KOTI ISÄKS HARKITSEVA!

issäe
Kyllähän lasten kanssa olo töissä olon voittaa, vaikka täyttä työtä onkin.

Sitäkö varot ettet kehitä suuria suunnitelmia ja haaveita mitä teet sitten kun olet kotona, niin hyvin menee. Ja kaikki "ylimääräiset" jutut mitä tulee tehtyä on plussaa. Jos suunnittelee kauheesti etukäteen niin rupee ahistaan jos(/kun?) ei lasten kanssa ololta muuta ehikkään tekemään. Ja lasten takia kai sitä koti-isäksi jäädään.

Itse olen yhden kanssa muutaman kuukauden kotona ollut ja kunhan toinen tulee ja pääsee kasvamisen alkuun, niin jään toivoakseni uudestaan, ehkä vähän pitemmäksi aikaa tällä kertaa.

Sekin kannattaa huomata että lasten -ainakin yhden lapsen- kanssa pystyy kohtalaisella vaivalla liikkumaan kodin ulkopuolellakin. Pysyy oma mieli virkeempänä kun säännöllisen epäsäännöllisesti käy vaikka kirjastossa tai perhekerhossa (ei kannata pelätä niiden akkavaltaisuutta yhtä paljon kuin minä) tai jossain sen sijaan että pyörisi vaan omien seinien sisällä kuukausitolkulla.
 
vaimoinen
mä vastaan näin että naisena itse tiedän että vaikka isä jäis kotiin ja kaikki menis hienosti niin NAISELLA on AINA jotain huomautettavaa/naputettavaa joten kannattaa etukäteen puhua asiat selväksi ja sinä teet kuin parhaaksi näet,luotat omiin kykyihisi.
syy siihen on se että nainen pääsee ns. ensimmäisenä lapsen kanssa yhteyteen ja naiselle voi olla kova paikka ns. luovuttaa paikka isälle.
 
myös 3 lapsen isä
On se kauheaa kun 2 aikuista miestä keskustelee, kumpa on parempaa bona vai piltti.
Ei tuollainen mies ole mikään MIES vaan naisen kynnysmatto...
... Ja ihan oikeasti, ilman pilkkaa: Voiko kodin hengetär(munilla) tuntea itsensä mieheksi muiden miesten keskellä jos sanoo, että minäpä olen koti-isä! Oma vakaa ja provosoimaton mielipide on, että miehen tulee huolehtia koko perheestään 1. taloudellisesti 2. luoda turvallinen ilmapiiri ja raamit kotiin(lapsille) 3. olla hyvä aviomies 4. sanoa kuinka perheen arkea pyöritetään. Nainen hoitakoon lapset ja kodin, vaikka pidemmänkin aikaa. Meillä ei vaimon tarvitse tuosta kodin ulkopuolella tehtävää palkkatuloa tuoda kotiin. Olen sanonut vaimolleni, että töihin saa mennä jos se "tuulettaa päätä" ja haluaa palata muidenkin aikuisten pariin. Että näin.

Ei talvisodankaan aikana miehet jääneet kotiin ja naiset eivät lähteneet rintamalle
 
kohta kotiäiti
Meillä mies sanoi että voisi harkita jossain vaiheessa olevansa hetken lapsen kanssa kotona. About puoli vuotta. Todennäköisesti se olen kuitenkin minä. Haluankin olla. En kuitenkaan pitäisi häntä vähemmän miehenä tai kynnysmattona jos hän olisi kotona. Avarakatseisena kylläkin.

Varsinkin sellaisille isille, tekisi hyvää olla vaikka kuukausi yksin pienen lapsen kanssa kotona, jotka väheksyvät kotona olijan työmäärää. Näkisivät totuuden siitä minkälaista se voi parhaimmillaan ja pahimmillaan olla.

kolmen lapsen isälle kommentoisin että kyllä jos meillä mies yrittäisi sanoa miten arkea pyöritetään niin metsään menisi. Kyllä minä olen se organisointikykyisempi meillä. :LOL:
Toki mies meillä on perheen pää, minä olen se kaula joka kääntää pään katsomaan oikeaan suuntaan!
 
hihih
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 19:15 myös 3 lapsen isä kirjoitti:
On se kauheaa kun 2 aikuista miestä keskustelee, kumpa on parempaa bona vai piltti.
Ei tuollainen mies ole mikään MIES vaan naisen kynnysmatto...
... Ja ihan oikeasti, ilman pilkkaa: Voiko kodin hengetär(munilla) tuntea itsensä mieheksi muiden miesten keskellä jos sanoo, että minäpä olen koti-isä! Oma vakaa ja provosoimaton mielipide on, että miehen tulee huolehtia koko perheestään 1. taloudellisesti 2. luoda turvallinen ilmapiiri ja raamit kotiin(lapsille) 3. olla hyvä aviomies 4. sanoa kuinka perheen arkea pyöritetään. Nainen hoitakoon lapset ja kodin, vaikka pidemmänkin aikaa. Meillä ei vaimon tarvitse tuosta kodin ulkopuolella tehtävää palkkatuloa tuoda kotiin. Olen sanonut vaimolleni, että töihin saa mennä jos se "tuulettaa päätä" ja haluaa palata muidenkin aikuisten pariin. Että näin.

Ei talvisodankaan aikana miehet jääneet kotiin ja naiset eivät lähteneet rintamalle

Että vielä nykyään on tällaisia mielipiteitä! :D

Kyllä ihan oikeasti minun mieheni (oikein miehinen tyyppi, jolla munat! :) aikoo jäädä kotiin noin puoleksi vuodeksi vauvan kanssa. Hänellä hyväpalkkainen työ, erittäin hyvä asema organisaatiossa ja ansaitsee minua enemmän. Silti hän haluaa jäädä kotiin lapsen kanssa, edes hetkeksi. Hän on minua parempi kokki ja tekee kotityötkin paljon minua paremmin -ja silti on aivan Mies. :) Itse olen kutsumusammatissa, joka ei maksa ihan yhtä hyvin kuin mieheni työ (mutta silti riittävästi), joten töihin kyllä jo haluankin.

Samoin teki siskoni mies, joka vasta hyvin miehekkäässä ammatissa onkin. Ei ollut minkäänlaista häpeää kerta kaikkiaan ja ihan samalla tavalla kaveritkin arvostivat. :D

Me tarjotaan meidän kodille yhdessä taloudelliset puitteet ja turvallinen ilmapiiri ja raamit. Haluamme kumpikin olla hyviä aviopuolisoita ja meillä kummallakin aivan yhtä paljon sananvaltaa kuinka perheen arkea pyöritetään. Näin 2000 -luvun Suomessa siis varmaankin ihan useinkin toimitaan. :)



 
kolmen kans kotona
Elikkä kolmen mukelon (alle 5-vuotiaita) kanssa ollut kotona nyt muutaman kk. Ja iskä roolissa mennään.

Kyllä ol fiksua puhetta tämä "piltti ja Bonan vertailusta"-puhuja... Taitaa olla kyseessä niitä p?%&ahousuja, jotka suu pyöreenä (ei sitä myönnä) kattelee kaukaa sivusta, kun vaimo hoitaa lapset. Ei riitä taito yms. no se siitä...

Joo, hyvä pointti oli se, että ei kannata suurempia suunnitelmia kehitellä. Nyt on tietenkin kesä tulossa, joten ulkona voi mukelon kans hieman vapaammin touhuta.
Ittellä tosiaan kolme tuossa pyörimässä ja voin sanoa, että kokopäivätyötä on. Talviaikaan pelkkä vaatetus vie aikaa melkoisesti. Muutaman kerran käynyt kaupungilla ja välillä toivoi kyllä kolmatta kättä ja ylimääräistä silmää..

Ja kyllä, vaimokin on nipottanut ja naputtanut (jatkuen) erinäisistä asioiden tekemisestä, mutta meillä on oma tyylimme, parempi tai huonompi, mutta kuitenkin.
Esim. kurin pitämisen kanssa tulee hyvin esiin.

Mutta lyhyesti, varmasti saat enemmän kuin annat, töitä paljon, naisten (vaimosi työkaverit, vaimosi --oh, siis toisinpäin ;) ) silmissä kohoat aivan uusiin ulottuvuuksiin. Sille ei mahda mitään, että on näitä megamiehiä, jotka eivät ymmärrä sekä sitten muuten hieman vanhoillista porukkaa, jonka mielestä miehen ei kuuluisi tehdä näin.
Mutta oma on valintasi, et varmaan tule katumaan jos jäät...
 
Pakko oli munkin kommentoida. Tasa-arvoisena aikana mun mielestä ei ole ollenkaan häpeä, vaikka munat housuissa myöntääkin olevansa koti-isä. Se jo kertoo miehestä paljon että on selkärankaa jäädä kotiin lasten kanssa ja vielä myöntää se toisten kuullen. Ja tottakai miehet voivat verrata lastenruokia siinä missä naisetkin. Myös naiset vertailevat autoja tai moottoripyöriä toisinaan keskenään.

Vaikka perinteisesti mies tuo leivän pöytään niin se on niin lyhyt aika elämästä kun voi olla kotona jälkikasvun kanssa että tottakai aina kannattaa se kokea. Voi olla jopa hyvää kasvun paikkaa miehille, ja miksei vaimoillekin. Että ei muuta kun vaimo töihin ja mies kotiin jos vaan rahkeet riittää..
 
Jepulis
Mies, joka ei ole päivääkään tehnyt kotitöitä kokonaan ITSE ja LOPPUUN ASTI, harvemmin ymmärtää millaista on hoitaa kaikki yksin pienen lapsen pyöriessä ympärillä. On helppo ajatella, että siinähän se tiskaus menee vaikkapa lounaan jälkeen, mutta arvatkaas ukot mitä? Lapsen kanssa on paha aikatauluttaa tarkasti yhtään mitään ;). Jos olisi vain lista tehtävistä hommista ja lapsi hoituisi itsestään, mitään ongelmia tuskin olisi- mutta kun se ei mene niin. Tervetuloa kokeilemaan käytännössä!

Ja siitä sodasta...mitäköhän lotat ja muut naiset tekivät silloin? Mitä nyt huhkivat pakkotöissä tehtailla/maatiloilla, hoitivat valonheittimiä (hämäsivät venäläisiä luulemaan asutuksen olevan ihan muualla kuin missä olikaan), joutuivat raiskatuiksi ja sitten miehet haukkuivat huoriksi jne. Eli näin kärjistetysti voisi sanoa, että naiset pitivät Suomen pystyssä sillä aikaa kun miehet taistelivat. Ei pitäisi olla mitään syytä halveksua!!

Ps. Kuinka moni nainen saa nykyään eläkettä/tukea sota-ajan vamman tms. takia? Miehet kyllä mm. matkustavat ilmaiseksi julkisilla, saavat korotettua eläkettä ym. mutta naisia ei muista kukaan... :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 02:46 Jepulis kirjoitti:
Mies, joka ei ole päivääkään tehnyt kotitöitä kokonaan ITSE ja LOPPUUN ASTI, harvemmin ymmärtää millaista on hoitaa kaikki yksin pienen lapsen pyöriessä ympärillä. On helppo ajatella, että siinähän se tiskaus menee vaikkapa lounaan jälkeen, mutta arvatkaas ukot mitä? Lapsen kanssa on paha aikatauluttaa tarkasti yhtään mitään ;). Jos olisi vain lista tehtävistä hommista ja lapsi hoituisi itsestään, mitään ongelmia tuskin olisi- mutta kun se ei mene niin. Tervetuloa kokeilemaan käytännössä!
Itse pidin juuri tuosta, ettei tarvinnut välittää aikatauluista. Paitsi tietysti nukkumaanmenot ja ruoka-ajat :) Tosin vaimoni auttoi minua paljon iltaisin, yksinhuoltajan arki (ts. jos toinen ei tee mitään) on asia erikseen.
 
toz
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 19:15 myös 3 lapsen isä kirjoitti:
On se kauheaa kun 2 aikuista miestä keskustelee, kumpa on parempaa bona vai piltti.
Ei tuollainen mies ole mikään MIES vaan naisen kynnysmatto...
... Ja ihan oikeasti, ilman pilkkaa: Voiko kodin hengetär(munilla) tuntea itsensä mieheksi muiden miesten keskellä jos sanoo, että minäpä olen koti-isä! Oma vakaa ja provosoimaton mielipide on, että miehen tulee huolehtia koko perheestään 1. taloudellisesti 2. luoda turvallinen ilmapiiri ja raamit kotiin(lapsille) 3. olla hyvä aviomies 4. sanoa kuinka perheen arkea pyöritetään. Nainen hoitakoon lapset ja kodin, vaikka pidemmänkin aikaa. Meillä ei vaimon tarvitse tuosta kodin ulkopuolella tehtävää palkkatuloa tuoda kotiin. Olen sanonut vaimolleni, että töihin saa mennä jos se "tuulettaa päätä" ja haluaa palata muidenkin aikuisten pariin. Että näin.

Ei talvisodankaan aikana miehet jääneet kotiin ja naiset eivät lähteneet rintamalle
siis olet "mies" koska olet työssä ja kaikki työttömät miehet ovat naisia! varaa aika hoitoon
 
isä töissä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 13:38 toz kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 19:15 myös 3 lapsen isä kirjoitti:
On se kauheaa kun 2 aikuista miestä keskustelee, kumpa on parempaa bona vai piltti.
Ei tuollainen mies ole mikään MIES vaan naisen kynnysmatto...
... Ja ihan oikeasti, ilman pilkkaa: Voiko kodin hengetär(munilla) tuntea itsensä mieheksi muiden miesten keskellä jos sanoo, että minäpä olen koti-isä! Oma vakaa ja provosoimaton mielipide on, että miehen tulee huolehtia koko perheestään 1. taloudellisesti 2. luoda turvallinen ilmapiiri ja raamit kotiin(lapsille) 3. olla hyvä aviomies 4. sanoa kuinka perheen arkea pyöritetään. Nainen hoitakoon lapset ja kodin, vaikka pidemmänkin aikaa. Meillä ei vaimon tarvitse tuosta kodin ulkopuolella tehtävää palkkatuloa tuoda kotiin. Olen sanonut vaimolleni, että töihin saa mennä jos se "tuulettaa päätä" ja haluaa palata muidenkin aikuisten pariin. Että näin.

Ei talvisodankaan aikana miehet jääneet kotiin ja naiset eivät lähteneet rintamalle
siis olet "mies" koska olet työssä ja kaikki työttömät miehet ovat naisia! varaa aika hoitoon
Kyllä työttömät "miehet" ovat epäonnistuneet elämässä; tai ainakin MIEHEN elämän tärkeimmässä asiassa eli perheen elättämisessä
 
Itse jäin 7kk tyttäreni kanssa kotiin vuoden vaihteessa kun puolisoni meni töihin ja päätöstä en ole hetkeäkään katunut ja olen kotona siihen asti kun hän täyttää 3v KYLLÄ KOLME VUOTTA. Enkä tunne itseäni munattomeksi mieheksi vaikka puhuisin tyttäreni ruokailusta tai vaipoista toisen miehen kanssa, koska se on meidän arkea miksi sitä peittelemään.

Ja mitä tulee "omaan aikaan" niin kyllä sitäkin on joka hetki kun päikkärit on menossa sekä joka ilta voin ottaa oman ajan tavalla tai toisella eli ei olemitenkään sidottuettä pitää olla kokoajan neljän seinän sisällä ja kyllä ruokaa voi tehdä kun tytär on hereilläkin.

Jos minulta kysytään että suosittelenko jäämään koti-isiksi niin TODELLAKIN mikäs sen hienompaa kun nähdä lapsen kehitystä.

Häviihän siinä rahallisesti mutta kumpi on tärkeämpi raha vai lapsi :) LAPSI ainakin minulle.

Ja aion myös jäädä seuraavan lapsen kanssa kotiin kun sen aika tulee :)
 
  • Tykkää
Reactions: j.j
Kyllä se lasten kanssa olo ihan takuulla sen uran tekemisen voittaa, olen vahvasti sitä mieltä. Töitä ehtii kyllä tekemään, mutta lapset ovat lapsia niin lyhyen ajan, etten halua menettää siitä hetkeäkään.
 

Yhteistyössä