Koska vauvasi oppi istumaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pilvi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä poika istui kauan polvet sivuilla pyllyllään, nyt 11kk ja on juuri oppinut menemään itse istumaan. 6kk ikäisestä söi syöttötuolissa ja istui lattialla, jos siihen laittoi.

Meilläkin kuopus vielä 6 kk ikäisenä ei istunut. Selkä meni kaarella jos yritti. Muutaman päivä eteenpäin yht'äkkiä osasikin. Aloin hieman alle 6 kk laittamaan pieneksi hetkeksi syöttötuoliin. Lisäksi istuttiin joskus yhdessä lattialla niin että vauva istui minun edessä maassa selkä minuun päin.
Nyt on 10 kk mutta ei vieläkään nouse itse istumaan muuta kuin jos ottaa tukea esim. pinnäsängyn pinnoista.

Meille kertoi lääkäri 8kk neuvolassa, että lapsi oppii istumaan sitten, kun keskushermosto on kypsynyt. Lasta ei tarvitse, eikä saakaan turhia istuttaa ennen sitä. Kyllä hän sitten istuu kunnolla, kun siihen kykenee. Meillä oppi 8kk 2vk vanhana. Sitä ennen istutimme, mutta tuli ihan huono omatunto kun lääkäri kertoi, ettei saa istuttaa ilman makuulla olevaa selkänojaa ennen kun itse oppii... :( :/

Esikoisesta on puolivuotispäivänä otettu valokuva, jossa istuu keskilattialla ilman tukea. Kakkonen istui vasta 9kk tuetta ja kolmonen joskus n. puolivuotiaana. Ihan muuten normaaleja lapsia kaikki, eli kukin aikanaan... Tietysti istuneet tuen kanssa paljon aiemmin, ei kai kenellekään tule mieleenkään laittaa vetelää vauvaa lattialle istumaan ja katsoa kaatuuko se vai ei.

Nyt 10kk-ikäinen kuopukseni ei koskaan viihtynyt makuuasennossa sylissä, vaan kampesi itseään ylös jo varsin pienenä. Aikalailla sitten puoli-istutin sylissä melkein alusta saakka. Puolivuotiaana istui jo itse. Tosin poika lähti kävelemäänkin 9kk-ikäisenä, joten aika liikkuvainen onollut. Esikoinen eteni verkkaisempaan tahtiin, mutta en enää muista hänen istumaan oppimistaan. Joka tapauksessa jokainen ajallaan. Ei siinä oikein voi "opettaa", vaan vauva istuu sitten kun on motorisesti siihen kykenevä.

Meillä lapsi oppi itse nousemaan istumaan n. 6,5 kk ja tästä vähän aikaa (muutama päivä tai viikko) oppi istumaan. Oli aika hurjaa muutaman päivän, kun nousi istumaan, mutta kaatui siitä sitten aina johonkin suuntaan "miten sattuu" kun ei vielä oikein osannut istua.

Alkuperäinen kirjoittaja pilvi:
Ja istutitko tuen kanssa ensin vai miten oppi? Nousiko itse istumaan...? Meidän puolivuotiaalla ei ole vielä aikomustakaan, istuu kuin säkki... :)

Meillä sama juttu. Reilu puolivuotias ei osaa vielä istua selkä suorana, tosin sylissä ollessa pidetään kyllä istuma-asennoissa, mutta syöttötuolia ei ole vielä kokeiltu.

8 kk ja ei osaa istua. :) Just tänään lääkärin kanssa juteltiin, ihan normaalia on (ennen kuin joku ehtii tuosta sanomaan).

Ei sais pahemmin istuttaa ennen kuin itse osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
8 kk ja ei osaa istua. :) Just tänään lääkärin kanssa juteltiin, ihan normaalia on (ennen kuin joku ehtii tuosta sanomaan).

Ootko kuitenkin pitänyt sylissä istuma-asennossa?

Mun lapset ovat kaikki neljä oppineet istumaan ~5kk iässä ja tukea vasten seisomaan 6kk =) sekä muukin liikkumiseen liittyvä aikasessa vaiheessa. Ja siis ite ovat pynnänneet istumaan itteestä tossa iässä. Mutta voin vakuuttaa että olis ollu kivempi ettei olis ihan hirveä vahtiminen tollasissa :/

Alkuperäinen kirjoittaja tii:

Ootko kuitenkin pitänyt sylissä istuma-asennossa?

Tukea vasten (selkä mun mahaa vasten) joo ja hetken jonkun leikin aikana (körö körö kirkkoon jne.). Mut ei pysy selkä suorana, joten en varsinaisesti istuta. :)

Aika tarkkaan 6kk on kaikki olleet, kun ovat itse nousseet istumaan. Noita pienempiä olen sitä ennen sylissä istuttanut, mutta esikoisen opetin istualteen vasta kun oli ensin noussut seisomaan. Lattialle en ole koskaan laittanut istumaan ennenkuin ovat itse oppineet käymään.

Mulle taas lääkäri sanoi 4 kk ikäisestä neuvolalääkärissä, että lasta voi istuttaa tuettuna heti kun hän osaa kannatella riittävästi niskojaan ja on jämäkkä. Ja antoi meille sylissäistuttamisluvan siis 4 kk iässä. Eikä toi oikeestaan muuten viihdykään.

Yhteistyössä