koska lääkäriin? 4kk kova nuha ja yskä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja carla-81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

carla-81

Jäsen
03.06.2007
514
0
16
Siinähän se kysymys tulikin jo otsikossa. Eli kuinka pian tuo pikkuinen olisi hyvä kiikuttaa tohtorille? Ikää nyt 4kk ja kaksi päivää ollut kova yskä ja nenä on aivan tukossa. Lämpöä olen mittaillut, lukemat ovat olleet 37,7 ja suppoja olen laittanut myös kun tyttöä kovin itkettää :(

Ja yksityiselle aattelin viedä plikan, kun nuo terveyskeskukset on nykyään niin arvauskeskuksia, että kiukuttaa...

Kiitos vastauksista!

Niin ilman muuta tietenkin heti lääkäriin, jos hengitys pätkii.
Meil oli poitsulla tossa kolmisen viikkoa sitten kahtena päivänä kuume reilut 39, ja yski&räkä valui, niistin pikkuniistäjällä nenää, ja laitoin keittosuolatippaa ja annoin panadolia. Oli kuitenkin ihan hyvä vointinen, ja hengitys kulki ihan ok, joskin rohisi tosi pahasti. Seuraavana päivänä olisin käyttänyt sit lääkärissä jos kuume ei ois laskenut.

Lapsilla normaali ruumiinlämpö on peräsuolesta mitattuna tavallisesti 36.0-37.5 °C . Näin luki tuolla buranan sivuilla...Mutta, toisethan reagoivat pieneenkin lämmön nousuun, kun taas toisia lapsia ei edes 40 asteen kuume hetkauta.
Mä tänään soittelen lääkäriin ja kyselen koska vois tytyn tuoda näytille. Kovin on tukkoinen olo pikkuisella ja yskä on ihan tajuton :snotty:

Vie ihmeessä pieni lääkäriin. Meillä oli samanmoista 2kk ikäsenä, räkä jäi rööreihin ja yskä oli kauhee. Hengitys tiheni siihen malliin, että oltiin yks yö sairaalassa, jossa imettiin räkää pois (ja sitä riitti) ja sai apuja hengitykseen lääkkeineen.
Kuumetta meillä ei ollut.

Soitin juuri lääkäriin. Hän kehotti tulemaan pikkuisen kanssa näytille. Makkarista kuuluu hillitön rohina ja tuhina, likka siellä koittaa nukkustaa :heart: On se kyllä onnetonta katseltavaa kun pienellä on vaikeuksia hengittää kun on niin räkäinen olo. Ja kuulisitte sen yskän! HUH! :ashamed:
Tuun kertoileen sitten mitä lääkärissä sanottiin. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja carla-81:
Lapsilla normaali ruumiinlämpö on peräsuolesta mitattuna tavallisesti 36.0-37.5 °C . Näin luki tuolla buranan sivuilla...Mutta, toisethan reagoivat pieneenkin lämmön nousuun, kun taas toisia lapsia ei edes 40 asteen kuume hetkauta.
Mä tänään soittelen lääkäriin ja kyselen koska vois tytyn tuoda näytille. Kovin on tukkoinen olo pikkuisella ja yskä on ihan tajuton :snotty:

Jep, mut alle 1-vuotiailla se raja on 38 astetta, siitä isommilla lapsilla tuo 37.5.
Mut tosiaan jos noin tukkoiselta vaikuttaa, niin ilman muuta lääkäriin vaikkei kuumetta oiskaan. Toivottavasti pieni paranee pian :hug:
Joko kävitte lekurissa?

Nyt on lääkärissä käyty. Räkä ei ole mennyt keuhkoputkiin tai korviin, onnesta! Kovin tukkoinen on tyty edelleen, mutta lääkäri sanoi, että ei noin pienelle oikein ole helpotusta tuohon oloon. Sängyn pääty korkeemmalle (olinkin niin jo tehnyt ) ja sitten sitä panadolia voi antaa. On tosi surkeeta kun noin pieni on kipeänä....

KATJA: Mulle sanottiin tuota 37,7 lämpöilyä kyllä jo ihan kuumeeksi kun soitin lääkäriin aikaa...Mutta, aivan sama nyt mulle vaikkei tuo kuumetta oiskaan, parempihan ois ettei kuumetta olisi :) Meillä oli aamun lämmöt tytöllä 36,5...Mutta, kyllä me ollaan suppoa annettu, kun itelläkin nuhassa ja yskässä kolottaa paikkoja kovasti, niin miksei niin tee myös noilla pikkukavereillakin. :heart: Ainakin itkuista päätellen johonkin koskee :(

Onko teillä kokemuksia niistä suolaliuostipoista, joita vois tytön nenään laittaa? Meinasin että pitäiskö niitä hakee apteekista, onko niistä sit apua kuinka paljon?

Mä käytin niitä sillon ekassa lenssussa, kun sairaalaankin mentiin. Sanoi lääkäri, että ilman niitä saattais olla pahempi. Nyt oon ostanut nuhatippoja, kun voi jo antaa. Ne auttaa koko yön.

Juu, kannattaa kokeilla niitä nenätippoja, jotain 5? vaan maksoi se puteli.. kyllä sillä tukkoinen nenä aukesi aika hyvin kun parin tunnin välein laittoi aina sitä tippaa nenään.

Vinks. Weledalla on kanssa jotain nenäsumutetta ihan vauvoille jo. Siinä on jotain muutakin mukana niin limakalvot ei kuivu. Itse olen sitä käyttänyt tuolla pikkuisella.

Paranemisia teille!

Moikka! Täällä ollaan paranemaan päin :) Tyttö ei enää yski kovin paljoa ja nuhakin on saatu kuriin noilla suolatipoilla ja nyt on otettu apuun myös nenä-friida. Veljeni kehui tuota kapistusta ja toi apteekista meille sellaisen. Ja se todella toimii!! Sillä imetään vauvan nenästä räkää pois ja sillä todella saa kaiken sieltä pois. Suosittelen! Tytölle on alkanut maistumaan taas ruokakin, joten eiköhän me olla jo voiton puolella :)
Kiitos viivin vinkistä, hyvä tietää, jos joskus vielä tarvitaan jotain apua nuhavaivoihin.

Yhteistyössä