KoskaHelpottaa

• Viestiketjun aloittaja AllergisenÄiti
  • Ensimmäinen viesti
AllergisenÄiti
Kuinka kauan teillä on mennyt ennen kuin maidoton ruokavalio alkaa vaikuttaa? Meillä siis 2,5 kk maitoallerginen (?) vauva täysimetyksessä ja nyt olen neljättä päivää maidottomana/munattomana. Vielä ei suolisto-oireet ole pahemmin helpottaneet. Vihreää kakkaa tulee edelleen, tosin yksi normaali tuotos saatiin tänä aamuna! Meillä nyrpeä neuvolan täti tänään latisti minua ja sanoi, ettei äidin maidoton ruokavalio välttämätättä korjaa tilannetta ja voin joutua lopettamaan imetyksen :'( . Onko teillä oireet menneet ohi äidin ruokavalion muutoksella vai oletteko joutuneet apteekin korvikkeelle? Tässä vaiheessahan en siis tiedä, mille kaikille pikkuinen on allerginen. Lääkäri kuitenkin sanoi, että tuo maito on kaikista todennäköisin. Neuvolan tätyli taisi ottaa vähän nokkiinsa, kun vein lapsen yksityiselle. Itse ei suostunut laittamaan lähetettä sairaalaan, kun ei ole vielä iho-oireita! Masu oli toisella aivan kurallaan ja vihreää, limaista kakkaa tuli kaksi viikkoa...Ilmavaivat vaivasivat kyllä koko ajan...Neuvola sanoi koliikiksi ja olisi halunnut odottaa, et tulee 3kk täyteen tai iho alkaa oireilla.KÄSITTÄMÄTÖNTÄ. No joo, meni vähän vuodattamiseksi...

Luotat vain omiin vaistoisi niinkuin jo oletkin niin tehnyt. Lehmänmaitoallergia ei välttämättä aiheuta lainkaan iho-oireita vaan voi olla myös puhtaasti suolioireinen kuten meillä näin on. Keskimäärin oireiden pitäisi helpottaa 1-2 viikon kuluessa kun maitoproteiini on jätetty pois ruokavaliosta. Lapsesi oireet ovat aivan kuten meilläkin oli. Jaksamista.

lappi
Meillä oli sama tilanne 11v aikaa. Jouduin lopettamaan imetyksen, sitten vasta vaiva parantui ja vauva heitti itkemästä ja alkoi myös nukkumaan kokonaisia öitä.
Itselleni/perheelleni se oli paras ratkaisu..ei ole poika siitä kärsinyt vaikka oli "pullopoika" apteekin maidoilla

Soiku
Tosiaan, maitoproteiinin poistuminen sun elimistöstä kestää viikosta kahteen, joten sen verran kannattaa tuloksia odotella. Mutta tosi on, ettei välttämättä pelkkä maidoton dieetti auta, mikäli vauva on allerginen muillekin. Meiän poju on tosin iho-oireinen allergikko, mutta meilläkään ei pelkkä maidoton dieetti auttanut. Meillä RASTeissa sitten myöhemmin näkyikin maidon lisäksi myös vehnä, muna, soija ja pähkinä ja ne kun jätin ruokavaliostani pois, niin johan parani pojunkin iho. (Dieetti-imetystä on jatkunut kohta seitsemän kuukautta ja pikku hiljaa olen alkanut pojua vieroittamaan tissiltä. Johan tuolla onkin ikää reilu vuosi..)

Muistelen, etteivät suolioireiset allergiat monesti näytä mitään allergiatesteissä, joten sun testailut saattaa olla ainut keino. Mutta noista testeistä kannattaa silti keskustella lääkärin kanssa. Mikäli oireet ovat vauvallasi jatkuvia ja jokapäiväisiä edelleen, niin kannattaa miettiä, mitä muuta itse syöt joka ikinen päivä ja jättää se kokeeksi ruokavaliostasi pois.

Polar
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2006 klo 21:35 AllergisenÄiti kirjoitti:
Kuinka kauan teillä on mennyt ennen kuin maidoton ruokavalio alkaa vaikuttaa? Meillä siis 2,5 kk maitoallerginen (?) vauva täysimetyksessä ja nyt olen neljättä päivää maidottomana/munattomana. Vielä ei suolisto-oireet ole pahemmin helpottaneet. Vihreää kakkaa tulee edelleen, tosin yksi normaali tuotos saatiin tänä aamuna! Meillä nyrpeä neuvolan täti tänään latisti minua ja sanoi, ettei äidin maidoton ruokavalio välttämätättä korjaa tilannetta ja voin joutua lopettamaan imetyksen :'( . Onko teillä oireet menneet ohi äidin ruokavalion muutoksella vai oletteko joutuneet apteekin korvikkeelle? Tässä vaiheessahan en siis tiedä, mille kaikille pikkuinen on allerginen. Lääkäri kuitenkin sanoi, että tuo maito on kaikista todennäköisin. Neuvolan tätyli taisi ottaa vähän nokkiinsa, kun vein lapsen yksityiselle. Itse ei suostunut laittamaan lähetettä sairaalaan, kun ei ole vielä iho-oireita! Masu oli toisella aivan kurallaan ja vihreää, limaista kakkaa tuli kaksi viikkoa...Ilmavaivat vaivasivat kyllä koko ajan...Neuvola sanoi koliikiksi ja olisi halunnut odottaa, et tulee 3kk täyteen tai iho alkaa oireilla.KÄSITTÄMÄTÖNTÄ. No joo, meni vähän vuodattamiseksi...
Hyvä, että luotit omaan äidinvaistoosi. Eipä tuolla neuvolassa allergioista mitään tajuta, vaikka ovatkin nykyisin yleisiä.

Pari viikkoa meni meillä siihen, että suoli alkoi parantua. Meilla maidoton, munaton (+ruis sekä yleisesti allergisoivat) dieetti auttoi selvästi, MUTTA silti vauva oireili.

Minä lopetin imetyksen, koska tuntui että se oli helpompaa niin, että ei tarvinnut miettiä, mikä milloinkin aiheutti niitä oireita. Oikea korvike löytyi lopulta ja vauva on osoittautunut moniallergiseksi. Tällä hetkellä vain yksi ruoka-aine käy, joten melkoisen tiukalle dieetille olisin joutunut itse jäämään, jos imetystä olisin halunnut jatkaa.

Nyt tuntuu hyvältä katsella hyvinvoivaa ja iloista lasta, vaikka imetyksen lopettaminen kirpaisi kovaa.

Tsemppiä ja jaksamista!

:hug: Turhauttavaa, kokemusta on! Meillä molemmat tytöt on olleet pääasiassa iho-oireisia, mutta luulen että sama "sääntö" pätee myös vatsaoireisiin eli noin 2vkoa välttämisdieettiä ja tuloksia pitäisi alkaa näkymään. Paitsi jos on alleginen muullekin kuin maidolle. :/ Kuopuksella taisi kestää itseasiassa just se 2 viikkoa että iho alkoi olla hyvässä kunnossa. Toivotaan että saisit jatkettua imetystä "vain" maidottomalla ja munattomalla dieetillä. :hug: Itsekin olen samanlaisella - ollut jo 5. kk:tta (kananmuna ei tosin täysin poissa koko tätä aikaa). Uudet epämääräiset iho-oireilut alkoivat kun aloitin kiinteät (6kk iässä) ja oon aivan pallo hukassa mistä ne tulevat...etsin juuri sopivaa erityiskorviketta lopettaakseni imetyksen jotta oireiden aiheuttajien löytäminen olisi helpompaa. Kuopus nyt 8,5kk.

Voimia sinulle :hug: :hug: Sitä tarvitaan allergiaperheessä!

Hyvä kun menit lääkärille! Miksi odottaa 3 kk ikään, jos apua voi saada jo sitä ennen?

Meilläkin on 6 kk täysin suolisto-oireinen maito- ja muna-allergikko, jolla on koko ajan ollut iho todella siisti. Siitä huolimatta allergiat ovat aivan selviä. Prick-testeissä ei myöskään näkynyt mitään, mutta annas olla, jos minä juon maitoa tai syön munaa, niin kyllä oksennus lentää ja mahavaivaa pukkaa.

Minä olin ensin vähän päälle 2 viikkoa maidottomalla dieetillä ja sen jälkeen testasin vielä juomalla parina päivänä maitoa ja syömällä muutenkin kaikkea tavallista ruokaa, missä nyt on maitoa. Ennen tätä testausta en ollut ihan varma, että onko se maidoton dieetti auttanut (vaikka sen parin viikon loppupuolella pojan unet paranivat ja hänestä tuli paljon hyväntuulisempi ja kaikin puolin helpompi). Vasta tuon maitotestauksen jälkeen olin varma, sillä paluu entiseen tuli hyvin nopeasti.

toivottavasti alkaa pian helpottaa! Odottele nyt ensin reilun viikon verran ja jos tuloksia ei näy niin sinuna tarkistaisin omasta ruokavaliostani pois myös kotimaiset viljat ja soijan sekä yleisesti allergisoivat kuten mansikat, tomaatit, paprikat, pähkinät, sitrushedelmät. Tiedän omasta kokemuksesta että on hirveen vaikeeta tietää mistä ne oireet tulee, tee vaikka ruokapäiväkirjaa johon kirjaat kaikki syömäsi ruoat ja vauvan oireet. :hug: Ja ihan oikein teit kun yksityiselle menit, miksi vauvaa turhaan "kiusata" masukivuilla kun apu niihin löytyisi

Yhteistyössä