koska masu alkaa kasvamaan?

Tässä oon vaan mietiskelly että milloinka se maha oikeen pitäis alkaa kasvamaan ja näkymään ulospäin?Mulla nyt 15rv ja maha ei oikeen kyllä vielä oo kasvanu hirveesti..kuinka teillä on ollut?vai voiko se johtuu siitä että ei heti näy mahah jos on takana oleva kohtu niinku mulla vissiin on!!vai oonko ihan väärässä :ashamed:
 
Aika yksilöllistä tuo masun näkyminen. Esikoista odottavilla vissiin näkyy myöhemmin. Mä oon nyt viikolla 17 ja pientä kumpua sieltä jo kasvaa, ei tosin vielä näytä vauvamasulta ollenkaan, lähinnä läskiltä :whistle:
 
Ei minullakaan tuossa vaiheessa juuri muulta kuin pikkasen lihonneelta näytin. Ei kannata hoppuilla tuon asian kanssa.. nyt kun maha on valtava niin päivittäin toivoo että pääsisi jo synnyttämään ja luopuisin mahasta ilomielin siinä yhteydessä.
Kyllä se masu kasvaa kun on aika ;)
 
En tiedä koska näkyy mutta olen kuullut neuvolassa monelta eri hoitajalta ja lääkäriltä sekä kavereilta, että maha alkaa oikeesti näkyä vasta siinä rv20 paikkeilla. Tietty on yksilöllistä, joillain jo aikaisemminkin. Mutta mua kyllä vähän huvittaa noi rv10 laitetut mahakuvat kun porukka pullistaa minkä pystyy ja saa siten turvotuksen näyttämään vauvamahalta. Mulla on nyt rv13 eikä mitään näy. Korkeintaan vähän vanhat farkut puristaa pitkään pidettynä. Turvotusta kyllä on. Eilen lääkäri sanoi sisätutkimusta tehdessään, kun kysyin siitä eteenpäin tai taaksepäin olevan kohdun näkymisestä helpommin, että nyt kun kohtu kasvaa niin siitä ei enää voi sanoa mihin suuntaan se on kun se on sellainen möllykkä. Eli eipä sekään antanut mulle vastausta/ennustetta, että koska alkaa vauvamaha näkyä, eikä vaan nää turvotukset.
 
Se on tosiaankin persoonallista. Itselläni menossa nyt vko 27+1 eli III raskauskolmannes alkoi eikä vieläkään vieraammat huomaa mahaa. Tutut, jotka tietää, millainen ennen olin, kyllä huomaa jonkinlaisen kasvamisen, mutta lähes järjestäen päivittelee mahani pienuutta. Heidän mielestään minun pitäisi olla huolissani, mutta kun kerron, että noin pari vkoa sitten oli juuri ylimääräinen ultra, missä todettiin sikiön olevan täysin sen kokoinen kuin kuuluukin (n. 600g) ja lapsiveden määrän samoin, saan heidän ihmettelynsä onneksi loppumaan.

Mahan näkyminen ei myöskään liity odottajan kokoon tai painoon mitenkään, koska itse olin hoikka (BMI 18,5), joten olisi luullut, että maha näkyy heti.

Minulle on joskus aikaisemmin myös sanottu e-pillereitä hakiessani, kun on sisätutkimus tehty, että kohtu olisi ns. takapainotteinen. Eli liittyisikö asia sitten siihen. Ja joillakin kuulemma vaan lantiossa on tilaa, sisäelimet antaa myöten ja toisaalta taas lihakset ei, joten kohtu ei ns. pullahda näkyviin. Noin eräs lääkäri asiaa kuvaili.

Niin, että Saritaregina.... kyllä se vauvasi siellä kasvaa vauhdilla, vaikka maha ei näyttäisi kasvavankaan :)
 
Täytyy Kipsulle sen verran kommentoida, että uusien raskauksien myötä masu alkaa näkyä huomattavasti nopeammin. Eli kun vatsa on kerran (tai useamman) venynyt ja pullahtanut, niin saattaa näkyä jo tosi aikaisilla viikoillakin.
Itse olen lyhyt ja jo esikoisen kanssa vatsa kasvoi aika pian, ja nyt toista odotottaessa huomaan selvän eron.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaemo:
Täytyy Kipsulle sen verran kommentoida, että uusien raskauksien myötä masu alkaa näkyä huomattavasti nopeammin. Eli kun vatsa on kerran (tai useamman) venynyt ja pullahtanut, niin saattaa näkyä jo tosi aikaisilla viikoillakin.
Itse olen lyhyt ja jo esikoisen kanssa vatsa kasvoi aika pian, ja nyt toista odotottaessa huomaan selvän eron.
näin on, mulla vkoja nyt 13+5 ja mahaa kyllä on. profiilissa kuva.
 
Minulla on kummastakin lapsesta alkanut maha näkyä vasta 20 viikon jälkeen. Tästä toisesta on sittemmin pullahtanut sellaiseksi rantapalloksi että oksat pois. On nimittäin esikoisen odotusaikaiset sf-mitat ohitettu aikoja sitten vaikka painoa on tullut paljon vähempi.

77mm rv 38+1
 
marjonetti
Esikoisen kanssa masu alkoi näkymään edes vähän vasta joskus rv 20 jälkeen - siihen asti surkuttelin, että puoliväli alkaa olla vastassa enkä ole edes turvonnut niin, että voisi luulla massussa polskivan ihka oikea vauvan. :/

Toisen kohdalla vaihdoin löysempiin farkkuihin rv10 kohdalla ja äitiysvaatevaraston otin käyttöön rv14 -tavalliset paidat alkoi olla tällöin liian lyhyitä ja housut liian kireitä.

Peesaan kyllä pikkuvaemoa ja Cruella DeVilleä tuossa maha-asiassa. Rupeaa näkymään aiemmin, kun kroppa on kerran muutokset läpikäynyt (itselläni ainakin huomattavasti aiemmin toisella kertaa). Ja kun katsoo tuota Cruella DeVillen profiilikuvaa, saa kyllä ihmetellä kuinka lujaa ihminen tosiaan pystyy pullistamaan, kun saa turvotuksensa näyttämään tuolta!

Luulen Cruella, että olisit pullistelutaidoillasi potentiaalinen Guinnesin Ennätystenkirja-ehdokas. Pistähän korvan taakse. ;)

(toim. huom. Oikeasti sulla on toooosi söpö vauvamassu. Perässä tullaan ;) )

marjonetti 6+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja marjonetti:
Esikoisen kanssa masu alkoi näkymään edes vähän vasta joskus rv 20 jälkeen - siihen asti surkuttelin, että puoliväli alkaa olla vastassa enkä ole edes turvonnut niin, että voisi luulla massussa polskivan ihka oikea vauvan. :/

Toisen kohdalla vaihdoin löysempiin farkkuihin rv10 kohdalla ja äitiysvaatevaraston otin käyttöön rv14 -tavalliset paidat alkoi olla tällöin liian lyhyitä ja housut liian kireitä.

Peesaan kyllä pikkuvaemoa ja Cruella DeVilleä tuossa maha-asiassa. Rupeaa näkymään aiemmin, kun kroppa on kerran muutokset läpikäynyt (itselläni ainakin huomattavasti aiemmin toisella kertaa). Ja kun katsoo tuota Cruella DeVillen profiilikuvaa, saa kyllä ihmetellä kuinka lujaa ihminen tosiaan pystyy pullistamaan, kun saa turvotuksensa näyttämään tuolta!

Luulen Cruella, että olisit pullistelutaidoillasi potentiaalinen Guinnesin Ennätystenkirja-ehdokas. Pistähän korvan taakse. ;)

(toim. huom. Oikeasti sulla on toooosi söpö vauvamassu. Perässä tullaan ;) )

marjonetti 6+2
ihana kirjotus, kiitos :flower: :D onnea sulle plussasta ja tervetuloa odottavien joukkoon =)
 
Vatsan turvotusta oli alkuun. Iltapäivisin näytti kyllä ihan erehdyttävästi vauvamahaa ilman turhia pullistelujakin (mutta oli siis vain ja ainostaan turvotusta. Aamulla mahasta ei enää tietoakaan). Turvotus laski jsks viikolla 13-15 ja kova vauvamaha vaan tulla pölähti ihan muutama viikko sitten. Nyt kiristää vatsanahkaa jo ihan riittämiin! :LOL: Puolessavälissä raskautta mennään nyt, viikkoja 19+3.
 
Mulla on viikkoja 7 ja hirveetä turvotusta vatsanseudulla. Aamuksi laskee, mutta päivällä ihhottava istua toimistossa kun farkut kiristää ja maha pönöttää. Tuntuu muutenkin aineenvaihdunta menneen sekaisin tästä siunatusta tilasta. Pikkukakkosta osotan.
 
Täytyy kyllä kommentoida tuota Kipsun juttua, että eipä se masu yleensä EKALLA kerralla paljoa ennen puoliväliä näy yhtään, etenkään vaatteiden kanssa (poikkeuksia toki on).
Mutta kerta kerralta se masu vaan on pullahtanut esiin...näin voin todeta nyt neljättä odottavana ja ison vatsan omaavana!!! =)
Johonkin laitoinkin rv 11-12 otetun kuvan, eikä todellakaan ole pullistettu yhtään. Päin vastoin tahtoisin jopa piilottaa vielä hetken tämän mahani, muttei sitä juuri voi, yksinkertaisesti ei voi...koska se ON niin iso.
Yksilöllisiä juttujahan nämä on, mutta... =)

Jahvetti 14+3
 
Mulla oli viikolla 15 tullut jo n. 15cm lisää ympärysmittaa masuun, lihomisesta ei kyse, koska paino noussut vaan kilon. Ja oli siis niin selkeä vauvamasu jo joskus viikolla 12, ettei kenelläkään jäänyt huomaamatta! Ja ekaa odotan.
 
Minäkin olen kauhistellut mahani kokoa - nyt siis 11+2. Ja odotan toista. Ei minullakaan ensimmäisellä kertaa näin aikaisin maha näkynyt. Nyt pitää oikein töitä tehdä että saisin piiloteltua töissä tämän outokummun.

Että tiedä sitten noista väkisin pullisteluista. Itse komppaan Cruella DeVillen juttua :wave:
 
rv 10 ja masua on jo... Ei ole turvotusta, koska aamusta iltaan samanlainen masu. Tosi aikaisin tällä kertaa näkyy, johtuu varmaankin siitä että jo kuudes raskaus ja edellisestä synnytyksestä on nyt alle puoli vuotta.

Kolmas raskaus näkyi kylläkin jo rv 8 joillekin, meidän häät oli silloin ja muutama vieras ihan pikkuisesta pömpöstä jo arvasi.

Olen vain 152cm ja masun ympärys parhaimmillaan/pahimmillaan paisuu melkein 130cm joten nopeasti sen pyöristymisen täytyy alkaakin :D
 

Yhteistyössä