koska yöt ilman vaippaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koska vaipatta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koska vaipatta

Vieras
Koska olette uskaltaneet jättää vaipan pois jo yön ajalta tai vastaavasti päiväunilta? Muovin laittaminen patjan alle ei kuulosta mukavalta, nukkumis syistä johtuen. Entäs jos hiippailee yöllä viereen nukkumaan, sillonhan pitäsi olla myöskin vanhempien sängyssä. Muovitettu froteehan olis tietysti yks vaihtoehto. Mutta kertokaa kokemuksia!

Meillä jäi yövaippa pois n. 1kk sitten, poika nyt 2v8kk. Ensimmäisellä viikolla kastui sänky 3 kertaa ja sen jälkeen ollu pissaamatta. Jokainen on tietysti yksilönsä, mutta itse harmittelin, että olis pitäny kokeilla jo aikaisemmin. Varaudu, siihen, että kerralla ei kuivaksi tule, joten pyykkiä varmasti tulee.
Illalla rajoitan hiukan juomisia -1muki maitoa riittää- yhden kerran pissi meidän sänkyyn kun sinne yöllä kömpi, mutta niistä ei kannata nostaa suurta numeroa. Kyllä sitä pikkuhiljaa oppii...

Poju juuri kuivaksi oppinut mutta pikkuvahinkoja joskus sänkyyn. Ilman vaippaa yöt kun ikää 2v8kk. Muovifroteeta meidän perhepedissä pojun alla ja siinä vielä lakana ja paksulti taiteltu pussilakana ettei hiosta muovifrotee ja jotta on helpompi pestä vain se pussilakana eikä niin että joutuu aina kaivaan kireex laitetun lakanan alta froteet pesuun ja pedata kuivat tilalle taas.

hyvä vinkki on seurata koska alkaa yövaippa olla aamuisin kuiva. silloin lapsen hormonieritys toimii ja yöllä ei erity pissaa.

ja patjansuojukseksi voi muuten laittaa esim kaksinkertaisen fleecepeiton! esimerkiksi kestovaipoissa käytetään koskteusulkuna pelkkää fleeseä ja se pitää kylölä kosteuiden. eikä hiosta! kannattaa kokeilla. ne muovifroteet kun on tosi nihkeitä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2005 klo 19:35 mie vaan kirjoitti:
ja patjansuojukseksi voi muuten laittaa esim kaksinkertaisen fleecepeiton! esimerkiksi kestovaipoissa käytetään koskteusulkuna pelkkää fleeseä ja se pitää kylölä kosteuiden. eikä hiosta! kannattaa kokeilla. ne muovifroteet kun on tosi nihkeitä.

itse ajattelin juuri ehdottaa samaa. kannattaa vaan vielä laittaa tuon fleece-peiton päälle vaikka frotee-pyyhe, joka imee pissan. muuten se fleece saattaa kyllä päästää lammikon lävitseen.

meillä on tyttö 2 v 4 kk nukkunut tälläisen patentin päällä päikkärit ilman vaippaa jo kohta parisen kuukautta. päivisin ja öisin muuten on vaippa vielä käytössä, mutta selvästikkään nukkuessaan ei enää pissaa vaan vasta herättyään tai jos esim yöllä havahtuu unesta.

Mun mielestä se muovifrotee alusta oli hyvä. En ikinä huomannu mitään hiostumista. Meil on onnistuttu pysymään kuivana yönkin yli 2v4kk vanhasta eikä yllätyksekseni kertaakaan sänky kastunut. Ja oli kyllä jo jonkun aikaa ennen vaipan pois jättöä aamulla vaippa kuiva.

Itse olen jättänyt samaan aikaan yövaipan pois kun on päivävaippakin jäänyt, esikolla yövaippa jäi pois ennen päivä. Ei ollut ikinä aamulla kuiva vaippa, mutta ei sattunut vahinkojakaan kun vaippaa ei ollut. Esikko oli päiväkuiva 2v2kk ja yökuiva 2v. Toinen 1v11kk sekä päivä- että yökuiva.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2005 klo 22:16 Nekku kirjoitti:
Mun mielestä se muovifrotee alusta oli hyvä. En ikinä huomannu mitään hiostumista. Meil on onnistuttu pysymään kuivana yönkin yli 2v4kk vanhasta eikä yllätyksekseni kertaakaan sänky kastunut. Ja oli kyllä jo jonkun aikaa ennen vaipan pois jättöä aamulla vaippa kuiva.

mä imetysaikana laitoin oman lakanan alle sen muovifroteen. ja täytyy sanoa että yhtä tuskaa oli sen päällä nukkua kun hiki vaan virtasi. lapset ei niin osaa vielä hikoilla mutta moni on sanonut että kun on ottanut muovit pois sängystä niin yöunet ovat parantuneet kun lapsella ei ole nihkeä olo.

yökuivaksi ei oikein voi opettaa toisin kuin päiväkuivaksi. yökuivuuteen kun vaikuttaa se antidiureettisen hormonin erittyminen! eli se hormonieritys alkaa eri lapsilla eri aikaan, . se hormoni saa aikaan sen ettei yöllä erity virtsaa samalla lailla kuin päivällä. jos sitä hormonia ei erity niin virtsaa tulee tasaista tahtia ja lapsi syvän unen vaiheessa ei herää pissan tullessa. ja tähän hormonin eritykseen ei voi vaikuttaa kuin lääkkeillä ja lääkehoitoakin käytetään yleensä viimeisenä keinona jo kouluikäisillä yökastelijoilla.

paras merkki lapsen yökuivuus kypsyydestä on se että aamulla on vaippa kuiva.

Mä olen myöskin imetys aikana käyttänyt muovi- froteeta lakanan alla eikä hiostumis ongelmia ollu! Siis laitatteko sen oikein päin, muovi puoli patjaa kohti. Tyttökin nukkunut ihan yhtä hyvin alustan kanssa kuin ilmankin. No, ehkäpä hien eritys on niin erilaista. Toinen sopii toiselle ja toinen toiselle.

Meillä toinen oppi vasta n.neljä vuotiaana kokonaan kuivaksi kun taas keskinmäinen lapsi jo kaksi vuotiaana eli tosi yksilöllistä.Meillä on muovitettufrotee lasten sänkyjen patjojen päällä eikä ole koskaan pissanneet vanhempien sänkyyn mut oksentaneet kyllä mikä on vielä hirveempää ja tästä syystä meillä jokainen lapsi nukkuu melkein aina omassa sängyssä..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 01:33 Mutsi kirjoitti:
Meillä toinen oppi vasta n.neljä vuotiaana kokonaan kuivaksi kun taas keskinmäinen lapsi jo kaksi vuotiaana eli tosi yksilöllistä.Meillä on muovitettufrotee lasten sänkyjen patjojen päällä eikä ole koskaan pissanneet vanhempien sänkyyn mut oksentaneet kyllä mikä on vielä hirveempää ja tästä syystä meillä jokainen lapsi nukkuu melkein aina omassa sängyssä..

minulla 4v tyttö, hänellä vielä yövaippa, ja voi että kun ihmiset näkee siitä vaivaa. aikuisetkin ihmiset saattavat sanoa tytölle että vai vaippa on, siksi en anna mennä yöksikään kuin mummille. koitko samanlaista?

Meillä poika3,5v ennenkun edes kokeilinpysyykö yön kuivana.. nyt menny pariviikkoa ja poika on kerran pissiny sänkyyn! ja tietysti meidän sänkyyn kun oli kömpiny mun jalkopäähän nukkumaan yöllä :D

Meillä poika 2v 7kk ollut ilman yövaippaa nyt kaksi yötä, ei ole tosin pissannut yöllä yli vuoteen, mutta nyt vasta "uskalsin" jättää vaipan pois, kun on "roikoteltu" päivälläkin. Ei halua enää vaippaa, koska on jo iso poika. Housupyykkiä tulee päivällä, mutta kesä kuivaa =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2005 klo 19:35 mie vaan kirjoitti:
hyvä vinkki on seurata koska alkaa yövaippa olla aamuisin kuiva. silloin lapsen hormonieritys toimii ja yöllä ei erity pissaa.

]

Meillä taas odoteltiin kahden vanhimman lapsen kohdalla millonkohan se vaippa olisi aamulla kuiva, ja sitä päivää ei koskaan tullut... joten molemmilla on 3-vuotissynttäreiden jälkeen jätetty yövaippa pois, ovat olleet siitä itsekin innoissaan ja ylpeitä. Nyt viimeksi vaihdettiin viikon verran noin joka toinen yö lakanoita keskellä yötä tiuhaan.
Sitten väsyin ja sanoin ihan ystävällisesti, että jos kulta ensi yönä tulee pissat sänkyyn, niin sitten on siirryttävä takaisin vaippaan vielä vähäksi aikaa.
Ja avot, se tehosi!! Se oli niin tärkeää neidille, ettei hän enää käytä vaippaa, ettei sen jälkeen ole kertaakaan tullut vahinkoa. Ja siitä on nyt parisen kuukautta.

Froteet meillä on silti sängyssä, mutta petarin alla, koska meillä on sellainen ohut petari, jonka voi heittää tarpeen tullen koneeseen ja kuivausrumpuun. Eikä muovit ole heti lakanan alla selkää vasten.

reilut kaksi ja puoli vuotiaana kokeiltiin ilman vaippaa ja oppi nopeasti kuivaksi. yövaippa jäi pois alle kolme vuotiaana ja yöllä käydään vessassa, jos tulee hätä. :heart:

Meidän tytöltä jäi yövaippa pois 2v.7kk(päivävaippa pois 2v.3kk) eikä vahinkoja tullut lainkaan silloin. Joitakin kuukausia myöhemmin pissasi yöllä unissaan sänkyyn joitakin kertoja. Nyt kun on 3v.3kk saattaa joskus kesken iloisten leikkien(ulkoleikkien) lirahtaa vähän pöksyyn kun ei malttaisi mennä vessaan. :ashamed: :)

Yhteistyössä