Meillä neuvolan täti sanoi, että saisi istuttaa vasta, kun nousee itse istumaan. No, sitä tuntuu kritisoivan koko naapurusto (pienei neuvola, kaikki käy samalla tädillä, kaikki saaneet saman vastauksen, vaikka vauvat on tosi eri tavoin kehittyneitä), koska moni vauva ilmeisesti osaa istua hyvin (varsinkin tuettuna), ennen kuin itse tajuaa istumaan nousta.
Meillä nostettiin jo 4kk tienoilla hieman selkänojaa rattaissa, kun muuten ei siellä suostunut olemaan ollenkaan. Nyt kun 6kk tulossa kohta täyteen, on pidetty välillä vähän aikaa ihan pystyssäkin rattaita. (Jos puoli-istuvaan asentoon laittaa, venkoaa nykyään itsensä pystyyn vatsalihaksilla, joten parempi istua tuettuna kuin ilman tukea.)
Syöttötuoli on ostoslistalla, varmaan puolen vuoden jälkeen kokeillaan hyvin tuettuna, että tuleeko mitään. Syöttäminen sitterissä lattialla kyykkien on vähän tylsää.
Sylissä ei ole koskaan suostunut makaamaan, joten tuettuna on istunut jo tosi pienestä (aluksi tietysti retkotti jotenkin mahallaan polven päällä tms., mutta kun päätään alkoi kannatella, niin sitten sellaisessa istumisen tapaisessa nojassa sylissä).
Ilman tukea en yrittäisi istuttaa vielä pitkään aikaan, mutta tuntuu hölmöltä, jos esim. syöttötuoliin saa laittaa vasta monen kuukauden päästä, kun kaikki tutut sanoo, että 6-7kk on ihan normaali ikä. Kuitenkin jos vauvat menee itse istumaan konttausasennon kautta, niin konttaamaanhan (ja näin ollen istumaan) moni oppii tosi myöhäänkin. Meillä tosin huojuu jo konttausasennossa (ei etene kuin ryömimällä), joten ehkä se tuosta kohta...