Koska välikausivaatteet lapsille ulos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Ollaanko teillä jo siirrytty? Missä asutte, kuinka paljon maassa vielä lunta, onko päivisin ollut vielä pakkasta vai plussan puolella?

Mitä lapsilla välikausipuvun alla?

Meillä päiväkoti oli jakanut jo 2 viikkoa sitten jokaiselle lapselle laput, joissa oli toive, että siirryttäisiin välikausivaatteisiin... Silloin oli pari päivää ollut lämmintä ja nippanappa plussan puolella, sen jälkeen tuli takatalvi ja pakkaspäiviä on ollut useampia. Meillä ei siirrytty silloin vielä, eikä olla tähänkään mennessä siirrytty. Ohuemmat toppavaatteet on kyllä ollut jo pidemmän aikaa, sekä ohuempi pipo+hanskat+kaulaliina.

Mun mielestä se vaan olis hassua siirtyä välikausipukuihin ja laittaa sinne alle sitten villapukua. Näin huomasin päiväkodissa useammalla lapsella olevan. Siinähän on sitten lapselle enemmän pukemistakin ja hidastaa uloslähtöä yms.

Riippuu tietenkin lapsestakin. Meillä isompi on kova hikoilemaan ja sillä siirrynkin aina nopeammin kevyempään, kun taas tämä nuorempi päiväkotilainen on aina ollut kova vilukissa, eikä hikoile koskaan.

Toppavaatteet meillä vielä käytössä. Täällä tuli jopa lunta aamulla. Yöllä/aamulla saattaa olla pakkasta jopa 10astetta. Nyt näyttäis olevan auringossa +4 astetta ja varjossa +2. Välikausi kamppeet saa vielä odottaa...

Meilläkin vielä toppavaatteet ollut käytössä; mukana hoidossa vuorellinen kurapuku ja fleecepuku, mikäli päivällä selvästi plussaa. Aamuisin ollut jopa -15 astetta. Saas nähdä, joko jo tällä viikolla päästään keventämään.

Kaakkois-Suomessa, Haminassa :)
Melko lämpöistä on ollut.
Vk-puku ja fleece-takki ollut esikoisella. Kuopuksen kanssa pihamöyrimisessä on ollut Reimatecin haalari ja sisään kiinnitettynä se Play Layers - haalari.
Rattaissa istuessa on ollut joko merinovillahousut ja vuorelliset housut, nahkatossu"bootsit", fleece ja paksumpi kevättakki. Tai sitten paksummat vk-housut. Tai sitten UNQ:in fleecesetti, eli ihan välikaudet käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26044620:
on toppaa. Aamuisin on vielä kova pakkanen enkä myöskään näe mitään järkeä villapuvussa ja välikausivaatteissa.

Justiin tultiin Etelä-Savosta pääsiäisen vietosta ja siellä mentiin toppavaatteilla koko konkkaronkka. Lunta vielä pelloilla reippaasti, jotta hiihtään ja pulkkaileen pääsi.

Täällä kotona Etelä-Suomessa ei ole pariin viikkoon ollut lunta, joten välikausivaatteet on käytössä.

Villapuvussa ja vk-vaatteeissa on etenkin päiväkodissa se järki, että näin keväisin lämpötila vaihtelee päivän mittaan reippaasti. Aamulla kun viet, on pakkasella, ja iltapäivällä kun ulkoilevat, voi olla liki 10 astetta plussaa. Silloin on enemmän kuin kätevää, että voi tarvittaessa vähentää sieltä välistä vaatetta.

[QUOTE="vieras";26044829]Justiin tultiin Etelä-Savosta pääsiäisen vietosta ja siellä mentiin toppavaatteilla koko konkkaronkka. Lunta vielä pelloilla reippaasti, jotta hiihtään ja pulkkaileen pääsi.

Täällä kotona Etelä-Suomessa ei ole pariin viikkoon ollut lunta, joten välikausivaatteet on käytössä.

Villapuvussa ja vk-vaatteeissa on etenkin päiväkodissa se järki, että näin keväisin lämpötila vaihtelee päivän mittaan reippaasti. Aamulla kun viet, on pakkasella, ja iltapäivällä kun ulkoilevat, voi olla liki 10 astetta plussaa. Silloin on enemmän kuin kätevää, että voi tarvittaessa vähentää sieltä välistä vaatetta.[/QUOTE]

Niin joo, aivan. Totta! Hölmö minä :D En vaan tullut ajatelleeksi, kun me haetaan lapset aina ennen kuin pihalle menevät, iltapäivällä siis. Ja aamuisin tosiaan ollut lähes poikkeuksetta pientä pakkasta (eli meillä kyllä löytyy lämpömittari....).

Ehkä loppuviikosta vasta, JOS on 10 astetta lämmintä kuten luvattu. Joko villahaalari/fleece+välikausipuku tai pelkkä toppahaalari puetaan päiväkodissa, joten minä käyttäisin vielä toppaa, kun luntakin on maassa täällä Etelä-Suomessakin. Sitten kun lämpötila on siinä suurinpiirtein + 6-7 niin mielestäni on välikausipuvun paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;26045184:
Ehkä loppuviikosta vasta, JOS on 10 astetta lämmintä kuten luvattu. Joko villahaalari/fleece+välikausipuku tai pelkkä toppahaalari puetaan päiväkodissa, joten minä käyttäisin vielä toppaa, kun luntakin on maassa täällä Etelä-Suomessakin. Sitten kun lämpötila on siinä suurinpiirtein + 6-7 niin mielestäni on välikausipuvun paikka.

Höpö höpö työntekijä! Mitä merkitystä sillä on, jos siellä täällä muutama lumikasa jäljellä?
Tänäänkin täällä +2 astetta, lapsella välikausivaatteet(alla fleecehousut), ja hiestä märkä kun tuli sisään. Liikkuva, juoksenteleva lapsi.
En sitten tiedä mitä teidän lapset puuhaavat ulkona..mutta meidän lapset liikkuvat!

Ja jos olilsin lapsi: hikoilisin mielummin välikausivaatteissa+villavaatteissa, kuin paksussa hiostavassa (ja haisevassa) toppavaatteessa!

Miettikää nyt itse menisitkö pariki tunniksi tuonne ulos juoksemaan talvihaalarit päällä??

No mun muksu ainakin mieluummin juoksee toppapuvussa, kun välikausipuvussa, jonka alle on topattu jotain lisäkerrosta.
Ja kyllä mun asuttamassa etelä-suomessa on lunta ihan reippaasti. Kävelytiet taitaa ainoana olla lumettomia, mutta kaikki puistot, ja pihat on kyllä ihan lumen peitossa vielä.

No niin kauan kuin meidän lapset juoksee lumihangessa, niin toppaa on päällä, tosin vähän kevyempi toppavaate. Ja meillä on pihalla vielä aikuisella polveen asti lunta.

Meillä oli lasten kanssa kivat tappelut -20-30 asteen pakkasillakin noista villapuvuista, millään eivät olisi halunneet laittaa, kun tulee hiki pukiessa ja kestää. Itkun kanssa niitä laitettiin... Eli ihan varma olen, että meidänkin lapset laittaa mielummin vielä talvikamppeet, kuin välikausi+villa/fleece.

Kyllä on päiväkodin piha vielä ihan täynnä lunta, samoin on meidän oma pihakin ja puistot yms.

[QUOTE="vieras";26044829]Justiin tultiin Etelä-Savosta pääsiäisen vietosta ja siellä mentiin toppavaatteilla koko konkkaronkka. Lunta vielä pelloilla reippaasti, jotta hiihtään ja pulkkaileen pääsi.

Villapuvussa ja vk-vaatteeissa on etenkin päiväkodissa se järki, että näin keväisin lämpötila vaihtelee päivän mittaan reippaasti. Aamulla kun viet, on pakkasella, ja iltapäivällä kun ulkoilevat, voi olla liki 10 astetta plussaa. Silloin on enemmän kuin kätevää, että voi tarvittaessa vähentää sieltä välistä vaatetta.[/QUOTE]

joo, huomattavasti Savoa pohjoisempana ollaan, pulkkailtu on ja hiihdetty koko pääsiäinen. Ei ole iltapäivälläkään sellaisia kelejä, että vk-haalarilla vois olla ilman fleeceä/villaa. Sit kun on lähemmäs +10 iltapäivällä niin mietin asiaa.

Niin ja toppapukuja pestään eli eivät haise:)

Meillä oli lasten kanssa kivat tappelut -20-30 asteen pakkasillakin noista villapuvuista, millään eivät olisi halunneet laittaa, kun tulee hiki pukiessa ja kestää. Itkun kanssa niitä laitettiin... Eli ihan varma olen, että meidänkin lapset laittaa mielummin vielä talvikamppeet, kuin välikausi+villa/fleece.

Kyllä on päiväkodin piha vielä ihan täynnä lunta, samoin on meidän oma pihakin ja puistot yms.

No miksi sitten aloitit tällaisen kyselyn? Aina tämä sama tappelu joka kevät.
Toiset pitää toppaa päällä sinne toukokuuhun asti-no siitä vaan!

Minä itsen kyllä siirryin jo kevätvaatteisiin, enkä lapsianikaan kiduta topalla enää.
Villa kuitenkin sen välikausiasun alla hengittää ja imee kosteuden. En voisi kuvitellakaan miltä tuntuu juosta hiestä märkänä toppahaalari päällä. huh!

No miksi sitten aloitit tällaisen kyselyn? Aina tämä sama tappelu joka kevät.
Toiset pitää toppaa päällä sinne toukokuuhun asti-no siitä vaan!

Minä itsen kyllä siirryin jo kevätvaatteisiin, enkä lapsianikaan kiduta topalla enää.
Villa kuitenkin sen välikausiasun alla hengittää ja imee kosteuden. En voisi kuvitellakaan miltä tuntuu juosta hiestä märkänä toppahaalari päällä. huh!

Kannattaa kuitenkin muistaa, että Suomi on pitkä maa. Muutama päivä sitten täällä oli aamulla -18 eli ei todellakaan välikausikeli:) Iltapäivällä ollut parhaimmillaan noin +2 ja siihen kylmä tuuli ja puoli metriä lunta. Eli saavat hikoilla vielä topassa. Toppatakki oli itselläkin eilen.

Toppaa edelleen täällä Tampereella. Tuo takatalvi tuli tänne niin rajuna, ettei mitään järkeä kaivaa kevyempää päälle. Tästä viikosta lupasivat jo sen verran lämmintä, että ehkä jo ensi viikolla on lumet sulanut. Sitten vaihdetaan vk-vaatetukseen.

Yhteistyössä