mua, mitä tuossa meijän listassa on sellaista, mitä teillä ei oo menoissa...meillä siis okt (rempattava), kaks autoo, joista toisesta velkaa 19 000 €lyhennetään 500 €/kk, moottoripyörä (velaton, mutta vakuutusmaksut pyörii), asuntolainaa 120 000, josta osa nopeammin lyhennettävää, eli useampi laina, lyhennykset yht 1200 €.

Haluaisin nykyisestä henkisesti haastavasta ja raskaasta työstä helpompaan...[/QUOTE]

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot ;) Meillä ei mene ruokaan kun puolet tuosta mitä teillä. Se nyt ekana pisti silmään. Valmisruokia ei harrasteta ja isoja satseja tehdään kerralla. ruoka on kasvispainotteista ja paljon kalaa (mikä on kyllä suht. kallista). Miehellä oli eksänsä kanssa aikoinaan isot autolainat ja talolainat, niistä kun pääsi (päästiin) eroon, niin on elämä lepposaa :) Itsellä kun on periaate että esim. auto pitää olla 2 vuodessa maksettu, mielellään pystyä käteisvaroilla ostamaan. Asunnon vaihdoimme halvempaan (mies siis asui eksänsä kanssa yhdessä ostamassa talossa, jonka eksä oli halunnut). Olen itse huomannut että toisilla vain on kallis elämäntapa/elämäntyyli. Me matkustellaan pariin kertaan vuodessa, pidämme siitä, matkoillakin jatkuu meidän oma elämäntyyli, siis lähdemme äkkilähdöillä, emme mene suuriin turistirysiin, vaan hakeudumme syrjemmälle ja nautimme elämyksistä. Matkustuskin on siis meille halpaa. Haluan elää niin, ettei minun tai mieheni ole pakko käydä töissä jos alkaa maistua puulta, ja se on ihan mahdollista kenelle tahansa Suomessa. Se vapauden tunne on korvaamaton. Täytyy vain tietää itse mitä todella haluaa, kaikkea ei voi tietenkään saada. Nyt jäimme molemmat kesän alussa töistä pois kun halusimme opiskella lisää. vastasin siis eka sivulla samalla nimimerkillä.

"qwerty"
Miehen palkka ja lapsilisät+ylityökorvaukset ja lomarahat tekee keskimäärin 3000 euroa kuussa.Mulla ei tuloja kun nuorin yli kolme jo.
Mistään ei oikeastaan tarvii tinkiä, asuntolaina lyhennetään nopeaan tahtiin, autosta ei lainaa. Ollaan totuttu jo opiskeluaikoina vaatimattomaan elämään, asutaan suht pienissä neliöissä, mutta todella hyvällä alueella.
Sanoisin kanssa et ei ne isot tulot vaan pienet menot.

"äiti kolmelle"
Reilu 2500e nettona. Kolme lasta joista yksi koulussa. Kaksi koiraa. Yksin olen pääosin lasten kanssa. Meillä on auto josta ei velkaa ja täydet bonukset. Ylimääräisiin ei jää rahaa mutta pärjätään, mm. lapset harrastaa ja syödään luomuruokaa. Asumismenot n. tonnin luokkaa ja pari pientä lainaa joita lyhennän tällä hetkellä 100e:lla kuussa.

Yhteistyössä