Koska voi huokaista?

Olemme tässä jo neljä lapsisena perheenä kuulleet usein, että "normaalissa" raskaudessa voi huokaista jo helpotuksesta (pahimman keskenmeno tms riskin ohittamisesta) kun raskausviikkoja tulee 12+ täyteen.
Mitenkäs kaksosraskaudessa? Päteekö samat viikot vai onko alusta loppuun täynnä riskejä ja huolta? Nyt rv 13 ja tuplat siis tulossa lapsilaumamme jatkoksi :)
 
FPI
Hei Wendie!

En tiedä sinänsä kauheasti asiasta. Olen itse kaksonen ja syntynyt raskausviikolla 31 (muistaakseni), painoa oli 1770g ja pituutta 42cm, kaksoisveljelläni 1790g ja 45cm ja hyvin selvittiin, ollaan nyt 30 vuotiaita. Odotan nyt itse ensimmäistä lastani (rv 11+2).

Googlasin vähän asiasta, kun kiinnosti ja tällaista tietoa löytyi sivustolta http://www.suomenmonikkoperheet.fi/kysymys_sivu_2_2004.html:

"8. Sain yllätyksenä tietää ultrassa, että odotan kaksosia. Minulla on ennestään kaksivuotias tyttö, mutta nyt kuitenkin tuntuu kuin olisi ensimmäisellä kierroksella, kun ei tiedä mistään mitään. Kaipaisin kovasti faktatietoa kaksosraskauden sujumisesta ja riskeistä, neuvolasta saatu ainoa materiaali oli vuonna 1992 painettu esite "tuplaonni", joka käsitteli lähinnä henkistä puolta ja elämää vauvojen jo synnyttyä. Käsittääkseni vauvoilla on sekä omat istukat että omat kalvot (mikä on ilmeisesti erittäin hyvä?). Olen viimeksi nähnyt vauvat ultrassa rv 14+2. Onko kaksosraskaudessakin pahin keskenmenoriski nyt jo ohi? Kuinka suuri osa kaksosista nykyään syntyy niin ennenaikaisesti, ettei heitä saada hoidettua? Viikkoja on nyt kasassa vasta 15+1 ja huoli on kova.

Kysyjän paikkakunta: Tampere

VASTAUS:
Vaikka kaksosraskaus onkin riskiraskaus muistathan, että suurin osa kaksosista syntyy täysin terveinä. Riskeistä on kerrottu tämän palstan osiossa Kysymyksiä monikko-odotuksesta ja -synnytyksestä vastauksessa, joka on annettu espoolaiselle kysyjälle. Riskit ovat huomattavasti pienemmät mikäli sikiöillä on omat istukat ja omat kalvot kuten tilanteen kerroit teillä olevankin. On hyvä, että Sinulla kaksosraskauden tyyppi on selvitetty hyvissä ajoin, sillä se helpottaa seurantaa.

Pahin alkuraskauden keskenmenoriskivaihe on ohitettu tuossa 15+1 -raskauden vaiheessa. Vuonna 2000 49% kaikista kaksosista syntyi ennen raskausviikkoa 37., mutta täytyy kuitenkin muistaa, että kaksosraskaudessa sikiöt ovat valmiita syntymään aiemmin kuin yksösraskaudessa.
Kysymykseesi siitä, kuinka suuri osa monikkovauvoista syntyy niin ennenaikaisesti, että he menehtyvät en voi vastata, koska käytössämme olevista tilastoista ei selviä ennenaikaisuuden vuoksi kuolleiden monikkojen määrää. Stakesin internet-sivuille tilastossa Synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet 2003 on tilastoitu kuolemantapaukset sikiöisyyden (1, 2 tai 3) mukaan, mutta tämäkään tilasto ei anna vastausta siihen, kuinka moni heistä on menehtynyt ennenaikaisuuden vuoksi.

On totta, että kirjallisuutta kaksosraskauden sujumisesta ei juuri ole saatavilla suomenkielisenä. Suomen Monikkoperheet ry julkaisi 22.12.2004 oppaan Asiakkaana monikkoperhe, joka on tarkoitettu terveydenhuoltohenkilöstölle monikkoperheen ohjaamisen tueksi. Voit tiedustella neuvolasi terveydenhoitajalta pystyisikö hän tilaamaan oppaan työvälineeksi neuvolaansa. Oppaassa on vinkkejä myös monikkoarjen sujumiseen.

Kaikkea hyvää perheellenne.

Olen käyttänyt vastauksessa asiantuntijana lääkäri Tapio Kiviniemeä keskenmenoriskikysymyksen osalta.

Ulla Kumpula
Toiminnanjohtaja
Suomen Monikkoperheet ry"

 

Yhteistyössä