Koska nukutaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koko yö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koko yö?

Vieras
Hei!

Sellaista lähdin miettimään, että minkä ikäisenä vauvat alkavat nukkumaan kokonaisia öitä heräämättä syömään ja mikä lasketaan ""koko yöksi""? Kaikkihan ovat tietenkin yksilöitä...

Asia tuli mieleen, kun meikäläisen esikoinen on nyt 2½ kk ja sukulaistädit kovasti kyselevät, että ""vieläkö se herää yöllä syömään?"".
Mä olen kyllä ajatellut, että kyllähän noin pienet vielä syö yöllä! Ei ole tullut mieleenkään vielä ihmetellä ko. asiaa... Ja itseasiassa olen ollut kovinkin ihmeissäni kun jätti toisen yösyötön pois 2kk:n iässä ja nyt kahtena viimeisenä yönä on nukkunut 8 ja 9 tuntia putkeen...
Ehkä odotin, että vauvat syövät ""aina ja ikuisesti"" muutaman tunnin välein yöllä :) Sen siitä saa kun ensimmäisen lapsen kanssa ihmettelee.

Mutta, kertokaa te muut, että miten teillä on mennyt!

Meidän poika kohta 10kk ja vieläkin heräillään jopa kolmekin kertaa yössä ellei joskus jopa useamminkin. Ei niinkään nälkään, vaan millon on hampaita tulossa tai on opittu uusia juttuja, tai sitten vain ihan tavan vuoksi. Kyl se lapsen ekavuosi on aika epäsäännöllistä yöunien suhteen.

meillä ensimmäinen 6 tunnin yhtenäinen pätkä nukuttiin suunnilleen lapsen ollessa 5kk. Sitten noin 8-10kk iässä alkoi koko yöt eli 8-10 tuntia ja nyt lapsen ollessa yli 1v yöunet on jo 12 tuntia. Aika yksilöllistä nämä heräilyt ja nukkumiset varmaan on mutta yhdyn edelliseen, että eka elinvuosi on kaiken kaikkiaan se raskain, kun pitää valvoa paljon ja kaikki on uutta jne. Hampaiden tulo ei ole meitä kylläkään valvottanut, onneksi.

Joo meillä kans aloitti anoppi kyselemään pojan ollessa 2,5 viikkoa (!!) että ""vieläkö vauva tosiaan syö yöllä, ei meidän pojat enää tuossa iässä. Annat tuttia sille niin lopettaa yösyömisen. Sairaalasta kun tultiin niin meidän pojat nukkuivat koko yön"". Just, on tainnut aika kullata muistot.. Poika nyt 5 kk ja pari yötä on nyt nukkunut 8-9 tuntia putkeen. Sit maitoa ja vielä pari tuntia unta äidin kainalossa. Todennäköisesti ei ole pysyvää kun tulee hampaita yms. mutta pitää nauttia nyt tästä.

Meillä vauva jätti itse yösyönnin pois ollessaan n. 6½kk vanha. Tämä nyt ei silti tarkoittanut, että äiti nukkuisi koko yön, vaikka vauva suunnilleen nukkuikin. Aluksi jouduin lypsämään yöllä maitoa, koska oloni oli tosi tukala ja sänky kastui liivinsuojista huolimatta. Sit toisinaan vauva halusi pudonneen tuttinsa takaisin, saattoi tulla pissat vaipasta läpi tai kakka keskellä yötä, millon on ollu nuhaa, kuumetta, asennettu suppoja, kipeitä hampaita tulossa, unissaan äännellyt, niin et olen herännyt ja onpa sitä valvottu monta tuntia keskellä yötä ilman järkevää syytä jne.

Nyt muksu on 1v5kk ja edelleen nousen useimpina öinä ainakin kerran etsimään tuttia ja peittoa kullannupulleni ja tämä uusi raskaus juoksuttaa vessassa. Että kyllä se pikkuinen saattaa hyvinkin nukkua tyytyväisenä aamuun saakka, vaan äidistä ei ole ihan täyttä varmuutta. ;)

Mulla on kaksi erilaista lasta. Esikoinen jätti yöheräämiset alle kolmikuisena ja kakkonen helli äitiä kokonaisilla öillä vuoden ikäsestä alkaen. Kakkosellakin yö syömiset jätettiin pois 8 kk:n iässä, mutta sitten alkoi liikkumisen petraaminen ja hampaiden teko, joka sekoitti yöt kuitenkin.

Kiinteät eivät meillä vaikuttaneet yöuniin mitenkään.

Kannattaa jättää anoppien sun muiden kyselyt omaan arvoonsa. Munkin anoppi on sitä mieltä, ettei vauvaa saisi pitää liikaa sylissä, kun se on hemmottelua ja omassa sängyssä oppii vauva hänen mukaansa nukkumaan pitkiä pätkiä, kun vaan antaa sen huutaa siellä. Annan mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Ehkä joskus 60-luvulla on ajateltu vauvanhoidosta noin.

Joillakin lapsilla saattaa mennä vuosia, ennen kun yöheräilyt loppuu. Tilastojen mukaan todella moni lapsi vielä nelivuotiaana kömpii jossain vaiheessa yötä vanhempien sänkyyn turvaa hakemaan.

Meidän tyttö nukkui ekan kerran koko yön (klo 21-7) n. 11,5 kk iässä. Sitä ennen oli aika kauan tapana roikkua tississä n. klo 5 alkaen ja nukkua siinä. Lopetin tuon touhun ja muutamana aamuna noustiin viiden jälkeen puurolle. Muuten syömistä lukuunottamatta meillä on ollut melko rauhallisia öitä ekan vuoden aikana. Tosin välillä syötiin tunnin väleinkin...

Yksilöllinen on kyllä tuo unen tarve, meidän neidin yö on max. 10 tuntia, ei vain tarvitse unta enempää.

Herralla ikää 7kk:tta ja heräämisiä 10-15 yössä. Puurot iltaisin ja nukkumaan yhdeksän maissa ja kuuden jälkeen ensimmäisen kerran maitoa. Yhtenäisiä öitä odotellaan...

Meillä poika vähän vajaa 5kk, syö yössä n.3-4 kertaa (imetän), sit muutaman kerran tutti on kadoksissa ja sitä sit saa pimeässa etsiä, kun on sängyssä milloin jalkopäässä, milloin kainalossa jne. Ja sit joskus unissaan itketään, johon ei auta muu kuin viereen ottaminen.
Kohta pitäis kiinteitä ruveta antamaan, saas nähdä kuin öitten sitten käy. Meinaan, että mitä täällä olen lukenut, joillakin yöunet on parantunut tosi paljon ja joillakin on huonontunut tosi paljon....

Meidän tyttö on nukkunut 11-12 h unia 2 kk:n iästä alkaen.Mutta on ollut muutamia harvoja öitä kun on herännyt.Nukkuu 21.00- 09.00.Ja nyt ekan kerran oli kääntynyt mahalleen (ikää 4 kk) ja hyvin uni maistu.

Meillä poitsu nukkui 2-4kk sen 8 tuntia yössä, sen 4kk jälkeen onkin nyt vasta vuoden ikäisenä nukkunut kokonaisia öitä. Yösyöttämiset jätin pois pojan ollessa 8kk. Tempperamenttia ja energisyyttä löytyy vaikka naapureille...

Niin, ja mä lisään kans viä ,ettäei tosiaan se, että ei yöllä oo SYÖNYT aikoihin enää tarkota todellakaan sitä, että sitä itse sais kokoneisia öitä nukkua. Sen verran elohiiri on toi meidänki neiti, että herää touhuihinsa kesken yön monta kertaa yössä ja pitää mennä häntä katsomaan, vaikkei oo sen 2,5 kk:n iän jälkeen enää maitoa kaivannut yöaikaan!

Yhteistyössä